Alexander Postat 16 januari 2013 Postat 16 januari 2013 Fick tag på ett akvarium med tillräckligt intressanta mått som jag tänkte starta upp.35cm(D)x40cm(H)x325cm(L)Akvariet har förtillfället ännu fisk i sig och kommer att levereras inom 2-3 veckor. Tills dess har jag tid på mig att beställa teknik och passande ljus.Ang. ljuset så vill jag ha lite råd. HAr funderat mycket på 50/100W LED från AC-RC men har kommit fram till att det vore lönsammare att köra med 3W LEDs istället, samt att det finns fler möjligheter för programmerbart ljus, etc..Tänkte mig ett 120LED kit från Aquastyleonline med följande specs:6x Aquamarine Cyan LED 3W6x Epileds 3W LED UltraViolet(UV) 398nm9x 420nm Actinic Violet / Super Actinic 3W LED3x Epileds 3W LED Red 660nm48x Bridgelux 3W LED Royal Blue24x Bridgelux 3W LED White 10000K24x Bridgelux 3W LED White 6500-7000K 45 degree lenses5x ELN-60-48Pand5x 5.1 cm X 2.3cm X 56 cm(2" X 0.9" X 22") Aluminum HeatsinkSom dator tänkte jag mig en Typhon LED Controller från Boostled. Kommer kylflänsarna räcka månne? Passiv eller aktiv kylning, ingen skillnad.Övrig teknik har jag ännu inte hunnit planera. Köpte akvariet igår.mvh.Alexander
Kn0tan Postat 16 januari 2013 Postat 16 januari 2013 Du skall nog överväga att välja 60° eller 80° linser... finns risk att du kommer att få discoljus med ett par snäva 45° linser och i tanke på att du har ett rätt så lågt kar så klarar du dig säkert med 80° linser.Om du vill spara en slant ska du bygga egna kylflänsar, det drar upp saftigt på transport priset.Det finns ett par riktigt bra hemma byggen när det kommer till kylflänsar... bara att googla =)
freddi36 Postat 16 januari 2013 Postat 16 januari 2013 Det är inte lönt för dig att köpa UV leds. Jag har UV leds från aquastyle och det var ingen kvalité på dom. Plasten på leden blev brun och "smält" (troligen pga att det är UV ljus) så det kommer inte ut nåt ljus.Roliga mått på karet, tänker på en sak dock. Med så kort djup, bara 35cm, kanske det blir svårt att ha större fiskar eftersom det kan bli trångt med sten och allt när dom ska vända sig.
Alexander Postat 16 januari 2013 Författare Postat 16 januari 2013 Har svårt att tro att ett kar med de här måtten skulle kunna byggas i helglas..Skimmer blir BM NAC6A eller NAC7 beroende på sumpstorleken jag väljer.
_Manne_ Postat 17 januari 2013 Postat 17 januari 2013 Roliga mått på karet.. Vanlig alu fyrkants profil med fläkt så kommer du ganska långt till det där karet.. , välj inte 45 linser om du inte ska ha rampen högt över karet.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk
Alexander Postat 17 januari 2013 Författare Postat 17 januari 2013 Skrev 60graders linser i det riktiga mejlet, quote'n kom från ett utkast, missade att ändra. Fyrkantsprofil? Mått och varifrån får man tag på såna?
_Manne_ Postat 17 januari 2013 Postat 17 januari 2013 Byggvaruhus , finns hos dom flesta.Kör du tex 40*20mm profil. Kan köpas i 1m längder , Då kan du montera en rad med led på den.. Så kör du 4st dvs 4 rader.Då blir en ramp 16cm bred 2cm hög , 100cm lång. Sen får du borra upp för en fläkt i toppen.Hänger du med ?Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk
mikoto Postat 17 januari 2013 Postat 17 januari 2013 Varför skulle ett sådant kar inte gå bygga i helglas? Bioted marins visningskar för koraller har nog ungefär den där längden och höjden på sin långsida om inte lite längre tom. Det är i helglas och dessutom stag befriat bortsett från en bit i varje hörn. Det går utmärkt, det är ganska tjockt glas dock förstås. Såg ut att vara minst 10 mm iaf.Hur tjocka rutor är det i det där?Kul kar annars, det håller jag med övriga om!edit. Det kan nog hända att Bioteds kar bara var 30 cm högt när jag tänker efter, men det borde fortfarande inte vara omöjligt att bygga. Så stark är inte en alumiumram.
Alexander Postat 17 januari 2013 Författare Postat 17 januari 2013 Kanske inte så stark men helt klart mer stryktålig än utan. Har två stycken 35kg hormonstinna hanhundar, samt min egen avkomma och alla tre är under tre år gamla. Känns tryggare att ha aluram. Dessutom fick jag karet för en hundralapp(euro). Kollade inte tjockleken men jag gissar på 8-10mm.
Alexander Postat 17 januari 2013 Författare Postat 17 januari 2013 Misstänker att det blir rätt mycket Disco med 3W leds. Ett annat alternativ skulle vara 20W leds från AC-RC.Kan använda max 8st Mean Well PWM drivers med Typhonen, men vet inte ännu vilken.Alternativ:ELN-60-27P0 ~ 2.3A13.5-27V DCELN-60-48P0 ~ 1.3A24-48V DCLED:DC Forward Voltage (VF): 10-11V DC DC Forward Current (IF): 1000-2100mA maxMin inre elektriker säger 3st LED per ELN-60-27P. Nu är jag ju inte elektriker, men den där verkar bättre än 48V varianten. 60W drivern som AC-RC säljer(inte PWM) har 24-34VDC & 600-1950mA. ELN-60-27P ligger närmast. Om nån kan kommentera om kompabilitet så skriv gärna.
_Manne_ Postat 17 januari 2013 Postat 17 januari 2013 Varför disco med tre wattare ? , jag kör varannan o sen nästa rad tvärtemot den första.. Funkar kanon , o trevlig tillväxt i karet.. Dock har jag valt cree led.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk
NiXoN Postat 17 januari 2013 Postat 17 januari 2013 Jag har både multichip och Cree 3w, det blir lite ljusspel med båda varianterna men bygger man det på rätt sätt så är dom jämlika i min erfarenhet.Likt Manne så rekommenderar jag Cree för dom blåa och vita dioderna, sen skulle jag titta lite på alternativa "spektrumfyllare".Ledgroupby har en variant som heter "ocean coral white" eller nåt liknande, utöver detta skulle jag lägga till lägre spektrum 410-420-430nm.Dom billiga som ligger lägre 410-430nm mår oftast bättre av att köras med 500ma, vissa säljare säger att dom kan köras på 700ma men det verkar kunna orsak problem.Det finns en nyare variant på ledgroupby som liknar en cree diod som jag misstänker är lite vassare.Med tanke på hur lågt ditt kar är så kunde du köra utan linser så länge du skyddar dioderna och har ramperna lite närmare ytan.Annars så kan du använda 80 graders och ha dom en bit över vattenytan.//NiXoN
Alexander Postat 18 januari 2013 Författare Postat 18 januari 2013 Räcker månne en MP40, eller måste jag köra med MP60?
NiXoN Postat 18 januari 2013 Postat 18 januari 2013 Tror inte någondera ger dig ett bra resultat, karets utformning är sådan att deras funktion inte blir direkt optimal.Med det breda flödet dom har och det smala karet så kommer du inte få flödet att bära speciellt långt.Du skulle få ett extremt flöde i en del av karet, men sen skulle pumpen själv motverka flödets spridning pga utformningen.Tunze har mer riktat flöde som bär betydligt längre men även där så tror jag inte på en pump i ett så långt kar.Problemet jag ser är att du skulle få väldigt få behagliga/lämpliga zooner för djuren även om du skulle den teoretiska formeln för flödesbehov per liter.Kort sagt, du bör ha flera pumpar i ett så långt kar, eller något system för att fördela returpumpen(kraftigare sådan) och få ett lite varierande flöde.Då tänker jag på ett par av den stora modellen av SQWD eller andra liknande lösningar om du vill minska tekniken i karet.//NiXoN
Alexander Postat 18 januari 2013 Författare Postat 18 januari 2013 Får akvariet redan på söndag kväll. D: Får se ifall det ryms in genom dörren/trapphuset eller om vi måste ta in det via balkongen..
Jan-Erik Postat 18 januari 2013 Postat 18 januari 2013 Har du tänkt på att karets projektion i horisontalplanet blir betydligt kortare om ni höjer ena änden mot taket och sänker den andra änden mot golvet?
Alexander Postat 18 januari 2013 Författare Postat 18 januari 2013 Glömde skriva att illustrationen föreställer lutat akvarium. Ifall bilden skulle föreställa ett olutat akvarium skulle vi ha det avbildade akvariet ungefär till mitten av trapphuset. För att undvika sönderrivna väggar, golv, tak och dörrar så hamnar vi nog att lyfta in det via balkongen. Misstänker att det blir enklare att ta in det där via direkt än att fastna efter att ha opererat upp det via trapphuset.
Jan-Erik Postat 18 januari 2013 Postat 18 januari 2013 Låter klokt, brukar ju vara jobbigt nog att bära akvarium när man inte behöver lirka... :-)
Reuben Postat 18 januari 2013 Postat 18 januari 2013 Räcker månne en MP40, eller måste jag köra med MP60?På ett så långt akvarium räcker inte en pump, du får nog köra minst annars blir flödet väldigt kasst i mitten
_Manne_ Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Kolla på tex 4st 6055 från tunze med en styrdator , hade nog varit betydligt mer lämpat till ditt kar än en större. Dessa pumpar är ganska små o kan lätt gömmas bakom någon LS om man nu vill ha dom icke synliga.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk
Alexander Postat 20 januari 2013 Författare Postat 20 januari 2013 Kommer antingen bli en SQWD, eller dubbla MP40 eller M60 beroende på hur bra/dåligt en MP40 klarar sig imorgon då vi kommer att testa en sån i akvariet.Följande grejs ska beställas:Bubble Magus ZEOlite ReactorBubble Magus BM155(samma som BM150pro, men pumpen på utsidan)Marine Color doseringspumpJebo 36w UVRIO Hyperflow 32HF returpump(7200l/h)
stigigemla Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 Rio hyperflow är inte för drift i möblerade rum. Den vibrerar våldsamt och har ett system med lameller på impellern för att garantera start åt rätt håll. Dessa lameller slits så man behöver byta impellern en gång om året ungefär. Och efter några år är mothållen i pumphuset nedslitna så då hjälper inte det.Jag bytte en 32 HF mot en Newjet 8000 som gav betydligt mer flöde och drog mindre ström. Och är praktiskt taget ljudlös.( 2m lyfthöjd )
Manks Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 angående leds så fick jag rådet från aquastaronline att ha 120 graders linser till mitt kar som är 38 djupt, då sitter iofs mina leds 5-6 cm över vattenytan.
Rekommenderade inlägg