Gå till innehåll

Om ni fick drömma!


patrikk

Rekommenderade inlägg

Riktigt trådlös skulle jag vilja ha... inte en massa fula tjocka sladdar för att sköta strömmen. Så om någon kan uppfinna trådlös elöverföring är jag tacksam. :)

Jag skulle även vara nöjd om man bara lyckades göra sladdlösningen lite snyggare.

I övrigt så tycker jag att min Vertex Illumina har allt som behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Razor. Men alla ledramper gör så. Gissningsvis så slipper man det på multichippen (drömchippet), men finns inga mogna kommersiella belysningar med multichip ännu.

Det är väl inte riktigt sant att alla ramper gör så, inte i samma utstäckning som razorn i allafall.

Som jag ser det är den främsta orsaken till disco att man använder linser, utan linser skulle spridningen bli större, flera ledars ljus skulle överlappa varandra och discoeffekten skulle utebli eller iallafall minska och mest upplevas ute i kanterna av belysningsområdet.

Problemet med linserna är att varje led blir en liten spotlight och överlappningen mellan de olika ledarna blir betydligt sämre därför framträder de olika färgerna tydligare. Detta blir extremt tydligt när t.ex ett hål i en sten bara släpper igenom ljuset från en enskild led och det då under stenen blir en ljusfläck som är en annan färg än resten av karet.

Mina led armaturer utan linser har jag inte upplevt någon discoeffekt med.

Om jag skulle få ha en drömarmatur så skulle det nog vara Pacific Suns Hyperion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns så klart mer saker som spelar roll på rampen än just det men det är en cool funktion att ha. Skriver på mobilen så fusk skriver lite. Kan tänka mig att dom flesta funktioner finns på en eller annan ramp att köpa. Det svåra är väll att hitta allt man vill ha på samma ramp och sen kan ju drömmen va att ha råd och köpa den ;).

Tror vi prata om den förut leffe. Men den tilltala aldrig riktigt mig. Är grymt nöjd med pacific sun nu i ljuset, även fast den inte e lika snygg i formen som mazaran :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl inte riktigt sant att alla ramper gör så, inte i samma utstäckning som razorn i allafall.

Som jag ser det är den främsta orsaken till disco att man använder linser, utan linser skulle spridningen bli större, flera ledars ljus skulle överlappa varandra och discoeffekten skulle utebli eller iallafall minska och mest upplevas ute i kanterna av belysningsområdet.

Problemet med linserna är att varje led blir en liten spotlight och överlappningen mellan de olika ledarna blir betydligt sämre därför framträder de olika färgerna tydligare. Detta blir extremt tydligt när t.ex ett hål i en sten bara släpper igenom ljuset från en enskild led och det då under stenen blir en ljusfläck som är en annan färg än resten av karet.

Mina led armaturer utan linser har jag inte upplevt någon discoeffekt med.

Om jag skulle få ha en drömarmatur så skulle det nog vara Pacific Suns Hyperion

Ja jag har ju förstås inte sett alla ramper som finns. Men alla jag sett (jag redigerade mitt inlägg) har haft regnbågar/disco mer eller mindre och absolut är det mest påtagligt i kanterna. Man är olika känslig med. Jag har tex aldrig kunnat titta på en film på projektor med färghjul (DLP) för jag ser regnbågar & får huvudvärk. Andra i rummet märker ingenting. Lyckostar.

Men då kanske min dröm kan gå i uppfyllelse nån dag i framtiden då :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har ju förstås inte sett alla ramper som finns. Men alla jag sett (jag redigerade mitt inlägg) har haft regnbågar/disco mer eller mindre och absolut är det mest påtagligt i kanterna. Man är olika känslig med. Jag har tex aldrig kunnat titta på en film på projektor med färghjul (DLP) för jag ser regnbågar & får huvudvärk. Andra i rummet märker ingenting. Lyckostar.

Men då kanske min dröm kan gå i uppfyllelse nån dag i framtiden då :)

Ta en titt på Vertex Illumina om du får chansen. De använder inga linser utan har mkt bra blandning och spridning på ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo kanske lite "höger-till vänster", soluppgång vore ganska häftigt när jag tänker efter.

Även att ljuset sprids från "mitten" och utåt kanterna samtidigt som färgnyansen ändra vore himla tufft också, ja det finns att göra..

Olika styrka bak och fram är nog enklare när man har ett par rader LED, dock blir rampen djupare då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...