Gå till innehåll

Är fiskarna sjuka?


StefanB

Rekommenderade inlägg

Hej har lite frågor ang mina fiskar som inte ser så krya ut. (bifogar bilder längst ner på sidan)

Har ett boyo hs 60 130liter med skummare och nitratreaktor.

Har även satt i en strumpa med Seachem SeaGel - blandning av högeffektivt aktivt kol och fosfatborttagare, det gjordes för ca 1,5vecka sedan.

Så här ser mina värden ut:

Magnesium 1260

Calcium 430

KH 9,3

Ammonia 0.25-

Nitrate 5

Phosphate 0,5

Nitrite 0

PH 8,2

Salt 1.024

Ljuset är på mellan 16-22

Matar med artemia,mysis,marin mix.

Vattenbyte 20 liter varannan vecka.

Coral Grow varje lördag + matar med plankton 2 gånger iveckan.

Nu är det så att mina 2 clowner har fått mörka fläckar på sig och min Dark Angel bicolor har börjat att blekna i den blåa färgen.

En av clownerna ser ut som om den har fått ett sår ovan för sido fenan.

Dem har hittat en korall som dem är vid hela tiden och det är mina gröna knappar.

Korallerna: euphyllian börjar se lite blek ut och sol korallen börja dö, men dem andra korallerna ser helt ok ut.

Vad är det som händer med clownerna och min Angel, har även en blendi (tror den oxå heter något med bicolor) och frökenfisk och en putsräka och dem är helt oki.

post-7241-14468928034824_thumb.jpg

post-7241-14468928035083_thumb.jpg

post-7241-14468928036339_thumb.jpg

post-7241-14468928037396_thumb.jpg

post-7241-14468928034689_thumb.jpg

post-7241-1446892803592_thumb.jpg

post-7241-14468928036681_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som sär på clownerna men svårt att avgöra pigmentfläckar kan dem få av mycket grönfoder. annars vet jag inte. Jag skulle avvakta och se vad som hender

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

E sak bara solkorallen behöver stödmatas annars dör den. Sök på hur man fodrar dem och bilda dig en uppfattning vilken metod som passar dig. Jag förespråkar petflaska

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stöd matar solkorallen men det verkar kört. Angel dra sig mot stenar och min blendi har oxå börjat dra sig mot botten. Clownerna har fortfarande märkena kvar, fröken fisken ser ut att må som en prins fattar inget.

Euphyllian ser allmänt hängig ut och nu har min sarcophyton inte slagit ut alls idag.

Har satt i en extra uv-5 lampa och pump i karet vet inte om det hjälper?

Matar med mysis och vitlök.

Tacksamm för alla tips

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig ser det som bakterieangrepp. Jag tycker du gör precis rätt med UVC och vitlök. Tina och skölj frysfodret före matning så det blir mindre skit i vattnet.

Skumma blött så mycket det går.

Det finns preparat som motverkar bakterier men det är separat kar som gäller då det skulle döda bakteriekulturen i stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...