Gå till innehåll

Vill ha ett tyst nanokar


MrDanne

Rekommenderade inlägg

Hej,

Köpte för ett tag sen ett RSM130 + en annan skummare som skulle vara "tystare" men tyckte att det lät på tok för mycket och det slutade med att jag skippade hela projektet och sålde allt.

Men jag är fortfarande riktigt sugen på ett saltvatten, och jag tänkte på om dom här Aqua Medics Blenny Nano. Dom är sjukt snygga och stilrena och inte riktigt lika stora som RSM130.

Nu funderar jag på ljudnivån på dessa. Har kollat lite youtube-videos och är svårt att bedöma hur ljuden från skummare är.

Så jag undrar om nån kan svara på hur "högljudd" denna är? om man litar på Aqua Medic så ska det vara närmast ljudlöst... "rotein skimmer: Turboflotor Blue 500, efficient and near silent operation"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den skummaren är inte tyst om man bedömmer med hårda mått. Vilket man bör. I princip inga små eller billiga motordrivna skummare är tysta.

En luftpumpsdriven skummare kan gå att få relativt tyst, speciellt om du kan ha pumpen i ett separat rum. Men den behöver vara en ganska stor pjäs för att man ska få någon ordentlig effekt från den.

Jag skulle rekommendera att du skaffar ett blenny eller annat trevligt kar och sedan helt enkelt skippar skummaren utan byter mer vatten om du vill ha ett tyst akvarie. Om du har en så liten volym som runt 100 liter så behöver det inte bli så dyrt att göra stora vattenbyten regelbundet istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp ett kar du gillar, strunta i skummare och kör bara doppvärmare och en tyst cirkulation pump och LS som filtermaterial(det som ligger i karet) så blir det ett fint och tyst nano kar. men du får göra vatten byte ungefär varannan vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, så skummare är alltså inte nödvändigt såvida man gör regelbundna vattenbyten? Hm... känns dumt och fråga, men ska man inte byta vatten även om man har skummare??

Funderar nog på att köpa just ett sånt kar, 80 L är rätt lagom. Tyckte mitt RSM130 tog för mycket plats.

Stora skummare som behöver andra rum är inget alternativ då jag ska har det i hallen och inga rum är nära att ställa nåt på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sålänge du inte tänkt hålla svåra koraller som SPS t.ex. så räcker veckovisa vattenbyten bra. Se till att åtminstonne försöka byta 10-20% varje gång.

Tänk bara på att skummare även syresätter vattnet. Så vinterårs när koldioxidnivåerna i hemmen stiger så sjunker PH't i karet om du inte har något som syresätter vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...