Gå till innehåll

Plötsligt trivs inte minna sarcophyton.. Varför


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Hallå...

Har fått nytt problem, minna sarcophyton har slutat blomma ut.

Den störst finaste som växte bäst dog på en vecka men dom andra värkar inte trivas.

Vad kan dom skydda sig emot, alltså hyppoteser..

Har som sakt kämpat mot alger i 2 månader, så väldigt lite näring i vattnet. ( solkorallen har inte enns påvärkas så mycke )

Ja menar alla hårdkoraller och knappar och skivanemoner trivs super.

Antingen så står dom där dom alltid trivs, eller så har jag flyttat runt några men dom är inte glada.

Vad tror du/ni, ett tips kanske

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå...

Har fått nytt problem, minna sarcophyton har slutat blomma ut.

Den störst finaste som växte bäst dog på en vecka men dom andra värkar inte trivas.

Vad kan dom skydda sig emot, alltså hyppoteser..

Har som sakt kämpat mot alger i 2 månader, så väldigt lite näring i vattnet. ( solkorallen har inte enns påvärkas så mycke )

Ja menar alla hårdkoraller och knappar och skivanemoner trivs super.

Antingen så står dom där dom alltid trivs, eller så har jag flyttat runt några men dom är inte glada.

Vad tror du/ni, ett tips kanske

Mvh Thomas

Har hört att om man använder alu-baserad fosfatabsorber, så kan Sarcophyton trivas dåligt. Annars brukar Sarcophyton vara en av de tåligaste korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört att om man använder alu-baserad fosfatabsorber, så kan Sarcophyton trivas dåligt. Annars brukar Sarcophyton vara en av de tåligaste korallerna.

Detta är egentligen lite samma som _Manne_ skrev eftersom alu-baserad absorber är extrem effektiv på ta ner nivåerna så trivs SPS korallerna bra medan mjukisar trivs bättre med lite högre näringsnivåer därför de ser ledsna ut nu.

Så vill man ge sig på något riktigt svårt så ska man försöka få både mjukisar och SPS koraller att trivas bra annars, som _Manne_ sa, så är det bättre att välja en inriktning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv haft tynanade sarcophyton (idag död) och även andra mjukisar, jag fick för mig att det började när jag började med NP Biopellets, och jag hade absolut inga låga nivåer när den började tyna eller ens dog ut, låg ändå mellan 0.1-0.2 mätt med Hanna. Så jag började faktiskt fundera om Pelletsen avger något som de inte gillar.

Kör du med någon NP Biopellets?

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört mycke sps/lps tillsamans med minna pyhton och det har ju gått bra...

Men det blir nog bättre när jag kan mata på bättre.

Fast ville ha tips på hur jag kan förbättra.

Alla tips är välkommna

Det går att köra totalt blandat men då får man gilla läget att inte försöka få spserna i dom "vassaste" färgerna i sitt kar.. Utan dom får kanske vara lite halvbrun/trist i färgen.. Dvs släppa fosfat/Nitrat lite fritt inom rimliga gränser. Dvs skippa alu removern totalt o välja en mer långsamt verkande remover när nivåerna är höga igen.

Då är kombon LPS/mjukisar betydligt lättare att få en trevlig kombination av..

Finns riktigt många lpser som har vassa färger i betydligt "smutsigare" vatten.

Sen får man ha mjukisarna som en utfyllnad mellan lpsena ;)

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv haft tynanade sarcophyton (idag död) och även andra mjukisar, jag fick för mig att det började när jag började med NP Biopellets, och jag hade absolut inga låga nivåer när den började tyna eller ens dog ut, låg ändå mellan 0.1-0.2 mätt med Hanna. Så jag började faktiskt fundera om Pelletsen avger något som de inte gillar.

Kör du med någon NP Biopellets?

MVH

/Janne

Aha.. Tängte snart börja med Biopellet.

Har andra som lyckas blanda mjukis med sps när dom kört pellet, men ska man köra med låga nevåer med näringsämnen så kanske man får släppa minna pyhton.

Bara köra på och se.

Synd har alltid gillat minna pyhton

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du satsa på låga värden så skippa det mjuka då. Annars är dem medling som gäller . Har du ändar belysningen något? sarcophyton kan bli lite sura om det blir för ljust. Dock fungerar det hos vissa. Har sätta dem rakt under mh. Min som jag har viker bort hatten från ljuset och polyperna kommer fram lyser man från andra sidan på den så vipps är polyperna inne :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...