Gå till innehåll

Hur mycket dentonitlera skall man hälla i egentiligen


jacs

Rekommenderade inlägg

Hej,

Andra nitritspiken på tre veckor nu och sista gången var det någon "blopp" som flöt omkring i vattnet och luktade allt annat än lingon. Har typ hällt i 30ml (80L) och när det blivit klart igen efter typ 1timme i med en ny dos, detta är kanske helt åt pipan fel sätt att göra det på men lider med Marvin hur stackarn simmar. Varje morgon har stackarn slagsida när ljuset inte är tänt.

Nu iofs är vattnet klart och Marvin simmar ok runt, testerna säger:

1024 refraktometer

8.0-8.5 pH sera

9 kH sera

>=5mg/l No2 sera

>>100mg/l No3 sera

1 turbo har dött och senast var en Calcinus latens som satt död på stenen, Calcinus elegans har också dött (tror jag då skalet var tomt) men vete katten om det var "bloppen" som flöt omkring. Vattnet luktar ok när man lyfter på locket och inte luktar det "västkust strand" utan mera som ute till havs typ (saknar måsarna iofs)

De levande stenarna man köpte verkar vara döda förutom en sten som har en pytte polyp som är framme på dagen och borta på kvällen men då kommer det fram en small tråd från ett annat ställe på stenen. Sniglarna & eremiterna har gjort att bra arbete på alla stenar utom en som de har struntat i totalt verkar det som. Börjar bli en brun matta på den.

Annars så känner man sig helt uppgiven med salt försöket och börjar fundera på om man skall byta ut något privat för att känna sig lyckligare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har ditt kar varit igång? Vad är det du hällt i vattnet? Jag förstår inte vad det är du doserat. Vad är Marvin för något?

Levande sten kan man inte alltid se om den är "levande", levande sten är sten med en levande bakteriekulur, det är inte alltid det kommer mycket fripassagerare i form av koraller, krabbor och liknande.

Den bruna mattan är en naturlig del av uppstartsprocessen (om nu karet är nystartat) och kan motverkas genom att sänka belysningstiden om tillväxten av den bruna algmattan blir för kraftig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marvin är en clownfisk som är nu två veckor gammal hos mig så det är väl 3 veckor totalt. Sedan är det nitrivec som hälls i för att sänka nitriten, och vad jag har läst mig till är nitrivec en typ av bentonitlera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som om du har haft allt för bråttom med att få i levande i din burk. Det tar sin tid och innan man har blivit av med nitriten så borde inget levande tillsättas. Akvariumet behöver sin inkörsperiod där man sakta ökar belysningstiden. Läs gärna detta. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=14990&d=1181754240

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Andra nitritspiken på tre veckor nu och sista gången var det någon "blopp" som flöt omkring i vattnet och luktade allt annat än lingon. Har typ hällt i 30ml (80L) och när det blivit klart igen efter typ 1timme i med en ny dos, detta är kanske helt åt pipan fel sätt att göra det på men lider med Marvin hur stackarn simmar. Varje morgon har stackarn slagsida när ljuset inte är tänt.

Nu iofs är vattnet klart och Marvin simmar ok runt, testerna säger:

1024 refraktometer

8.0-8.5 pH sera

9 kH sera

>=5mg/l No2 sera

>>100mg/l No3 sera

1 turbo har dött och senast var en Calcinus latens som satt död på stenen, Calcinus elegans har också dött (tror jag då skalet var tomt) men vete katten om det var "bloppen" som flöt omkring. Vattnet luktar ok när man lyfter på locket och inte luktar det "västkust strand" utan mera som ute till havs typ (saknar måsarna iofs)

De levande stenarna man köpte verkar vara döda förutom en sten som har en pytte polyp som är framme på dagen och borta på kvällen men då kommer det fram en small tråd från ett annat ställe på stenen. Sniglarna & eremiterna har gjort att bra arbete på alla stenar utom en som de har struntat i totalt verkar det som. Börjar bli en brun matta på den.

Annars så känner man sig helt uppgiven med salt försöket och börjar fundera på om man skall byta ut något privat för att känna sig lyckligare.

Har du bara haft de igång i 3 veckor??? I så fall så har du svaret på all dina problem där. Inkörningsprocessen är mycket längre än så. Det finns inte något levande som klarar av nitrit. Men ge inte upp,ha tålamod och bara vänta,de lönar sig i slutändan. Good Luck

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

För att få nitrit måste det väl finnas något som skapar nitrit, vad jag har läst mig till här på forumet. Verkar som att ni inte här någon åsikt om hur jag doserat ned nitrivec'en så det blir väl att fortsätta på samma sätt.

NH4 har ej mätts då jag ej har sådant test och affären har nog inte det heller utan de har fått beställa hem en del och deras grossist har inte levererat typ mg testet jag ville ha av någon konstig anledning som jag inte kommer ihåg nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur nitrivec är har jag ingen aning om föredrar att tillsätta så lite medel som möjligt. Nitriten kan väntas ut och har man väl kommit förbi de första nitrittopparna så brukar det inte vara ngt problem då man oftast inte tillsätter ngt i akvariet som kan orsaka nitrit. Att man sedan mäter mg, ca, kh är för att där sker det en förbrukning. Sedan mäter jag po4 för att hålla koll och givetvis salthalten. Börjar man köra på med massa medel så vet man varken ut eller in sedan bättre att försöka få ett så jämn balans och så lite skillnader som möjligt då kommer det att funka. Behöver man sedan höja eller sänka ngt ska det ske långsamt. Inget ska ske snabbt när det gäller värden i ett akvarium. Om du ska köra på med Nitrivec? Vet ej men kanske för fiskens skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera att vad ni än har läst så är nitrit inte lika farligt i salt som sött. Jag tycker det är lite dumt att skriva att det inte finns ngt levande som tål nitrit. Vad gäller nitrit så blockeras upptaget hos gälandande individer av kloridjoner i låg koncentration (ca 50 ppm/l) Vårt saltvatten har en koncentration på ca 19 900 mg/l.

Sedan skall du inte använda Seras nitritmätare - den är inte riktigt tillförlitlig i salt vad jag märkt. Det stämmer att när nitrifikationen väl sparkat igång så brukar nitrit inte vara ett problem. Att du fått 2 nitritspikar på 3 veckor tyder snarare på otillförlitliga mätningar

Nitrivec är inte lera utan levande bakterier. Och därför heller inte ngt kemiskt medel. Använd dina 20 ml/dag och 100 liter. Mata inte så länge du har nitrit. Nitratvärdet får du högt pga av att nitrit påverkar mätningen. Seras nitratmätare till salt - frågsam (men det är jag till alla nitratmätare). Är du säker på att dina eremiter är döda, ibland verkar det så när de ömsar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Calcinus latens satt helt stilla på ena stenen och rörde sig inte när man petade på den som den gjort tidigare. Calcinus elegans går ej att finna förutom skalet som satt fast mellan två stenar. Väntar fortfarande på att den skall komma fram från en eventuell ömsning men misstänker att det var den som var blobben som flöt omkring och luktade som bara den. Ena turbon fungerade perfekt och så en kväll var den "konstig" och dagen efter låg den på sidan och "täcklocket" var inte stängd. Som det är nu så har jag clownen, en turbo, Trochus sp. och Babylonia lutosa kvar där babylonia kommer fram ibland och äter av resterna. Trochus och turbon kommer fram på natten och vandrar omkring och äter för fullt.

Har ett litet problem i nästa vecka också då jag inte är hemma så nitriten får klara sig själv då. Får prata med zoo affären om att de får ta hem de andra testerna om nu seras inte håller måttet.

Skrev fel på nitrat mätningen och det är tetras men det är väl inte bra det heller iofs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att det är starkt att skriva att inget levande tål nitrit.

Men samtidigt är det kanske viktigt att klargöra att man inte bör tillsätta fisk innan man har blivit av med nitritspikarna. (om man nu får några)

Observera att vad ni än har läst så är nitrit inte lika farligt i salt som sött. Jag tycker det är lite dumt att skriva att det inte finns ngt levande som tål nitrit. Vad gäller nitrit så blockeras upptaget hos gälandande individer av kloridjoner i låg koncentration (ca 50 ppm/l) Vårt saltvatten har en koncentration på ca 19 900 mg/l.

Sedan skall du inte använda Seras nitritmätare - den är inte riktigt tillförlitlig i salt vad jag märkt. Det stämmer att när nitrifikationen väl sparkat igång så brukar nitrit inte vara ett problem. Att du fått 2 nitritspikar på 3 veckor tyder snarare på otillförlitliga mätningar

Nitrivec är inte lera utan levande bakterier. Och därför heller inte ngt kemiskt medel. Använd dina 20 ml/dag och 100 liter. Mata inte så länge du har nitrit. Nitratvärdet får du högt pga av att nitrit påverkar mätningen. Seras nitratmätare till salt - frågsam (men det är jag till alla nitratmätare). Är du säker på att dina eremiter är döda, ibland verkar det så när de ömsar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att svara på trådskaparens ursprungliga fråga, så tror jag att det är svårt att överdosera med Bentonitlera - nu framgår inte om det du använder är en av de rejält utspädda varianterna som säljs som mirakelmedel eller om det är bentonitlera i pulverform - jag lyckades vid mitt första prov med FaunaMarins ultra-life (som är just bentonitlera i konc. form) dosera samma mängd koncentrat som det skulle ha varit i utspädd form (typ 10ggr dosen)

Vi såg väl inte in i akvariet på 4 dagar, men när det väl klarnade upp mådde alla djur prima.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Utspädd form men nu får de allt klara sig själv tror jag. Om nu sera´s tester är typ skit och affären kunde bara ta hem jbl´s test så de blir nästa skit test att prova. Verkar som att där jag bor så skall man inte gynna för att de inte kan få hem rätt saker. Men lägger en beställning på salifers via nätet så är det hemma när jag kommer hem.

Anledningen som jag har är att clown´en simmar med slagsida på morgonen och ljuset är släckt men ordar upp sig när en har slängt i lite nitrivec och ljuset kommit igång. Så jag vet ej om slagsidan beror på ljuset lr nitrat halten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt gamla clownpar simmade/vilade på sidan i ytan på nätterna när de var små. När de vaknade till så simmade de som vanligt.

Hej,

Utspädd form men nu får de allt klara sig själv tror jag. Om nu sera´s tester är typ skit och affären kunde bara ta hem jbl´s test så de blir nästa skit test att prova. Verkar som att där jag bor så skall man inte gynna för att de inte kan få hem rätt saker. Men lägger en beställning på salifers via nätet så är det hemma när jag kommer hem.

Anledningen som jag har är att clown´en simmar med slagsida på morgonen och ljuset är släckt men ordar upp sig när en har slängt i lite nitrivec och ljuset kommit igång. Så jag vet ej om slagsidan beror på ljuset lr nitrat halten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Utspädd form men nu får de allt klara sig själv tror jag. Om nu sera´s tester är typ skit och affären kunde bara ta hem jbl´s test så de blir nästa skit test att prova. Verkar som att där jag bor så skall man inte gynna för att de inte kan få hem rätt saker. Men lägger en beställning på salifers via nätet så är det hemma när jag kommer hem.

Anledningen som jag har är att clown´en simmar med slagsida på morgonen och ljuset är släckt men ordar upp sig när en har slängt i lite nitrivec och ljuset kommit igång. Så jag vet ej om slagsidan beror på ljuset lr nitrat halten.

Men varför har du satt i levande efter bara nån vecka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att svara på trådskaparens ursprungliga fråga, så tror jag att det är svårt att överdosera med Bentonitlera - nu framgår inte om det du använder är en av de rejält utspädda varianterna som säljs som mirakelmedel eller om det är bentonitlera i pulverform - jag lyckades vid mitt första prov med FaunaMarins ultra-life (som är just bentonitlera i konc. form) dosera samma mängd koncentrat som det skulle ha varit i utspädd form (typ 10ggr dosen)

Vi såg väl inte in i akvariet på 4 dagar, men när det väl klarnade upp mådde alla djur prima.

Bra att du skriver här. Jag fyllde på likadant i dag så då vet jag att det ska vara så. Men det har börjat klarna lite redan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt gamla clownpar simmade/vilade på sidan i ytan på nätterna när de var små. När de vaknade till så simmade de som vanligt.

Kanon då e de ju inga problem utan man har bara varit orolig för en sådan vacker fisk med sin täckning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men varför har du satt i levande efter bara nån vecka?

Jo för att jag kan göra detta anser jag, ok nu fick jag problem som ni alla på forumet har hjälpt mig med och som jag uppskattar. Jag tittar för det mesta utanför boxen både inom min hobby (modellflyg) och mitt arbete.

Men rent generellt så anses det vara jätte krångligt att hålla på med salt akvarium men efter att ha läst en massa här så upplevs det inte så krångligt. En bekant till mig sade att hon skulle starta ett salt när hon går i pension (om typ 20 år) just pga att det skall vara krångligt. Nu 4 år senare så verkar det ju inte vara så jobbigt som man har uppfattat att det skall vara. Så kan man starta ett salt utan att det upplevs som krångligt så gynnar ju detta andra till att starta salt.

Man måste kanske inte ha osmos vatten men det underlättar, man kanske inte behöver ha LED lr MH lampor men korallen lyser finare i det ljuset. Man måste kanske inte ha det bästa på marknaden för att klara ett salt men det underlättar.

Kan jag få ett salt som jag är nöjd med för under 8000SEK på mina 80L så är jag jätte nöjd, kostnad så här långt är 5500SEK. Sedan att man har funderingar på hur man skall göra ett eget akvarium som är bra i mina ögon är ju kanske bara positivt för mig och ingen annan men min skalle får tänka lite hur det skall se ut. Ett sådant projekt har varit kanon att få ritat från start till slut, sedan att jag ej har plats för ett till akvarium är en annan sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Typ Lasse men han startade ju direkt och jag väntade ett tag med fisken (han hade ju gamla saker att sätta in också). Nu låter jag vattnet vara och "Marvin" fick en matbit idag och kommer att få en på Söndag också då vi åker och kommer hem på Torsdag. Om det nu är testet som spökar och det ser bra ut i vattnet så låter jag detta vara helt men skall kolla mera när jag kommer hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig, salt behöver inte vara så komplicerat.

*Det går att köra billigt med lowtec och i stället göra täta vattenbyten.

*Man behöver inte den senaste utrustningen.

*Det är alltid spännande när folk går utanför boxen för det är oftast utvecklande.

*Men att hoppa över kunskap som finns är inte att gå utanför boxen, att inte köra in akvariet ordentligt innan man sätter in levande är bara dumt och en chansning med levande varelser som de inte förtjänar.

*Vill man prova ngt nytt ska man nog vara riktigt påläst så man inte orsakar onödligt lidande för akvariets invånare för tyvärr är nog dödligheten allt för hög ändå i våra saltvattensakvarium speciellt den första månaden.

Jo för att jag kan göra detta anser jag, ok nu fick jag problem som ni alla på forumet har hjälpt mig med och som jag uppskattar. Jag tittar för det mesta utanför boxen både inom min hobby (modellflyg) och mitt arbete.

Men rent generellt så anses det vara jätte krångligt att hålla på med salt akvarium men efter att ha läst en massa här så upplevs det inte så krångligt. En bekant till mig sade att hon skulle starta ett salt när hon går i pension (om typ 20 år) just pga att det skall vara krångligt. Nu 4 år senare så verkar det ju inte vara så jobbigt som man har uppfattat att det skall vara. Så kan man starta ett salt utan att det upplevs som krångligt så gynnar ju detta andra till att starta salt.

Man måste kanske inte ha osmos vatten men det underlättar, man kanske inte behöver ha LED lr MH lampor men korallen lyser finare i det ljuset. Man måste kanske inte ha det bästa på marknaden för att klara ett salt men det underlättar.

Kan jag få ett salt som jag är nöjd med för under 8000SEK på mina 80L så är jag jätte nöjd, kostnad så här långt är 5500SEK. Sedan att man har funderingar på hur man skall göra ett eget akvarium som är bra i mina ögon är ju kanske bara positivt för mig och ingen annan men min skalle får tänka lite hur det skall se ut. Ett sådant projekt har varit kanon att få ritat från start till slut, sedan att jag ej har plats för ett till akvarium är en annan sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det som har hänt här har nog inget med just salt att göra kan henda även den bästa så som i sött som salt :P

Jag kör själv lite lowtec är nog uppe i ca 4000kr ink djur koraller sten ja allt jag har i karet och det är på 250L

Kan inte påstå att det inte varit något bakslag här och var. men det har det vatit i mitt 30L (dem ska få ett större snart på ca 200L) sjöhäst kar med och där vill jag inte ens tänka på hur mycket pengar jag lagt ner :)

Men att läsa på innan är bra. Jag kör inte uppstart med djur från start. Jag väntar tills allt är stabilt ta den tid det tar. Skulle det ta 1år så må så vara.

När alger börjar komma brukar jag skicka i en städpatrull och några mollys som skiter in karet. Det är väl i detta skede du är i nu. Karet ska skitas in av djuren sedan kommer det stabilisera sig mata det du tycker är lite sedan halverar du det :P

Men ta det lugnt nu och låt karet hämta sig så kommer det gå bra detta med.

Köp på dig lite grund tester

Simma lugnt och välkommen till en underbar hobby :) När allt fungerar kommer du garva åt detta och fnissa för dig själv nu har jag lärt mig så vipps så har du ett kar till :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...