Gå till innehåll

Daniels Clownhotell


Danne

Rekommenderade inlägg

Hej!

Tänkte starta upp en tråd nu om mitt Clownhotell som varit igång nu i strax över 3 år. Detta är lite utav ett projekt som har varit under ständig utveckling och jag har ännu inte riktigt kunnat lutat mig tillbaka och känt mig helt nöjd :)

Karet i nuläget:

post-7295-14468927943666_thumb.jpg

I huvudkaret bor 2 clowner samt en Pictichromis porphyrea och lite sniglar och eremiter. Koraller är lite friskt blandat med sps, lps och nån mjukis.

Har även en krabba vid namn Atergatis Floridus som numera får vara i sumpen och härja. Sjukt skygg varelse. Såg skymten av den för första gången för bara ett par månader sen, men den har gissningsvis funnits med stenen ända sen start :) Är det någon mer som har en sådan, så dela gärna med er av era erfarenheter!

Sumpen med liten algodling, samt en bild på krabban innan den åkte ner i sumpen:

post-7295-14468927944258_thumb.jpg

Som karet ser ut i nuläget så består tekniken av följande:

LED belysning 36W cree hembygge

WG310 skummare

Egenbyggd överriningsbox i akryl och sump på 25 liter.

1 st Koralia nano streamer

2 st new jet 1200 pumpar, en som sitter i originalfacket där bak och en är retur från sumpen.

Sitter även en lågenergilampa i sumpskåpet till makroalgerna, som jag kör under nätterna :) Tänkte byta ut mot LEDs jag har liggandes sen.

Mycket av de modifikationer jag gör tenderar till att bli ganska mycket fulmeck och halvfärdigt. Detta tänkte jag försöka ändra lite på nu, så det här är tänkt att bli lite utav en projekttråd för att få akvariet att bli lite mer seriöst och ge ett mer färdigt intryck i slutändan. Ser ni att jag ändå börjar slarva och fulmeckar så får ni gärna ryta till ;)

I nuläget så står akvariet på ett skrivbord bredvid datorn i sovrummet, men jag har tröttnat på att inte lyckats få det tillräckligt tyst , så den senaste planen för karet är att flytta ner det till vardagsrummet istället där ljudnivån inte är ett problem.

Möbeln till detta är för närvarande under konstruktion och är nu målad med någon slags fönsterfärg jag hittade. Ska använda mig utav vitlackade hyllplan utvändigt. Hade först tänkt måla hela bänken blanksvart men är nu mer inne på att ha den vit då det passar bättre in i rummet:

post-7295-14468927944086_thumb.jpg

När bänken är klar så blir nästa problem att flytta hela rasket. Jag tyckte det nämligen var en toppenidé att limma ihop en revpelare med revkeramik som täcker större delen av akvariet! Min känsla nu är att det kan bli lite marigt att få ner händerna och lyfta den utan att den trillar isär och spräcker botten :( Kan bli nödvändigt att bryta isär den först om möjligt :smiley5:

Tänkte även passa på att skära bort de bakre originalfacken i samband med flytten när akvariet ändå är tömt. Blir hela 10 liter extra utrymme för firrarna att simma runt på med den modifikationen! Dessutom blir det lite luftigare kring revpelaren, vilket verkligen kan behövas!

Tänkte även sätta i nån ny streamer för att ersätta ena new jet 1200:an när jag tar bort bakre facken, så tips på streamer uppskattas. Är ute efter en ganska liten, men den får gärna vara kraftigare än koralia nanon :)

Flytten är planerad till helgen så en uppdatering lär komma då :)

Synpunkter och frågor är alltid välkommet!

post-7295-14468927943885_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fångade min genom att luta ett högt glas mot stenen och agnade med en bit lax i botten. Drog först laxbiten runt kanten på glaset för att få ett ordentligt doftspår åt krabban. Tog bara en timme ungefär innan den satt på botten av glaset och inte kunde ta sig upp :) Hade verkligen inte väntat mig resultat så snabbt eller ens överhuvudtaget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar och bockar för alla trevliga kommentarer! :)

Idag har det blivit mycket gjort med karet. Tog nämligen itu med att flytta ner det till vardagsrummet! :ler:

Det gick ganska så mycket enligt planen och inga större missöden skedde.

Började med att ta loss överrinningsboxen för att kunna flytta sumpen, vilket inte gick helt smärtfritt pga den tjocka sargen på clownhotellet, så min akrylklämma som hållit ihop den inre och yttre boxen sprack tyvärr, men det är sånt som ändå går att fixa.

Den nya bänken är byggd så att för att få in sumpen så skruvar man bort ena sidan. Hade först tänkt ha sidan på plats med magneter, men det går ändå så smidigt med skruvdragare att få bort om man måste flytta på sumpen.

Sump på plats:

post-7295-14468927973081_thumb.jpg

Nästa steg var att ta itu med själva huvudkaret :)

Lyckades få upp clownerna i håv iaf, men pictichromisen var omöjlig så länge revpelaren var kvar då håven väldigt lätt fastnade i de utstickande korallerna. Revpelaren gick att lyfta ur utan större besvär och med den ur så gick det enkelt att plocka ut resten av karets befolkning.

Med det klart och vattnet ur så blev det dags att plocka fram rakbladet! :

post-7295-14468927973254_thumb.jpg

Hade länge velat få bort denna! :skrattar:

Karet på plats. Grumligt som förväntat:

post-7295-1446892797343_thumb.jpg

Blev ett väldans bök att få igång överrinningen då som synes på bilden så blev slangarna för korta nu när karet flyttades till en bänk som är högre än ett skrivbord :smiley5:

Fick skarva på lite slangbitar för att få ihop det. Tänker ändå in en sväng till triton snart så det ska ändå bytas ut mot pvc-rör.

Lite bilder på hur det blev:

post-7295-14468927972697_thumb.jpg

Är grymt nöjd med resultatet :) Den extra ytan som blev när jag tog bort originalfacken behövdes verkligen!

Något jag inte är fullt lika nöjd med :smiley9::

post-7295-14468927972897_thumb.jpg

Men det får väl bli till att klura ut något smart sätt att gömma undan dom i sumpskåpet sen :)

post-7295-14468927972277_thumb.jpg

post-7295-1446892797248_thumb.jpg

post-7295-14468927973605_thumb.jpg

post-7295-14468927973784_thumb.jpg

post-7295-14468927973959_thumb.jpg

Ändrat av Danne
fixade bilderna
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har blivit lite pyssel i helgen med att fixa till LED-belysning till makroalgerna i sumpen. Hade lite grejer över från mitt förra led-bygge som fick komma till användning pluss en drivare som jag hittade på Elfa.

Så här vacker var min förra ramp:smiley9: :

post-7295-14468928039871_thumb.jpg

Den satt monterad under foderluckan och kördes tillsammans med kompaktrören. Valde att bygga en ny seriösare LED-ramp sen när jag rev bort kompaktrören och rensade huven helt.

LED:arna var limmade med värmeledande epoxi men de gick att få loss utan att paja dom genom att slå in en kniv med hammare under dem tills de poppade loss.

Kylflänsar fastskruvade på en aluplatta, LED:arna limmade med värmeledande epoxi. Lödning av LED:arna pågår, sedan till att löda ihop kablar och sätta över krympslang:

post-7295-14468928041276_thumb.jpg

Resultatet blev till slut aningen prydligare än det tidigare bygget ;):

post-7295-14468928040684_thumb.jpg

Efter provkörning kunde jag konstarera att det var lite väl optimistiskt tänkt att kylflänsarna skulle klara av att kyla passivt, så en fläkt blev tvunget att sättas dit.

Bygget i Drift:

post-7295-14468928040983_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Har hänt litegrann med akvariet på sistone :) Uppgraderade cirkulationen med en tunze nanostream 6015 och har den tillsammans med en liten koralia på andra sidan bakrutan riktade snett uppåt mot mitten på framrutan. Det skapar en ganska bra turbulens som jag tror hjälper till att hålla stenen ren från skräp :smiley20:

post-7295-14468928404022_thumb.jpg

Har även bytt ut de gröna eheim-slangarna till och från sumpen mot pvc-rör för att det ska se lite stabilare ut. Kommer på mig själv timmen efter med att fundera över att flytta om lite i sumpen vilket hade varit enkelt om man hade haft kvar de gröna smidiga slangarna istället... :snurrig:

För ett antal månader sedan så hade fosfaten bottnat helt i karet och orsakade en del vävnadsdöd på koraller. Synligt på den gula korallen i nedre vänstra hörnet på bilden ovan, samt den högst upp till höger. Detta efter allt för frikostigt bruk utav alu-baserad fosfat-remover och vodka:smiley13:

Tillsatte sedan under några veckor därefter fosfat försiktigt manuellt för att få upp nivån igen. Även nitrat har jag tillsatt lite då gärna gått ner till noll.

Har sedan dess låtit karet bara gå till sig med den fosfaten jag doserat för att få upp en lite hälsosammare låg-nivå utav fosfat i akvariefaunan :)

Tycker nu att den nivån bör vara nådd och algerna börjar bli lite för frodiga, så jag har tillsatt en lagom dos med järnbaserad remover i en filterstrumpa för att hålla nere nivån till lagom låg-nivå. Jag har dock bara saliferts fosfat-test så det blir egentligen mest gissningar om vilken nivå jag har :skrattar:

Har även slängt i en powerhead med fint filter på i sumpen för att få hög circulation på makroalgsodlingen där för att se om växer bättre. Upptäckte att det blev mycket gegg på sumpväggarna som kunde skrapas bort och sugas upp utav powerheaden. Blir lite som en algskrubber utav det hela :)

Har beställt lite diverse prylar däribland syrestenar utav trä. Tänkte så småningom meka ihop en egen skummare för att se om det går att få lite bättre än min nuvarande wg-310 :)

En del kablar och grenuttag har monterats i sumpskåpet för att det ska bli lite snyggare. Ligger dock kvar en hel del utanför skåpet till belysningen då jag inte riktigt har bestämt mig för hur jag vill dra om de kablarna och montera dimmer-potentiometern till LED-drivaren.

Karet i helbild:

post-7295-14468928404209_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Liten uppdatering! :)

Karet har mest stått och tuffat på de senaste månaderna, har fortfarande lite mycket skräpalger, men ingen större fara. Allt levande verkar iaf trivas :)

Började för ett par dagar sedan med att tillsätta lite nitrat på kvällen när lyset släckts för att se om det hjälper mot skräpalgerna. Tillväxten hos dem verkar faktiskt ha avtagit något :)

Fick fråga på pm om att visa lite om hur överrinningen är löst, så här kommer lite bilder på det :smiley20:

post-7295-14468929587315_thumb.jpg

Rören är i 20 mm PVC och boxarna i akryl. Hävert från ytavrinningsboxen i akvariet till boxen utanför, sedan ett avrinningsrör från yttre boxen ner till sumpen. Detta röret sitter en bit upp så att häverten aldrig drar luft vid stopp, så den blir självstartande efter matning, strömavbrott och liknande. Det är böjt så att öppningen är riktad nedåt (syns på bild 2 ovan) för att minska gurglande ljud, samt även en öppning upptill så att lite luft ska kunna ta sig in och även där minska gurglande ljud.

Kanske inte den bästa beskrivningen :ler: Finns dock bra bilder på nätet på hur tunzes overflow funkar och är uppbyggd och det är bland annat utifrån de jag byggt.

Den fungerar iaf klockrent i mitt tycke. Startar alltid själv efter att flödet varit stoppat. Den låter inte så värst mycket nu heller, men det kanske inte är något man vill ha i ett rum man sover i kanske :ler:

Kapaciteten är gissningsvis 800 liter i timmen. Kör med en New Jet 1200 som returpump och den får jag vrida igen inloppet lite på annars hinner inte överrinningen med.

Den byggdes dock för att vara väldigt liten då den den till en början satt i det första facket på de original bakre facken i clownhotellet. fick dremla bort en bit av belysningshuven dock för att hävertröret skulle få plats:) Ganska bökigt att få allt på plats. Nu har jag dock tagit bort de bakre facken helt så nu är det gott om plats.

Köpte en ny korall för ett tag sedan:)

post-7295-14468929587642_thumb.jpg

Håller denna rhodactis på att dela sig ?

post-7295-1446892958781_thumb.jpg

Har även bytt ut led-belysningen i sumpskåpet till en 30 watts lågenergilampa då jag tycker jag haft noll tillväxt på makroalgerna i sumpen och hoppas på att det blir lite bättre nu.

post-7295-14468929587984_thumb.jpg

Nu borde jag nog gå och tömma skummarkoppen ;)

post-7295-14468929587137_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Dags för en liten uppdatering känner jag då det gått nästan 2 år sedan sist!

Det har egentligen inte hänt så värst mycket under denna tiden förutom att jag tragiskt nog fick uppleva mitt första dödsfall hos en saltvattensfisk då min Pictichromis gick bort efter att ha varit risig en längre period :ledsen:

Den var i min ägo i cirka 4-5 år och jag vill åtminstone tro att han hade en hygglig tillvaro och att det var åldern som slutligen tog ut sin rätt. Clownfiskarna som jag haft sedan starten för en 6-7 år sedan är dock fortfarande vid god vigör :smiley20:

Vad beträffar vattenvärden har jag med tiden i stort sett helt slutat mäta. Salthalten kollar jag dock vid vattenbyten, men dropptester och dylikt har nog inte varit framme på nåt år.

Tillsatser brukar jag försöka slänga i 20 ml balling om dagen av varje, men det händer att det går veckor mellan också...

Resultatet är dock förbryllande nog att trots att jag knappt rör karet så växer det på bra och alla koraller ser ut att trivas!

Lite bilder på karet:

post-7295-14468935738921_thumb.jpg

Det har vuxit på ganska bra ser man om man jämför med bilder från tidigare poster :smiley20:

Detta är väl egentligen inte den aquascape jag drömt om, men tycker det är ett lite coolt experiment att bara låta allt växa hejvilt i den riktning de själva önskar :skrattar:

Korallen till höger har växt ut ifrån revpelaren och sitter nu även fast mot glaset:

post-7295-14468935739092_thumb.jpg

Lite blandat på nära håll:

post-7295-14468935738116_thumb.jpg

Som synes upprätthåller jag inget avstånd mellan korallerna. Detta verkar de sköta alldeles utmärkt själva utan min inblandning :smiley20:

Den fraggning av koraller som sker har jag utvecklat en metod för att utföra med hjälp utav algmagneten...

post-7295-14468935737732_thumb.jpg

Metoden går ut på att det som växer för nära glaset bryts av när jag slår i dem med algmagneten :skrattar: Ovan var det en hysterix som vågat sig ut lite för långt!

Helbild på akvariet med bänken:

post-7295-14468935737371_thumb.jpg

Jag har fått bort kabelhärvan som låg på golvet så nu är det lite behagligare att se.

Men det blev mycket kablar i sumpskåpet:

post-7295-14468935738342_thumb.jpg

Meckade ihop en liten arduino som rampar upp och ner ljusstyrkan vid morgon/kväll, vilket blev ett helt lyckat bygge!

post-7295-14468935738539_thumb.jpg

Det är precis halvtimmen innan akvariet ska släckas helt och ljuset sakta och behagligt dimmas ner och slutligen släcks helt som jag tycker att akvariet är som snyggast att kolla på :)

Slaktade även en golvfläkt vars galler jag tyckte passade bra över fläktarna i huven:

post-7295-14468935738729_thumb.jpg

Ber om ursäkt för att det är kass kvalitet på bilderna men det är ganska svårt att få till bra med mobilkameran

Har inte så mycket planerat för karet i nuläget utan det får stå och puttra vidare. En ny osmos behöver dock införskaffas samt ballingpreparat. Känns dock lite tråkigt att åka in till en saltbutik när man svårligen får plats med några nya inköp i korallväg :skrattar:

Jag var ett tag inne på att skaffa ett större kar, men så försatte jag mig i den sitsen att jag började plugga, så det kanske jag väntar med. Man får se om man kan hålla sig :)

post-7295-14468935737915_thumb.jpg

post-7295-14468935739259_thumb.jpg

post-7295-14468935739431_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt bra ut! Min grabb har fått ett sånt kar, har du några tips kring LED-installation i huven?

Tackar :) Jo, med installation av LED så kom iallafall jag fram till att den enda vettiga utvägen, om man vill använda sig utav originalhuven, är att rensa den på precis all gammal elektronik och sedan kapa bort så mycket plast som möjligt som är i vägen så att det blir lite utrymme.

Original stänkskyddet smälte på ett ställe för mig när ett kompaktlysrör pajade så det fick kastas, så jag har limmat dit plexi istället där det satt och sedan monterat ledarna ovanifrån i utrymmet som blev.

Så här ser det ut från akvariet sett:

post-7295-14468935743229_thumb.jpg

Kanske denna bilden inte säger så mycket, men jag har iallafall utnyttjat det fyrkantiga utrymmet där originalrören satt. Det kan vara så att mitt plexi täcker längre bakåt akvariet än vad original plasten gjorde. Kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut ifrån början :)

Så här ser det ut ovanifrån:

post-7295-14468935743755_thumb.jpg

LED:arna är monterade på 3 långa kylflänsar som jag sedan bara skjuts in i hållare som jag böjt till av aluminium och satt fast på sidorna.

Så det är en ganska pillrig lösning detta och jag tror inte direkt det finns några jättesmidiga genvägar, men denna lösningen tycker jag blev helt okej iallafall.

Mitt tidigare försök syns överst i post #9, men den lyste ju mest upp området vid framrutan på akvariet och där vill man ju inte ha ljuset, så den lösningen rekommenderar jag ej :) Den krävde dessutom en hel del byggande.

Så jag har tyvärr inga tips som gör det hela superenkelt, utan detta är den lösningen jag tyckte verkade bäst då och jag har faktiskt inte kommit på något jag skulle gjort annorlunda så här nästan 3 år efter heller :)

@LN21 Tackar! Jag kommer tyvärr inte ihåg våglängderna och jag tror inte jag sparat den informationen någonstans. Det är dock Rapid Leds 12 Ultra premium kit, 6 blå, 6 vita.

http://www.rapidled.com/12-ultra-premium-led-diy-kit-with-dimmable-drivers/

Det inhandlades för ungefär 3 år sen och de kan ju ha ändrat LED:arna som ingår i kittet, så jag vet faktiskt inte om de som listas där är de jag har :snurrig:

Balansen mellan vitt och blått faller iallafall mig ganska väl i smaken. Kanske en aning mer blått vore snyggt om man skulle vara extremt petig, men det är helt okej ändå. Trodde 36w skulle vara i klenaste laget, men det verkar vara ganska lagom ändå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Dags igen för en liten uppdatering!

Akvariet hade under de senaste månaderna fått sköta sig självt i stort sett med i stort sett endast påfyllning av avdunstat vatten och någon enstaka rensning av caulerpa. Till slut började det dock se allt för illa ut och eftersom det var så fullproppat med den massiva revpelaren och alltför vildvuxna koraller så att man knappt fick ner händerna så blev det igår äntligen dags för en större rensning :smug:

 

Jag började med att rensa lite bland algerna och när jag var klar med det så hade ja nästan fyllt ett litermått :redface-new: 

Efter att ha knackat loss de koraller som växt ut mot glaset från revpelaren så gick den att lyfta ur. Det är en ganska läskig manöver då det inte vore kul om revcementet som håller ihop den skulle släppa när man lyfter den ovanför akvariet!

 

Härnäst så åkte hammaren fram, vilket visade sig vara det ultimata verktyget för att både knacka isär revpelaren och till att fragga koraller :rapture:

 

hink.thumb.jpg.c73c15e59f4642ba0c9d5120d

 

Ungefär en halv hink med korallskelett och koraller att slänga blev resultatet :smug:

 

Den aquscape man längtat efter när man haft ett så här pass trångt kar är ju självfallet en mer öppen och lättskött sådan! Ganska nöjd med resultatet:

 

bild1.thumb.jpg.e2b36fc52e2aaaaa0d0dfa7d

 

bild2.thumb.jpg.6a1a1ce8f381127ced72e3bf

 

Jag fick med fraggar av samtliga koraller vilka placerats ut i diverse håligheter i stenarna, så nu är planen att bara luta sig tillbaka och låta livet i akvariet påbörja en ny cykel av tillväxt!  :smug:

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det blev en liten tripp till Triton härom dagen där bland annat en ny osmos inhandlades, vilket var på tiden då min gamla gått några år för länge.

Tog även och skaffade lite nya invånare: 1.thumb.jpg.0e12b61e469e94fd42c0436e8816

En Okinawa goby samt en putsarräka, ett par turbosar och eremiter. Känns trevligt med lite liv och rörelse i karet :)

Okinawa gobyn är ett härligt tillskott :)  Verkar gå hur bra som helst ihop med clownerna...

Jag har bara fått den att käka frysmat än så länge men skulle gärna vilja att den accepterade granulat...

Kanske nån vet om de brukar gå att få dem att äta även det?

 

Idag så limmade jag även dit linserna som jag en gång i tiden fick med LED:arna bara för att testa lite hur det ser ut. Det blev en ganska ordentlig skillnad faktiskt. Man slipper det enorma ströljuset som läckt ut åt sidorna och det blev lite häftigare kontrast i karet, men jag saknar ändå det där lite vitare ljuset som var innan för nu känns ljuset mycket gulare av någon anledning.

Kan ju vara jag som bränt sönder ögonen också för jag limmade de första med led:arna igång :tan:

2.thumb.jpg.08854661f38b2c37b6712fe073a6

Ganska ordentlig skillnad mot bilder i tidigare poster tycker jag... Har även skickat i lite korallkross på sidorna, men osäker på om jag gillar det så får se om det får vara kvar.  

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Hej igen!

Nu tycker jag att det är dags för en utav mina små sällsynta uppdateringar :)

Sedan min senaste uppdatering har karet tuffat på riktigt stabilt!

Har nog inte mätt sedan i våras tror jag så igår blev det lite mätningar:

 

Salthalt: 1.025

temp: 25

KH: 3,5

Ca: 420

Mg: 1320

No3: 1-5

Po4: Går ej att se nåt på mitt salifert, antagligen ej nollat åtminstone eftersom koraller ser bra ut och jag ej kör remover eller liknande

pH 7,7  Salifert. Gillar inte riktigt graderingen i färgskalan på denna så detta värdet är jag inte alls så säker på.

 

Som synes är KH helt åt skogen. Jag har doserat upp och ska försöka skärpa mig lite med disciplinen att tillsätta balling. Gör detta manuellt och efter några år så blir det lätt att man slarvar :)

Hade planer på att meka ihop en doserpump av lite skrot jag samlat på mig men kom inte så långt då man har en del andra projekt som tar energi :)

 

 

Så här ser karet ut nu :)   Korallerna växer och trivs!

DSC_0085.JPG

Alla fiskarna och de andra djuren ser pigga och krya ut :)

Hittade kvitto när jag sorterade papper och såg att karet inhandlades för lite över sju år sedan så med detta vet jag att mina Clownfiskar nu överlevt sju år under min omvårdnad :) 

 

Är väldigt nöjd för tillfället med detta akvariet! Det bara går och går och ser lika bra ut varje dag ljuset tänds :) Minimalt med underhåll. Byter vatten kanske en gång i månaden och behöver knappt skrapa rutorna ens :)

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Idag kom det till min stora glädje ett paket på posten vilket innehöll en Coral Box  S150 skummare :) 

Den är ganska mycket större än min gamla Boyu wg-310 men den passade in precis där jag ville ha den, nämligen där vattnet från akvariet precis kommer ut efter att passerat biobollarna.


 

DSC_0131.JPG

 

Det ska bli väldigt intressant att följa hur denna presterar :)  Min observation så här långt är att det är en enorm skillnad på microbubblorna som produceras av denna med sin nålhjuls impeller jämfört med vad wg-310:an producerar!

 

Kvaliteten känns helt okej, enda strulet var att vissa av hålen i akrylfästena var för grunt gängade så man fick använda en del våld för att få i nylonskruvarna. Tror den låter lite mindre än wg-310:an också så det är ju alltid bra :)

 

Det var lite grövre slang till luften på denna också så jag kan inte använda min långa slang som är dragen ut ifrån sumpskåpet och tvärsöver rummet till ventilationen. Ska se över möjligheten att dra vp-rör dit istället o dra friskluft ifrån istället.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte låta bli att fundera. Hur lång är slangen för luftinsuget till gamla skummaren och dess dimension? Är det den som man ser ligga på blå filtret? En 6/4? Är den dragen genom hela rummet så lär den strypa tilluften en hel del. Prova att blås i slangen/rören och bilda dig uppfattning så att du har bra tillflöde på luft.

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Linnex sa:

Kan inte låta bli att fundera. Hur lång är slangen för luftinsuget till gamla skummaren och dess dimension? Är det den som man ser ligga på blå filtret? En 6/4? Är den dragen genom hela rummet så lär den strypa tilluften en hel del. Prova att blås i slangen/rören och bilda dig uppfattning så att du har bra tillflöde på luft.

 

Japp 6/4 är dimensionen och dess längd är ca 4 meter.  Inte extremt långt ändå, men var faktiskt väldigt skeptisk när jag drog den till gamla skummaren att det skulle fungera, men det gjorde det helt utan problem. Verkade inte strypa så mycket faktiskt för WG-310:an :)

 

Tror det är någon typ 8 mm slang som passar på nya skummaren o det har jag inte hemma och kommer nog faktiskt satsa på vp-rör direkt istället för att riskera att köpa hem en slang bara för att upptäcka att det stryps för mycket och inte fungerar med denna skummaren :)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...