Gå till innehåll

Studsande fosfat, Hanna checker och Rowaphos


MickeP

Rekommenderade inlägg

Är detta möjligt?: den 14/1 hade jag fosfat på 0,26. Ryckte därefter bort lite grönalg-tufsar här o där, i övrigt ingen åtgärd. den 16/1 hade jag 0,44 i fosfat. Ingen åtgärd. Den 18/1 hade jag 0,21. Kan det "studsa" så mycket upp och ner med 2 dagars mellanrum bara?

Efter 0,21 värdet igår bytte jag fosfatmedia (Rowaphos) som jag har i en superfin-maskig nylonfilterpåse i sista facket i mitt ytterfilter (Unimax 150). Blir inte klok på hur mycket media man ska ha men läste om en kille som hade 200 liters kar (jag har 100 liter) som tog 50 ml media (dock i en reaktor) varpå det påstods att t.o.m. hälften av det (dvs 25 ml) skulle räcka. Jag vet att man inte ska överdosera heller men tänkte köra en genomsköljning ett par dagar med överdos och sen byta till mindre mängd, för att få se om nivån går ner något alls. Så jag körde i 75 ml igår eftermiddag. Några timmar efter hade nivån ökat från 0.21 till 0.31 (!). Läste lite på nätet om rowaphos och fick då veta att UT-vattnet från filtret SKA kunna mätas till 0, så pass effektivt ska det kunna vara. Så man skulle sänka vattenflödet för längre kontakttid med mediat om man inte kunde uppnå det, vilket jag gjorde. Sänkte till absolut minimum. Har nu låtit det gå hela natten och förmiddagen och mäter enbart UT-vattnet från filtret, och får då värdet 0.51 !?!?!? Mäter jag akvarievattnet är det på 0.49 as we speak.

Nu börjar jag undra om min Hanna checker är att lita på. Jag har varit ytterst försiktig på sistone med Hanna-mätningarna. Använder samma glasbehållare till kalibrering som till mätning. Torkar den väldigt noga från fingeravtryck och annat innan jag stoppar in den i checkern, och vänder bara den sakta fram och tillbaka under reagens-blandandet (inte skakar den, alltså) - och sist men inte minst sätter jag i glasbehållaren exakt likadant varje gång.

Börjar också undra om jag måste fixa en reaktor (en DIY, om inget annat).

För mig är det obegripligt hur fosfatnivån kan vara så hög så länge (har btw kört med rowaphos sedan 3/1) och studsa upp och ner så mycket med korta mellanrum - men framförallt att en "chock-insats" inte sänker alls utan tvärtom HÖJER fosfathalten. Buffrat och obuffrat fosfat i all ära, men är detta verkligen rimligt, tro? Ska jag bara sitta still i båten? Har haft högt fosfat sedan november månad, riktigt högt. Oftast (strax) under 0.50 men ibland högre, och som mest 0.99 i mina mätningar. Har bytt 20-30% vatten några gånger längs vägen också.

Några tips, idéer, kommentarer, råd till en frustrerad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant. Men hur gör du då för att skippa kalibreringssteget första gången man trycker på knappen, annars kalibrerar den ju med reagens och då borde ju mätvärdet bli 0 se'n? Eller har du en glasbehållare utan reagens och en med?

EDIT: Provade mäta 5 ggr nu med samma reagens som tidigare, som förvisso stått en stund nu och antagligen inte är att lita på längre, och med den andra kuvetten akvarievatten utan reagens, att kalibrera med. Mätte 5 ggr och då fick jag 0,39 - 0,39 - 0,41 - 0,42 - 0,39. I mitt tycke borde en digital mätare som visar hundradelar egentligen visa exakt samma hundradel hela tiden också om den nu säger sig kunna vara så exakt. Men fair enough - de värdena ligger ju iaf väldigt nära varandra, åtminstone. Vore värre om den visade t.ex. 0,21 - 0,48 - 0,11 - 0,69, så rimligtvis borde inte "studsandet" bero på en felaktig/dålig hannachecker då, iaf (?).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hanna anger noggrannheten som +/- 3 i sista siffran om jag kommer ihåg rätt. Och det klarar du ju.

Rowaphos har jag använt med gott resultat men det finns ju andra Fosfatremovers också. Jag skulle testa med en Alubaserad som reagerar snabbare och hårdare. I och med att du mäter dina värden kan jag nog rekommendera dubbel dos första gången. Men håll koll! Dunkar värdet ner i noll kan du räkna med koralldöd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste bara ett tips från Stig i Gemla att glastjockleken KAN skilja så man skulle sätta i kuvetten exakt likadant varje gång - och då bör man ju rimligtvis helst använda exakt samma kuvett också för att vara helt på säkra sidan. Å andra sidan tror jag inte det i sig själv gör milsvidd skillnad i värdena men jag har ändå följt hans råd de senaste veckorna sedan jag läste det...

Men om vi utgår från att Hannacheckern visar någotsånär korrekt iaf. Någon som har erfarenhet av rowaphos i ytterfilter, bra eller dålig sådan? Det ska ju gå enligt tillverkaren även om en reaktor är effektivare. Ska kanske ge mig på att försöka bygga en DIY reaktor åtminstone (vill inte bränna pengar på att köpa en, tycker det är sjuka priser för skummare, reaktorer och annat som bara är lite plast där fraktpriserna förmodligen är dyrare än produktionskostnaden). Så kan jag sätta den på samma slang som ytterfiltrets utvatten kommer på, innan det når akvariet och därmed använda ytterfiltrets pump och flödesreglering...

Eller har någon något helt annat tips på vad jag ska göra? Jag vet att man bör sitta lugnt och låta det ta tid men har hållt på att arbeta mot fosfaten nu sedan november i ett litet 100-liters kar och tycker jag haft ganska stort tålamod hittills ändå, hehe...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hupp, där kom ju Stig själv in med ett inlägg medan jag skrev förra inlägget :) Jo det var min tanke också att hålla koll om jag nu provar en chock-insats. Ville mest att det skulle sjunka drastiskt för att se så det faktiskt gör verkan och få ner det till mer hanterbar nivå, och därefter minska dosen för mer långsiktigt normalt bruk.

Okej, något bra tips på alubaserad remover att testa med, då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde i princip hela december nästan dagligen Red Sea NO3/PO4- med 3ml per dag till mitt 100 liters. Fick beskrivet för mig i butiken att det i princip var ett medel som motsvarade samma funktion som vodkametoden. Det var i skiftet november/december jag hade min peak på 0.99, så det medlet sänkte iofs värdet till strax under 0.50 så man var "inom gränsen" som rekommenderas. Men sista 1-2 veckorna gjorde det knappt någon skillnad, och nitratet hade jag haft mellan 10-25 vid samma tid. Det sänktes ner till 0 och låg sedan där, vilket vad jag förstått från lite läsande på forumen här inte heller kan vara så bra, och eftersom PO4 inte minskade nämnvärt längre slutade jag med det medlet.

Då köpte jag ett ytterfilter istället eftersom jag inte har någon sump och bara ett litet kar, och tänkte då att det kan vara en bra grej för mer än bara fosfatremover, i långa loppet. Slängde i lite rowaphos i nedersta filterfacket, dock lite ihopklämt mellan två skumgummifilter (rowaphos är ju jord-liknande och inte som pellets eller något, och ville inte riskera få ut det i karet. På 3 dagar sänktes värdet från 0.50 till 0.14 och jag var glad. Men se'n låg det där på 0.1-0.2 en veckas tid innan det de senaste dagarna började studsa som fasiken. Då bytte jag ut rowaphos-mediat mot nytt och hade nu införskaffat en filterpåse att lägga det i också. Men får ju t.o.m. dåliga fosfatvärden även från ut-vattnet från ytterfiltret :-/

Nu har jag ju iofs bytt en del vatten också som en del av mitt arbete mot fosfaten, och läste i en annan tråd att signatur Hoyt (tror jag det var) som körde samma salt som jag köpte nu senast (Red Sea Coral Pro) gav fosfatvärden på nyblandat vatten (!). Det har inte jag haft en tanke på att mäta, men i den tråden skrevs det då att det saltet ska blandas i osmosvatten. Så nu har jag en 25-liters dunk fylld med osmosvatten som jag blandat salt i tidigare idag, som jag ska hälla i senare ikväll eller imorrn. Lite tråkigt dock om man bytt vatten tidigare för att sänka fosfaten, men istället tillfört fosfat :-/ Men det ska väl förhoppningsvis bli bättre på den fronten framöver, då.

Imorrn ska jag byta batteri just in case (som Nicola tipsar om), även om Hanna-checkern är ganska ny. Och så ska jag mäta osmosvattnets fosfathalt innan jag använder det, just in case. Och så får jag försöka hitta upp något alubaserat fosfatmedia också att köra med under tiden jag förbereder med att bygga en enkel DIY reaktor som nästa steg, om inget hjälper tills dess...

Kör du väs?

Har kört två veckor med låg dos, ca 0,3 ml/100l och fått ned det från 0,25 till 0,03

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant. Men hur gör du då för att skippa kalibreringssteget första gången man trycker på knappen, annars kalibrerar den ju med reagens och då borde ju mätvärdet bli 0 se'n? Eller har du en glasbehållare utan reagens och en med?

EDIT: Provade mäta 5 ggr nu med samma reagens som tidigare, som förvisso stått en stund nu och antagligen inte är att lita på längre, och med den andra kuvetten akvarievatten utan reagens, att kalibrera med. Mätte 5 ggr och då fick jag 0,39 - 0,39 - 0,41 - 0,42 - 0,39. I mitt tycke borde en digital mätare som visar hundradelar egentligen visa exakt samma hundradel hela tiden också om den nu säger sig kunna vara så exakt. Men fair enough - de värdena ligger ju iaf väldigt nära varandra, åtminstone. Vore värre om den visade t.ex. 0,21 - 0,48 - 0,11 - 0,69, så rimligtvis borde inte "studsandet" bero på en felaktig/dålig hannachecker då, iaf (?).

japp, jag kör ett rör med reagens och ett utan... man får byta lite fram och tillbaka,m en jag brukar få liknande resultat som du fick ( fast lägre fosfat :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bekräftat: Jag får fosfat med i det nyblandade vattnet. Hade 25 liter nytt osmosvatten som jag värmde upp över gårdagen till 26 grader. Sedan blandade jag i salt (Red Sea Coral Pro) på kvällen till 1.025 och lät stå över natten. I förmiddags mätte jag detta nya färskblandade vatten och det innehöll en fosfathalt på ca 0.10 (mätte 5 gånger som Fredrik tipsar om och fick 0.10 tre gånger, 0.11 en gång och 0.12 en gång). Spontant är man lite förvånad, men visst hade det inte gjort något om fosfathalten låg på absolut 0 från början och jag byter 25% vatten med 0.10 i halt för då får man ju 0.025 vilket ska vara både acceptabelt och som jag läst på vissa håll, t.o.m. nyttigt att ha (?). Men om man redan har hög fosfathalt som jag och tillsätter detta vatten så kan jag förvisso minska det ändå (från mina nivåer) men inte alls fullt ut. Så jag får köpa nytt salt till nästa vattenbyte och spara detta till den dag man förhoppningsvis är nere vid nollan.

Man slits mellan hopp och förtvivlan. Idag är det hopp igen - mätte nyss fosfatnivån i akvariet nu på kvällen och f.n. ligger det på ca 0.20 (fem mätningars snittvärde) som det sänkts till från 0.49 sedan igår (om än delvis tack vare ett vattenbyte av 25-30% vatten som innehöll 0.10 i fosfat). Frågan är dock om det studsar upp igen om två dagar när jag gör nästa mätning, eller fortsätter sjunka (om rowaphosen gör någon verkan nu). Återkommer med uppdatering då, för ev. intresserade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick ett hett tips idag av en kompetent kompis: Mina fosfatproblem kan mycket väl bero på en för dålig skummare som inte lyckas varken göra sig av med proteiner i tillräckligt stor utsträckning, eller tillföra tillräckligt med syre heller för den delen. Därför kvarstår och även studsar min fosfatnivå trots försök med no3po4- och fosfatremover. Jag är ju nybörjare och kan inte säga om det är rätt tänkt men det låter ju iaf som en vettig förklaring och väl värd ett försök i att prova en ny större och bättre skummare istället för att fixa motmedel i reaktor, eller annat. Så nu finns ny skummare i mitt sikte och en ny gnista hopp har tänts... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjao, självklart är det bra med en bra skummare om man matar mycket, men ett 100L kar kan man lätt köra skummarlöst om man inte överbelastar karet med stora mängder mat... En reaktor ska med tillräcklig mägd fosfatadsorber lätt kunna hålla karet med en låg fosfat, vad använder du för fosfatadsorber, märke, om det är järn eller aluminium, fuktigt eller torrt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder en enkel skummare idag som är byggd på syresten. Jag var nämligen inne på samma sak att ett litet 100-liters bör kunna klara sig bra ändå. Tidigare misstänker jag att jag överbelastat med matning och jag trodde det var där fosfaten kom från, men de senast 3-4 veckorna har jag matat extremt sparsamt.

Jag kör med RowaPhos (som är fuktigt i sin förpackning, och jordliknande) i en filterpåse i ett ytterfilter (Unimax 150). Enligt tillverkaren ska man kunna ha det så också även om det inte är lika effektivt som i en reaktor. Men även om man inte ska det så kompenserade jag det med att ta i lite mer media istället, med grundtanken att jag håller koll på det väldigt tätt nu och får jag ner det så det närmar sig nollan kan man byta media och då ta en mindre dos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett kar som ditt ska det räcka med 10-15gram rowaphos för att du ska kunna mäta skillnad i fosfat, och ditt system borde fungera bra, så länge man ser till att vattnet flödar genom adsorbern. Nedan är ett effektivt sätt att köra rowaphos om man saknar reaktor eller annat filter med möjlighet att tvinga vatten genom mediet, metoden är enligt mig mycket effektivare än att köra i en strumpa...

Ett enkelt tips att använda rowaphos är att ta en vanlig PET Läsk/Mineralvatten flaska som du skär av så det blir som en tratt, använder en maxijet med insugsskyddet, som då passar PERFEKT i korköppningen, lägger ett lager filtervadd i "tratten" häller rowaphos och sen mer filtervadd, se till att vadden inte faller ur och koppla in och sätt i karet.. Jag tycker Fanta-flaskorna är riktigt bra för detta, då de blir smalare en bit ner på halsen, skär man av flaskan nedanför det smalaste partiet så har man förträngningen som hjälp att hålla inne filtervadden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde svara Laggeman tidigare angående kopptömningar: Nej jag tömmer dessvärre inte ofta men det jag tömmer är åtminstone i det närmaste svart så rejält mögigt är det iaf. Jag kan inte påverka den att skumma blötare, kan bara strypa luften och minska det. Men den går på fullt blås och är överdimensionerad för skummaren redan också - och bytte träkloss för några dagar sedan. Enda gången jag kan få skummaren att jobba som fasiken så jag får tömma koppen flera gånger samma kväll, är om jag rör runt en massa i sanden och annat så vattnet blir riktigt skitt...

Jani: Ahhh.. Precis någon sådan enkel DYI lösning jag funderat över att prova med också. Tror jag förstår hur du menar också - men vilken storlek på maxijet bör jag ha i så fall, tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jani: Ahhh.. Precis någon sådan enkel DYI lösning jag funderat över att prova med också. Tror jag förstår hur du menar också - men vilken storlek på maxijet bör jag ha i så fall, tro?

Jag har kört med både maxijet 500 och 1000... båda fungerar fint, som en bonus filtrerar ju även detta filter de mesta partiklarna ifrån vattnet, så håller man på och bökar runt så vattnet blir fullt av partiklar så är detta filter perfekt att bli av med dem (behöver ju inte rowaphos då självklart om man inte har fosfatproblem)... Sen är det bara byta ut filtervadden och köra på tills vattnet är kristallklart... i slutet kan man ta i en del aktivt kol i den också om man vill bli av med gulhet osv... igen, mycket effektivare än en "strumpa" med aktivt kol...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leffe: Japp, jag har bytt träkloss med ca 1 månads mellanrum :) Man märker snabbt när skummaren presterar sämre. Trodde inledningsvis jag skulle få byta ännu oftare...

Jani: Ska införskaffa mig en sådan pump och ha hemma. Men bara för att tydliggöra så ska själva pet-flaskan sitta på pumpens insug, väl? Så att filtervadd+media dras på plats av suget också, samt skyddar så inget djur sugs in i pumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, precis så. Du måste ha på det medföljande insugsskyddet också, det är en liten slitsad cylinder man trär på insuget, det är den som gör att den passar perfekt i flaskans mun... den skyddar även filtervadden från att sugas in och trasslas in i impellern på motorn...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...