Gå till innehåll

Hermanbrutes shallow reef!


Hermanbrute

Rekommenderade inlägg

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Sådär! Nu är det 15 kg levande sten ifrån korallfisken och 15kg levande sten ifrån Triton i akvariet!

Har kollat nitrat,nitrit, ph, ammonia och fosfat och det ser ju inte så bra ut.

Nitrat är typ 100?

nitriten är ca 2

ammonian är ca 0.25

Ph är 8

fosfaten med gammalt test är typ 1.5

Jag ahr doserat några ml utav redseas biological nitrate and phosphate reducer under helgen men tycks inte gjort resultat än.

I fredags så hämtade jag iaf 15kg levande sten ifrån korallfisken och det har snurrat runt där fram tills idag då jag också fick sten ifrån triton.

Jag har slängt i några ML utav microbe-lift special blend och nite-out. Nu ska bara grytan koka ihop.

Men det ska gå bra att använda special blend, nite-out och nitrate och phosfat reducerare ihop? elelr ska jag sluta dosera nitrate och fosfat reduceraren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5853-14468929495387_thumb.jpg

Och lugna ner er aqua scapen ska inte se ut sådär :)

Fick med mig en liten rackare i en alg ifrån Korallfisken med. Har inte hunnit kolla upp vilken krabba det är än dock.

Tur att man ska åka och jobba nu för det luktar inte rosor här inne just nu efter special blenden....

post-5853-14468929494089_thumb.jpg

post-5853-14468929494304_thumb.jpg

post-5853-14468929494519_thumb.jpg

post-5853-14468929494733_thumb.jpg

post-5853-14468929494954_thumb.jpg

post-5853-14468929495172_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrit redan på noll. Detsamma för nitraten men fosfaten är fortfarande ganska hög men den är på väg ner.

Har hittat ytterliggare 2 krabbor samtidigt som den jag tagit kort på har ändrat färg.

Den ena fick jag ingen bild på då den var för långt inne i stenen.

post-5853-14468929543844_thumb.jpg

post-5853-14468929543615_thumb.jpg

Någon som har koll på ifall dem är snälla? Riktigt häftigt att den ena har gått ifrån vit till grönrandigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har slängt över allting ifrån nanot och in i det här!

Så nu finns det bara ett akvarium här i huset men attans så fint det blev!

Har ju en drös olika koraller och köpt mig ett par sniglar.

Fisk beståndet består utav:

2st Percula clowner

1st Z. Scopas

2st P. Hepatus

Slänger upp lite bilder snart! Mina dorisar har inte fått några prickar eller något överhuvudtaget. Dem tuggar lite alger som jag köpte för att dem inte skulle matvägra nu i början men dem åt burkmat direkt iallafall.

Min Scopas var igår full med massa bubblor men idag har han inte en enda på sig. Han tuggar i sig mat men är väldigt skygg och om jag försöker mata han så gömmer han sig!

Nu är nästa stop en ATO och UVC. Borde ha skaffat det innan men det var så tomt utan fiskar.

Någon som har tips? Jag har försökt att hitta hyfsat billiga och pålitliga saker men det finns ju hur mycket som helst.

Kollade lite på fish-street och dem hade en uvc som verkade intressant iaf men deras ato vet jag inte hur pålitlig den är..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är jättenöjd. Det enda som jag inte är så nöjd över är att Razorn inte når ut överallt. Den skulle vart perfekt om den skulle komma 5-6cm högre så jag funderar på hur jag ska lösa det på bästa/enklaste sättet.

Och jag är avis på dina skills med kameran! Du tar alltid så himla fina kort!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

riktigt maffigt kar, skulle varit snyggt att ha en stor fjärilsfisk eller en stor moorish idol även om de är lite svåra, hade sett riktigt häftigt ut i ett så grunt kar=)

Jag har tänkt att testa en fjärilsfisk någon gång igen. Tyvärr fanns det inte så mycket fiskar att välja på när jag åkte förbi Korallfisken i fredags men ska nog ta en tur till Stig inom den närmsta tiden och titta om han har något roligt =).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut.

Gillar personligen hur det ær mørkare i periferin, ger en kænsla av djup.

Ser också att mina gamla koraller trivs, nu har de mera plats att væxa .

Snyggt.

/Oskar

Ja det blev ju knöka fullt i nanot så jag var tvungen att lösa det på något sätt. Tyvärr så läcker det ju lite fosfat ur den döda stenen så några spser ser sura ut men ska snart vara fixat.

Kolla bland Köp & Sälj efter ett UVC...

Yes! Gjorde det och hittade en! =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jaha! Korallerna mår bra speciellt mina lpser.

Dock så mår mina fiskar inte så speciellt bra längre. Mina fiskar har fått vita prickar på sig. Den stora kirurgen har klarat sig bra men är helt full med prickar och har tappat lite aptit.

Dorisarna dog inatt. Hittade dem i överrinningsboxen men tror nog att prickarna hade ihjäl dem. Mina clownfiskar har också fått prickar men dem simamr runt precis som vanligt.

Men nu vill ja ju inte att dem fiskarna jag har kvar ska dö så vill ha tips på ad jag ska göra!

Jag ahr läst mycket på internet men det är så jävla krångligt när det finns marine ich och freshwater ich och efter en stunds letande blir allt bara en dimma.

Jag har fixat en uvc 20 w om det hjälper. Jag har satt upp ett karantän kar. Dock så är det ju bara på 30L. Jag har beställt http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1485 men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med det.

Jag behöver hjälp helt enkelt! Har inte haft problem med vita prick förut och om någon har en bra guide på svenska skulle det vara bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Korallerna växer så det knakar. Doserar 6ml utav Red Seas Reef Energy varhe dag och det verkar göra susen.

Har en bild på någon konstig sak som ploppat upp på en av stenarna. Har ingen aning om vad det är för något.

post-5853-1446893007079_thumb.jpg

post-5853-14468930071017_thumb.jpg

post-5853-14468930071461_thumb.jpg

Någon som känner att den kan se vad tusan det här är för något?

post-5853-14468930069403_thumb.jpg

post-5853-14468930069634_thumb.jpg

post-5853-14468930069873_thumb.jpg

post-5853-14468930070102_thumb.jpg

post-5853-14468930070327_thumb.jpg

post-5853-14468930070553_thumb.jpg

post-5853-14468930071239_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...