Gå till innehåll

Belysning till Juwel Rio 240


Niccita

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag är en såndär ny men som ändå smugit omkring i mer än ett år här.

Jag och min sambo planerar att göra om vårt Rio 240 till saltvatten.

Jag har fått upp ögonen på Maxspect Razor, men tyvärr tillåter inte ekonomin riktigt så stora utsvängningar ännu.

Min fråga lyder då, skulle det fungera (i alla fall temporärt) att använda sig av originalrampen? 2x54W t5 + reflektorer, eller är det en riktigt dålig idé?

Glömde nämna att det i korallväg främst kommer att röra sig om mjukisar i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde mitt RIO 300 med originalramp och reflektorer, och dubblade den efter ett tag med en ytterligare original juwel-ramp (relativt billigt via internetbutiker i Tyskland), summa 4x54W T5. Funkade bra för bl a LPS:er, enda problemet var att det blev rätt varmt då ju locket ovanför akvariet blir rätt tillslutet..

Som start funkar det, men ni blir nog på sikt sugna på en bättre belysning..

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag har likadant kar och kör med 2x54 för tillfället och har lite olika skivor och en euphyllia samt en anemon som har bott där i drygt ett halvår. Ett led-bygge är på gång.

Lycka till och posta gärna lite bilder!

Vad hade ni tänkt för övrig teknik?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har faktiskt inte kommit så långt ännu, en sak i taget :) Vi tänkte besöka Korallfisken i nästa vecka och se vad de kan rekomendera. Antagligen kommer vi hem med mer än vi räknat med som vanligt. Självklart kommer det upp en tråd med bilder när det "är på riktigt"!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe japp det är lätt hänt.

Skummaren jag använder är en aquarium system skimm 400 den passar bra till karet och är en påhängsskummare om ni tänker köra utan sump(det gör jag)

Den är relativt ljudlös och skummar bra. Den kan jag rekomendera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi fick en glad överraskning då vi öppnade våra lönespecar idag, så det lutar åt att det blir den efterlängtade Razorn. Frågan är bara, tror ni en 160w 16k räcker? Enligt beskrivningen räcker den till ett LPSkar på 120cm, men butiken jag talade med säger att det absolut inte kommer att räcka. Kommer inte att köra med sps (just nu, iaf).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en razor 160w över mitt kar som är 120cm långt, jag tycker inte den räcker till ör att täcka hela ytan som jag vill.

För att få bra täckning så måste jag ha rampen ganska högt över ytan (högre än medföljande "ben" tillåter).

Jag skulle säga att en razor räcker för att täcka ett 100cm kar effektivt, större kar kommer få dålig täckning i kanterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ett eller två stag i rio 240?

Då Razor ledarna är betydligt mer fokuserade än gamla maxspect modeller så kan det tyvärr tänkas bli en skugga. Jag hade det problemet i mitt Rio 180 när jag använde MH, men då var det bara en ljuskälla, mitt över staget och så blir ju inte fallet för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har suttit och letat efter begagnat som en tok men inte funnit något. MH är jag lite osäker på. Kan visserligen köra på originalbelysning (med nya rör och reflektorer), men det känns också dumt. Synd att nästa månad är en "vatten o knäckebrödsmånad", även utan inköp av belysning. Då skulle jag lätt väntat o kört på 2x 120W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag slänger in en fråga här om det är okej. Jag har ett rubinakvarium som är typ en kopia på rio (120x40x50) vad gäller måtten men jag har dock inget stag på mitt. Då borde väl en Razor 160W räcka? Mina planer på aquascape går ut på att ha två "berg" men inget ända ut i kanterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har ett Rio180 och har samma problem som du med razorn (mittstaget). Om inte maxspect behagar komma ut med Mazarra-X nångång har jag följande som backuplösning:

http://reefbreeders.com/it2080.html

Om man kollar på ReefCentral verkar många vara väldigt nöjda och de utspridda ledsen gör mittstaget till ett mindre problem. Den lär räcka ut i kanterna enkelt på ett 120-kar. Jag funderar på modellen mindre till mitt som är 100cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...