Gå till innehåll

hej en viktigt fråga efter som jag e super noob


siffran7

Rekommenderade inlägg

Nu var du lite hård i orden mot Laggeman tycker jag.

Synd att du uppfattade honom som dryg, det var säkerligen inte menat som det.

Artikeln han länkar till har inget med att vara dum i huvudet att göra, den är grymt bra vad gäller kemibiten.

Och behandlar din fråga ganska tidigt om jag inte kommer ihåg helt fel.

Nu tänker jag svara i all välmening, hoppas du inte tar det på fel sätt.

Hade du varit lite mer påläst innan du startade upp så hade du vetat om att ett Kh på mellan 7-11 är acceptabelt, det viktiga är att hålla det så stabilt som möjligt.

Stickorna kan du lägga i papperskorgen, förmodligen JBL testerna med, dom är antagligen bättre än stickorna, men skulle inte lita på dom till 100 innan man kontrollerat att dom visar rätt.

Tyvärr är det så att allt för många lär sig den hårda vägen i denna hobby.

Gång på gång ser vi folk som krashar sina kar enbart på grund av okunskap, lite mer pålästa och dom hade uppskattat hobbyn istället för att se svårigheterna. Artikeln som länkas till är en bra start, men det finns myyycket kvar att lära.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

jo jag köper det absolut

jag har pluggat på vad som gäller för saltvatten enligt normal norm

och står det då i testerna att det bör ligga mellan 7-8 och jag frågar är det farligt att ha mellan 10-11 då kan man bara svara så här i stället för att komplicera ta det lungt det är ingen faligt läs på om denna artikel när du har tid bam boom klart tack och hej :)

för övrigt kan jag inte ta ner filen men jag gör det på jobbet och jag ska köpa en bra bok med alla fakta

återigen tack tack tack jag e nöjd så

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok missförstånd uppstår lätt i text men för mig var det en panik fråga som jag behövde ett snabbt svar på efter som jag inte visste om det ev kunde vara farligt

för lagge som vet och kan allt så var det inte brottom då han visste detta men det kunde han ju ha förklarat för en dum skalle som mig :)

obs jag kunde heller inte ladda ner denna fil på min dator men jag e nöjd med dem snabba svaren som kom efter lagges hänvisning tack tack tack

Jag varken kan eller vet allt, ifall någon tror det så har de fått det helt om bakfoten. Däremot försöker jag, när jag kan, att peka folk i rätt riktning, vilket du hade märkt om du hade läst pdf-filen i länken jag gav dig. Det är en av våra medlemmar som skrivit denna, och inte jag som namngett den, utan samma person.

Som sagt, en minuts läsande hade gett dig svaret, och du hade sluppit bryta mot 4 av forumets regler i samma veva.

Jag råder dig att slänga ett öga på dessa också, så du slipper bli avstängd innan du hunnit upptäcka denna underbara hobby på riktigt.

Nu kommer jag inte att ge fler svar i denna tråden, men jag önskar dig lycka till i framtiden.

Mvh/ Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag köper det absolut

jag har pluggat på vad som gäller för saltvatten enligt normal norm

och står det då i testerna att det bör ligga mellan 7-8 och jag frågar är det farligt att ha mellan 10-11 då kan man bara svara så här i stället för att komplicera ta det lungt det är ingen faligt läs på om denna artikel när du har tid bam boom klart tack och hej :)

för övrigt kan jag inte ta ner filen men jag gör det på jobbet och jag ska köpa en bra bok med alla fakta

återigen tack tack tack jag e nöjd så

Kan inte tanka ner den säger du?

Då var set inte helt lätt att läsa den heller, datorn det beror på eller kan det vara i denna änden?

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag varken kan eller vet allt, ifall någon tror det så har de fått det helt om bakfoten. Däremot försöker jag, när jag kan, att peka folk i rätt riktning, vilket du hade märkt om du hade läst pdf-filen i länken jag gav dig. Det är en av våra medlemmar som skrivit denna, och inte jag som namngett den, utan samma person.

Som sagt, en minuts läsande hade gett dig svaret, och du hade sluppit bryta mot 4 av forumets regler i samma veva.

Jag råder dig att slänga ett öga på dessa också, så du slipper bli avstängd innan du hunnit upptäcka denna underbara hobby på riktigt.

Nu kommer jag inte att ge fler svar i denna tråden, men jag önskar dig lycka till i framtiden.

Mvh/ Jimmy.

hehe ok du e rolig jimmy fint försök till en save ;)

jag kunde inte ladda ner filen tyvärr den är säkert kanon !!!!!!

jag e inte besviken för att du hänvisade till en fil för dummies där tar jag absolut inte illa upp jag e ju en dumskalle gällande saltvatten och det är väl därför jag sökte mig till denna tråden i ämnet för nybörjare !!!!

det står faktiskt här kan du få svar på frågor för nybörjare och självaste moderatorn svarade inte vilket jag uppfattade som drygt !

obs att du inte svarade på min fråga som jag ställde till dig vid 2 tillfällen :)

jag uppfattade det som märkligt då det faktiskt stod här kan du få svar på frågor för nybörjare :)

och som du säger det tar en minut att läsa igenom pdf filen ( om man kunde ladda ner den dvs ) & att svara på min fråga skulle ta dig 3 sec tex ta det lungt det är inte farligt

men tack för all uppmärksamhet jag säger det igen tack tack tack jag e super nöjd för alla svar jag har fått !!!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaja

Så kan det gå :)

Iaf så när det gäller värden i karet är det ingen större fara om man ligger lite skevt utan det som är farligt och krachar karet är hoppande värden. Låt oss säga att du nu har 11 i KH och du vill ha 7 så sänker man långsamt under flera dagar. Lika så CA Mg osv där emot om du för en massa nitrit eller amonik i karet då är det akut bråttom. "nitrit" är dock inte lika känsligt i salt som i sött. Så använder man näsan och synen kommer man långt. Som jag har det blandar LPS SPS och mjukt får man medla SPS vill ju ha så låga näringsvärden men mjukt vill ha lite högre. Då får man förlita sig på synen lite och känna sig för.

Sedan skevar KH testerna ibland men JBL är OK att köra med när man testar KH. Sedan när det gäller annat som tex phosphater så är hanna eller rowa att rekomendra.

Nu kom jag visst in på lite annat med men iaf du kan ta det lugnt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag varken kan eller vet allt, ifall någon tror det så har de fått det helt om bakfoten. Däremot försöker jag, när jag kan, att peka folk i rätt riktning, vilket du hade märkt om du hade läst pdf-filen i länken jag gav dig. Det är en av våra medlemmar som skrivit denna, och inte jag som namngett den, utan samma person.

Som sagt, en minuts läsande hade gett dig svaret, och du hade sluppit bryta mot 4 av forumets regler i samma veva.

Jag råder dig att slänga ett öga på dessa också, så du slipper bli avstängd innan du hunnit upptäcka denna underbara hobby på riktigt.

Nu kommer jag inte att ge fler svar i denna tråden, men jag önskar dig lycka till i framtiden.

Mvh/ Jimmy.

jimmy om du inte fattar vad jag menar med att du e rolig så kan jag förklara det så du förstår

citat : Nu kommer jag inte att ge fler svar i denna tråden

ps jag har fortfarande inte fått något svar från dig på min raka fråga :) super lol

men jag fick ju svar från andra i tråden så det är helt ok :)

men tack endå vi hööörs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

enligt mitt tycke gav lagge det bästa svaret. va glad du kan hålla uppe kh på dom nivåerna bra tillväxt. sen är ju frågan vad din balans mellan mg o ca är då du doserar all in one. har du otur kan ett av värdena sticka till farliga nivåer när du slutar dosera om det ligger latent i vattnet då kh mg ca är beroende av varandra.

ett tips tagga ner ett eller två kg så får du nog svar inom kort (man behöver inte bli desperat för man inte får svaret man önskar dyra koraller för 40lök)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet ju inte om detta är felet men ändå... Kan man inte ladda ner en pdf-fil så kan det ju bero på att man inte har programmet för det installerat. Adobe reader fås gratis och enkelt här:

http://get.adobe.com/se/reader/?no_ab=1

Finns det inte i datorn så plocka in det, det är ofta man kan ha nytta av det. Se till att ta bort bocken för att få Crome om det nu inte är så att det är nåt man vill ha, det räcker med reader.

När det gäller stickor, jag köpte Tetra Marin stickor just med tanken att se att det var skit men jag vet inte jag. Det är absolut ingen precision men som en snabbkoll om man inte har tid att fippla med andra tester så möjligen. Förutsättningen är då att man stämt av med vettigare test och sett att det verkar rimligt. Dropptester är inte heller nåt direkt att använda till vetenskaplig analys men bättre än stickor är det. Dock har stickor en obestridlig fördel, det går fort och smidigt och alltså blir det av. Så, ja, skeptisk är jag fortfarande men i a f stickorna från Tetra verkar inte helt värdelösa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt men det kan vara att man inte har tillåtelse att installa prg på sin jobb dator som ej är godkända av it avd också. Vi får ej installera där jag sitter nu men reader finns per default också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, det kan ju vara så att man inte får ha reader fast det skadar väl kanske inte att ändå klara ut vad som krävs. Kommer man nu inte åt filen med det man har så går det ju att gå till biblioteket eller nåt och läsa filen där, har man lagt ner mycket pengar i ett akvarium så är det rätt så lite besvär för att se till att man har grepp på läget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag inte förstår...... Hur kan man riskera för 40 000 kr i ett nystartat kar ( och som nybörjare ).

Jag har sett värre än så men så fort jag säger att inget kan förvåna mig längre så blir jag ändå förvånad. Det dyker allt upp de konstigaste saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag inte förstår...... Hur kan man riskera för 40 000 kr i ett nystartat kar ( och som nybörjare ).

Det händer ganska ofta, var inte många månader sedan en viss stockholmare på guiden som jag inte nämner vid namn körde igång ett väldigt hightech kar som måste kostat runt 100papp för att efter ett halvår lägga ner då det inte gick riktigt som väntat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...