Gå till innehåll

Tims 63l nano!


Saltwaters

Rekommenderade inlägg

Hallå allihop!

Nu är här ännu en nybörjare på SVG ni får dras med!

Har iallafall äntligen nu startat upp mitt akvarium som jag väntat på nu i någon månad pga av flytt o annat.

Tänkte iallafall skriva lite här och visa upp mitt kar och förhoppningsvis få lite tips på vägen!

Teknik:

Rio nano skimmer

glo 2x24w

50w doppvärmare

maxijet 480 l/h sitter där tillfälligt, Ny ska beställas, tips?

Lite bilder.

Aquascapen

IMG_0001_zpse6b63bc9.jpg

Byggde in det i hallen, men som ni ser är det inte klart, ska givetvis dit luckor osv.

IMG_0003_zps74187c63.jpg

Det är väl inte mycket och se nu men alltid något, Tips o idér vad jag kan förbätta är mer än välkommet.

:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummares funkar faktiskt över förväntan, den skummar väldigt bra och är lätt att ställa in tycker jag, tycker heller inte att den låter så mycket som dom flesta säger, men jag skulle inte sova med den breve örat ;)

tycker du ska prova den och se vad man får för 200kr! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummares funkar faktiskt över förväntan, den skummar väldigt bra och är lätt att ställa in tycker jag, tycker heller inte att den låter så mycket som dom flesta säger, men jag skulle inte sova med den breve örat ;)

tycker du ska prova den och se vad man får för 200kr! :)

okej nog värt ett försök då :) är ju inga stora pengar om den inte funkar iallafall ^^

tackar för hjälpen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat fundera lite på spårämnen när man väl har börjat fylla med koraller, vill ha lite och pilla och experimentera lite. Det jag är ute efter är tillväxt och färg. Kommer mest köra sten koraller och mjukisar. Har tittat på coral vitilizer, någon som har erfarenhet av det? Detta är somsagt bara tankar just nu, inget jag ska köra igång med direkt!

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju trevligt ut detta. Ang rio skummare så tycker jag att den fungerar bra dock skummar den lite blött och släpper lite microbubblor men 200pix är den värd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat fundera lite på spårämnen när man väl har börjat fylla med koraller, vill ha lite och pilla och experimentera lite. Det jag är ute efter är tillväxt och färg. Kommer mest köra sten koraller och mjukisar. Har tittat på coral vitilizer, någon som har erfarenhet av det? Detta är somsagt bara tankar just nu, inget jag ska köra igång med direkt!

:)

Hur ofta hade du tänkt att göra delvattenbyte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ofta hade du tänkt att göra delvattenbyte?

Hade tänkt byta 5-10l varje eller varannan vecka, så några tillsatser kanske inte ens är nödvändigt? Kommer som sagt inte köra dom mest krävande korallerna, mestadels euphyllia jag är ute efter på stenkorall biten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå!

Gjorde att vattenbyte på 5l igår, en euphyllia och någon annan lite korall tog även plats idag, allt ser bra ut än. Har börjat fundera på att bygga ett nytt kar där detta står pga att jag vill köra med sump.

Hade tänkt bygga ett kar med måtten 60x40x35, alltså 84l och ca 50 l sump. Undrar dock lite över vilken storlek på pvc jag ska använda, 2x20mm ner med 16mm retur eller 2x25mm ner med 20mm retur? Tänkte köra med sicce syncra 2.5 returpump, Några idéer?

Trevig helg! :skal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röret hörnet är placerat så det når upp till skummarens utlopp och där lite grov filtermatta så det ej skvala samt hål i botten/sidan på röret. Hade dem som utlopp för att få fart bakaom sten förut nu är den bubbelfella och kör rion i ett 200L kar temporärt då mitt 250 gick sönder och detta ej har sump.

post-7043-14468928236509_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå!

Gjorde att vattenbyte på 5l igår, en euphyllia och någon annan lite korall tog även plats idag, allt ser bra ut än. Har börjat fundera på att bygga ett nytt kar där detta står pga att jag vill köra med sump.

Hade tänkt bygga ett kar med måtten 60x40x35, alltså 84l och ca 50 l sump. Undrar dock lite över vilken storlek på pvc jag ska använda, 2x20mm ner med 16mm retur eller 2x25mm ner med 20mm retur? Tänkte köra med sicce syncra 2.5 returpump, Några idéer?

Trevig helg! :skal

hallo! mitt kar har nästa samma volym som du vill bygga ditt nya och vi har kommit fram till att 25 ner och 20 upp bör räka gott och väl enligt urjoey på youtube skulle det ha nästa 1000 liter i flöde om jag översätte rätt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallo! mitt kar har nästa samma volym som du vill bygga ditt nya och vi har kommit fram till att 25 ner och 20 upp bör räka gott och väl enligt urjoey på youtube skulle det ha nästa 1000 liter i flöde om jag översätte rätt :)

Ja räcka gör garanterad 2x25mm ner, tror jag kommet behövs strypa dem rätt bra också eller köpa kraftigare retur är sicce 2.5, har ca 1,3m från sump till huvudkar så tappar ju lite påvägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja räcka gör garanterad 2x25mm ner, tror jag kommet behövs strypa dem rätt bra också eller köpa kraftigare retur är sicce 2.5, har ca 1,3m från sump till huvudkar så tappar ju lite påvägen.

jo har tänkt att köra med en ehime 2000 med dom rör storlekarna ska ha kul vetntiler på både upp och ner så man kan ställa in precis hur man ska ha det, ska du ha dom två som en premiär och en sekundär ifl nåt händer med den första eller? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo har tänkt att köra med en ehime 2000 med dom rör storlekarna ska ha kul vetntiler på både upp och ner så man kan ställa in precis hur man ska ha det, ska du ha dom två som en premiär och en sekundär ifl nåt händer med den första eller? :)
kommer köra det ena röret som katastrof precis som du säger, ifall det ena sätter igen. Kommer också att köra med kulventil både upp i ner :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer köra det ena röret som katastrof precis som du säger, ifall det ena sätter igen. Kommer också att köra med kulventil både upp i ner :)

perfekt (Y

bygger ju mitt med farsan och han vill ha överrinnings box men har börjat övertala han nu så det går runt, mycket säkrare och ha det med 2 rör ner utan hävert :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

perfekt (Y

bygger ju mitt med farsan och han vill ha överrinnings box men har börjat övertala han nu så det går runt, mycket säkrare och ha det med 2 rör ner utan hävert :)

Funderade med först på att bygga en overflow box, men blir att borra karet, vill ju även ha ett så tyst system som möjligt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...