Gå till innehåll

Är den dum i huvudet eller vad är fel?


byggarebob

Rekommenderade inlägg

Har en vit anemon, som i mitt tycke är helt störd.

Försiktigt har man lagt ner den, mot nån sten.

Efter nån timme, nån dag så blåser den iväg och lägger sej upp å ner på öppen sand.

Ska dom inte fästa sej mot nån sten eller jag fattat fel??

Har provat i hela akvakriet nu känns det som, pumparna blåser motvarann och lite neråt från sidorna.

post-7212-14468927862543_thumb.jpg

Nån som har bra tips??

mvh

Patrik

post-7212-1446892786243_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro att den inte hinner sätta fast sig

Du har kanske ganska strömt där du sätter den?

Jag har lagt en tallrik i lagom storlek bredvid mina anemonerjag har haft

På detta sätt blir det lite lugnare just där och den får en chans att sätta sig

Vissa gånger har det tagit några dagar för mina

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avdunstar ca 25 L i veckan, kan de räknas som vattenbyte eller måste man byta mer typ en gång i månaden?

Avdustat vatten ersätter du med sötvatten. Annars blir vattnet i akvariet saltare och saltare. Vattenbytet gör du genom att du tömmer en viss mängd vatten i akvariet och ersätter detta med vatten med samma salthalt. Svaret är att du bör göra vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avdunstar ca 25 L i veckan, kan de räknas som vattenbyte eller måste man byta mer typ en gång i månaden?

Man kan inte räkna det avdunstade vattnet som vattenbyte. Det är bara vatten som avdunstar och allt annat stannar kvar. Så för att bli av med dåliga näringsämnen och få in nyttiga spårämnen måste man göra ett vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2x54w t5 är inte speciellt bra belysning om du har ett 360L kar (framgår inte hur stort ditt kar är men det står 360L i din profil).

Jag uppfatta inte vad du har för salthalt, för som de andra skriver så kan du inte räkna påfyllning av avdunstat vatten som ett vattenbyte. Om du har fyllt på karet med saltvatten för att kompensera för avdunstning så har du gradvis höjt salthalten för varje gång du fyllt på. Vattenpåfylling ska ske med färskvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fullt uppe i vattenbyte nu, luktar lite skunk, hoppas det blir bättre.

Innan när jag fyllt på så har jag fyllt med samma salthalt...

Red sea salt 334g till 10 liter= 1.025, visar mätaren, ibland går den lite ner till 1.023-1,024, men brukar hänga kvar där.

Men då blir det att fylla sötvatten, så när mätaren kryper till 1.023 kan de va läge för vatten byte.

Fattat rätt?

Alltid trevligt att lära sej mer om denna coola hobby, vill att de ska bli super...:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, du har fattat fel.

Osmosvatten / sötvatten skall fyllas på i samma takt som det dunstar. Genom att kontinuerligt kompensera för avdunstningen så skall saliniteten vara likadan hela tiden.

Alla salter stannar kvar i akvariet då salter inte dunstar. Fyller du inte på vatten alls ökar saliniteten genom att koncentrationen blir större i mindre vattenmängd. Ersätter du det avdunstade med saltvatten blir saliniteten fort enormt hög. Vad har du i karet nu?

Vattenbyten gör man ca 10% varje vecka för att spä ut föroreningar och fylla på spårämnen för att nämna några fördelar. Då byter man med vatten med samma salinitet som det i karet, om man nu inte behöver justera upp eller ner av någon anledning. AquaCalc är bra på att hjälpa till att beräkna sådant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inget "exakt" som man ska göra. Jag kör 5% varje vecka, andra kör 10%.

Vissa kör 10% varannan vecka... Det skiljer sig mycket.

Mitt bytesvatten luktar inget speciellt, så om ditt gör det kan det vara lämpligt att göra några större byten, samt att kolla så att skummaren gör sitt jobb...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Luktar det konstigt så är det nåt påtagligt fel, vad har du för sten/grus i karet?

Det låter som om du borde låtit karet gå ett tag till innan du haft i nåt levande, om karet är i balans så luktar det inte illa om det.

Kan du så återlämna anemonen eller försök hitta ett temporärt hem åt den, hur du än gör så kommer den dö i ditt kar som det ser ut nu.

När du fått till vattenvärdena och skaffat nog med ljus så att anemonen kan överleva så kan du prova igen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad använder du för utrustning för att mäta salthalten? Om det är en vipparmsmätare (eller vad de nu kallas) typ sån här http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=17633&prodid=5893&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D17633

så är de notoriskt hända för att ge missvisande resultat.

När jag hade en sån visade den alltid 1.024 när jag väl skaffade refraktometer så visade det sig att jag hade närmare 1.030.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om de är till nån hjälp men när jag startade så fick ja besked på att blanda salt och vatten, när värdet var rätt så kunde jag få i levande sand, finkornig.

Nånstans på vägen så visade plötsligt salthalten 1.030.

Gjorde stort byte av vatten, sköljde stenen i saltvattnet.

Enda jag kan tänka mej är fel, är att det är fel bakterieflora i karet.

Matar lite, gjort rent bytat 122 L igår, men stenen ser lika tråkig ut idag, anemonen håller sej på baksidan....

Tror jag ska börja fr skratch, ny sand, sten i hink me bakterieflora innan iläggning...

fisken fixar saltvattnet och den färdiga levande sanden...anemonen kanske jag skänker bort eller fixar tillfällig karantän..

Mätaren är red seas vipmätare, så länge man sköljer den ofta kunde den sitta i å den mäter bra enl killen i affären.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om de är till nån hjälp men när jag startade så fick ja besked på att blanda salt och vatten, när värdet var rätt så kunde jag få i levande sand, finkornig.

Nånstans på vägen så visade plötsligt salthalten 1.030.

Gjorde stort byte av vatten, sköljde stenen i saltvattnet.

Enda jag kan tänka mej är fel, är att det är fel bakterieflora i karet.

Matar lite, gjort rent bytat 122 L igår, men stenen ser lika tråkig ut idag, anemonen håller sej på baksidan....

Tror jag ska börja fr skratch, ny sand, sten i hink me bakterieflora innan iläggning...

fisken fixar saltvattnet och den färdiga levande sanden...anemonen kanske jag skänker bort eller fixar tillfällig karantän..

Mätaren är red seas vipmätare, så länge man sköljer den ofta kunde den sitta i å den mäter bra enl killen i affären.

Finns ingen anledning att krångla till det med ny start osv..., låt det bara gå i lugn och ro nu. Ta det piano några veckor så blir det kanon. Ju mindre ändringar desto bättre, ska du ändra i salthalter och dylikt så ta det långsamt, gärna dra ut förändrnigen över en vecka.

Kanske tillsätta lite nitrivec eller liknande om du är orolig över bakterifloran, tror inte det är något bekymmer med den dock.

Stenen blir inte mycket roligare än så, det kommer lite alger och annat på den så småningom.

Dendära vipparmen bör du nog allt kolla upp ändå, oavsett vad säljaren säger så kan den visa käpprätt åt pipan. Kontrollera den åtminstone mot en referens, är förvisso ingen garanti för att den ska visa samma värde varje gång ändå.

Näst bäst är en hydrometer, såndära flytboj dom håller sig åtminstone inom en acceptabel feltolerans och visar samma varje gång så länge den är ren.

Bäst är refraktometer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, reaktormeter e väl bäst får skaffa en inom kort.

Nä jag vill ändra så lite som de går, och små förändringar i taget,men nu har ja klart för mej hur vattenbyte och så ska vara.

Dom som säljer skulle erbjuda förstagångs köparen en grundkurs i uppstart, hade underlättat små fel som kan bli stora.

mailat bilder till zoogiganten där jag köper de mesta, dom skulle se om dom kan se varför de blivet så,

och hur man rättar till.

Kollar efter mer ls på annonser, sen vet ja ej om sump och facken är bra.

Gjort om den lite så nu är den som jag minns tropikariet har en av sina sumpar.

Skummare/värmare i fack ett, "makaroner"/biobollar i fack två.

Bubbelfack sen retuern ensam i sista facket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...