Gå till innehåll

Kan ja ta med dom hem hjälp tack !!


oliwer östberg

Rekommenderade inlägg

Hej

jag befinner mig i Spanien jag undrar om jag kan ta med mig

Anemoner Den är jätte fina och det är dom är gula och rosa på topen

sniglar det är inte några turbosniglar utom dom har ett litet skal och mer som en kraba i skalet en en turbosnigel.

Sjöborar dom är ganska små typ 4 cm länga och taggarna är typ 4

sjösjärnor dom ser prisis lika dana som den vanlig sjösjärna.

Allt ser lika dant utt som såna man kan ha i akvariet det är jätte fina

Snälla svar tack ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det illegalt? För vilka djur eller allihopa? Även fiskar?

Jag tror anemonerna kommer tycka det är för varmt i ett akvarium med tropisk värme. Snäckorna borde klara sig, sjöborrarna och sjöstjärnorna är nog svårare. De vill nog ha runt 20 grader helst, inte runt 25 som brukar vara standard här.

Anemonerna är nog ej "fotosyntetiska" heller vad jag vet, viktigt att ta i åtanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Max en dl vätska på planet, i bagaget får/bör det heller inte ligga om det skulle gå läck på förpackningen så blir du skadeståndsskyldig för eventuellt förstörda bagage.

Tror inte heller det är helt lagligt, beror lite på myndigheterna i landet och vad det är för djur, visserligen är det inom EU men det finns ändå regler.

Spanska vatten räknas inte som tropiska vilket det är i ditt kar, blir helt enkelt för varmt för dom flesta djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kräftdjur måste du ha tillstånd för att ta in till Sverige. Övriga ryggradslösa djur är bara att åka, krävs inga tillstånd. Utom om det är några listade arter då och jag tror inte det är aktuellt i det här fallet.

Sen måste naturligtvis djuren packas och transporteras på ett sätt som fungerar på flyget, det kan bli problem med det både i bagage p g a temperatur och tryck och i handbagage p g a regler om vätskor.

Det jag svarat på här då gäller att ta in djuren till Sverige. Sen måste det naturligtvis också vara ok att ta ut dem från Spanien. Hur det ser ut med det vet jag egentligen inget om, jag ser det som osannolikt att Spanien skulle ha synpunkter på att man tar ut några anemoner, dock, vill man vara fullständigt säker får man ju kolla.

Det finns en del spännande i medelhavet och det är lite synd att vi just aldrig ser nåt av det, djuren måste inte komma från andra sidan jordklotet för att vara intressanta. Eftersom det ser ut så får man ta chansen om man kan och plocka själv. Tänk dock på att temperatur, salthalt osv kan skilja lite från medelhavet till ett vanligt standardupplägg på revkar, kolla om möjligt värdena på plats så det finns en möjlighet att få det rätt eller i alla fall inte allt för olika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En snabb titt, röd korall är på bilaga F och kan vara reglerad, låt bli den. Det finns också några snäckor på bilaga N men jag ids inte kolla upp dem. Det är dock osannolikt att man råkar på en listad art om det är gott om dem, mest handlar de listade snäckarterna om landlevande arter med begränsad utbredning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är direkt tragiskt att branschen verkar ha gått bakåt på det här området! Det finns massa fina djur men ingen möjlighet att få tag på de utan att åka och hämta. Undrar hur snabbt man kan bila ner och hämta en last, det vore en kul "inköpsresa".

Hitta de röda korallerna utan dykareset verkar lögn så det är nog ingen risk, speciellt då de tyvärr fiskat ut den så extremt hårt för smyckesindustrin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad det gäller temperaturen så är jag ingen expert på om dem kommer vantrivas eller inte. Vet bara att en del norska akvarister plockat anemoner vid sin kust och stoppat i sina kar.. Dem anemonerna finns ända härifrån bort till varmare breddgrader och verkar anpassa sig efter den temperatur som råder..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Ja, det är direkt tragiskt att branschen verkar ha gått bakåt på det här området! Det finns massa fina djur men ingen möjlighet att få tag på de utan att åka och hämta. Undrar hur snabbt man kan bila ner och hämta en last, det vore en kul "inköpsresa".

.

Funderar ni på att planera en insamlingsresa till medelhavet, jag är med.

Har tagit hem en massa Blennider och lite annat med tåg från Korkula i forna Jugosalvien, det tog ca två dygn

hem till Stockholm , allt klarade sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...