Gå till innehåll

Kraftfull pump för sump i källaren.


Ted-m

Rekommenderade inlägg

Till sommaren flyttar jag ner sumpen på mitt större kar ner till källaren. Nivåskillnaden blir runt 4,5m-5m .Skulle vilja ha några förslag på en kraftig pump intärn eller extärn. Gärna i lite billigare klass 3-5000. Det finns pumpar som klarar jobbet utan problem som jag kan hitta själv för runt 10000kr men undrar om det finns billigare varianter gärna beprövade pumpar som är kända för att vara hållbara. Att jag flyttar sumpen till källaren är för att jag har tänk att ha en sump på runt 500liter som driver huvudkaret i vardagrummet ett plan upp som sedan rinner ner i ett fragg/fisktank i källaren på runt 1000 liter som sedan rinner ner i sumpen och sedan upp i huvudkaret igen.Fiskrummet är så gott som klart men just nu finns bara 1 saltkar där samt 6 stycken sötvattenskar. Bäknken som 2 av mina sötvattenskar står på skall användas till 1000 liters fragg/fisk karet synns på bilden jag lägger nedan. Bänken är 245 bred 70 djup och står på 24stycken 45x95mm reglar så det skall tåla det stora fraggkaret. Så förslag på pump skulle vara kanon till detta projekt.post-4307-14468927877375_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en Resun som lätt klarade den där höjden. Den slukade dock med mängder med ström och lät en hel del. Kostade ett par tusenlappar på sin höjd. Skulle inte kalla Resun för pålitliga och beprövade pumpar dock. Själv använde jag den för vattenbyten en våning upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en pump på fish-street som kanske kan fungera: http://www.fish-street.com/magnetic_drive_pump?category_id=147

MD70 ska pumpa upp till 6.7 meter, den är inte så dyr heller om den presterar och 150W är inte så overkligt om den pumpar upp hela höjden. Den kan nog vara värd att testa, dock allt annat än dränkbar. Men det är bara bra med billiga pumpar för då kan man bygga in de i en ljudisolerad(beroende på storlek ventilerad med) låda och kanske bli av med lite av det oljud de kan föra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liknande planer för mitt nästa system. Tror dock att jag bara har 2.5-3 meters lyft, men jag har i alla fall kommit över en sån här:

post-2568-14468927880184_thumb.jpg

Räknar med att den har en rejäl överkapacitet för mina behov. Behöver bara få upp 2-3000 liter, men pumpen går att strypa till 50,60,70,80 eller 90%, och därmed sänka el-förbrukningen. På Max drar den dessutom bara 85w. Den ligger fortfarande i lådan, så jag kan inte uttala mej om ljudnivån, men priset var överkomligt i alla fall /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liknande planer för mitt nästa system. Tror dock att jag bara har 2.5-3 meters lyft, men jag har i alla fall kommit över en sån här:

Räknar med att den har en rejäl överkapacitet för mina behov. Behöver bara få upp 2-3000 liter, men pumpen går att strypa till 50,60,70,80 eller 90%, och därmed sänka el-förbrukningen. På Max drar den dessutom bara 85w. Den ligger fortfarande i lådan, så jag kan inte uttala mej om ljudnivån, men priset var överkomligt i alla fall /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag är också intresserad av denna pumpen kan du inte kolla vad den levererar på 3meter.

Köpte du din i Sverige?

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag gjort ett snabbt överslag på två av de föreslagna pumparna.

Laguna har ingen pump med tillräcklig lyfthöjd (tryck).

Waveline DC-10000 är intressant, men tyvärr slutar deras pumpkurva vid 5 meter. Det verkar dock som kurvan fortsätter en liten bit till, så det går nog.

Jag har räknat på en höjdskillnad mellan sumpens vattenyta och akvariets på 5 meter.

Det får vara 40mm rör för att inte tappa alltför mycket flöde.

Totala rörlängden är 6 meter och två böjar ingår på köpet...

Flödet till akvariet blir ca 5000 l/h.

Resun är också intressant, men det blir ett ganska lågt flöde.

Samma förutsättningar som ovan, men med en redusering på pumpens utlopp från 25mm till 40mm.

1 stycke av modell MD70 ger 1900 l/h.

Om man seriekopplar två stycken MD55 blir flödet 3200l/h. Orsaken är att de två pumparnas lyfthöjd kan adderas och hamnar på 12 mvp (meter vattenpelare) och det ger mer flöde per watt.

Generellt kan jag säga att du ska leta efter en pump som kan leverera ett högt tryck. Helst över 10 meter om du vill ha ett högt flöde.

Om du vill att jag ska göra en mer exakt beräkning vill jag ha följande:

Total rörlängd.

Lyfthöjd

Antal böjar

Typ av böjar. (Vinkel eller böj)

Andra armaturer som ingår i rörsystemet. Tex Union, ventil, backventil osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj inte visste jag att ni skulle hjälpa mig så här mycket. Då detta projekt har ett par månader kvar så har jag redan fått lite riktning åt rätt håll.Jag ska återkomma med rör böjar osv och jag tackar så mycket för de olika förslagen och skall räkna lite på det.Jag brukar inte snåla då jag lagt ner över 150000 på hobbyn på 3 år.Jag brukar villa ha en bilig lösning men oftast slutar det mycket dyrare men det blir riktigt gjort istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du riktigt säker på höjden? När jag byggde mitt system i höstas så räknade jag med 5m tryckhöjd tills jag mätte "på riktigt" (kommer inte ihåg vad jag har för verklig höjd nu..) det blev en begagnad laguna 9000 för mig, dessutom med trasig tryckimpeller (!) som gör att den inte trycker lika högt, men den fungerar utmärkt för mig. Jag ville ha en pump i sumpen för att få den extra värmen som pumpen genererar ut i vattnet.

Jag har 15m med 32mm rör/slang och några 90graders vinklar.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Resun pumpen är ju en Iwaki klon, fast en riktig Iwaki pump lär pumpa betydligt bättre ändå. Iwaki har ett svenskt kontor men det verkar väl som att precis med de flesta andra kul grejer så vill de inte handla med normala människor...

Undrar vad de svenska priserna skulle ligga på. Gissar något riktigt otäckt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, tvärt om. Större rör minskar mottrycket. Ett mindre rör stryper pumpen och stjäl prestanda.

Hmm skojig tankevurpa man gör ... grövre rör borde ju ge mindre motstånd... men samtidigt den samlada vattenmängden i röret blir ju mycket större och framförallt tyngre, så pumpen får ju då jobbigare att hiva upp allt 5 meter rakt uppåt...måste finnas nån magisk break-even nånstans väl?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter lite tankearbete står en sak klart och det är att ett tunnare rör ger ett högre Reynolds tal på flödet. Reynolds tal är ett mått på hur turbulent flödet är så ett lågt Reynolds tal är att föredra om man vill behålla prestanda. När flödet blir mer turbulent går mer nyttig effekt förlorad i turbulens. Dessutom ökar den yta med vilken vätskan interagerar i förhållande till flödet. Detta borde ge upphov till en tryckökning i röret förutsatt att röret är tillräckligt tunt. Hur som helst tror jag att nyckeln är att skaffa en kraftigare pump. Tryckhöjden är nog beräknad vid låga Reynolds tal så grövre rör kommer varker göra till eller från men tunnare rör kan eventuellt minska prestandan.

MVH

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...