Gå till innehåll

Det är tillåtet att hålla vildfångade svenska fiskar i akvarium


Ola Svensson

Rekommenderade inlägg

Hej,

Detta har säkert bekräftats tidigare, men nu gör jag det en gång för alla.

Efter att ha kontrollerat med jordbruksverket kan jag meddela att det är tillåtet att hålla svenska fiskar som sällskapsdjur så länge de inte är fridlysta. Den enda svenska fisken som är fridlyst i hela Sverige idag (januari 2013) är den europeiska malen Silurus glanis. Fiskar har ett undantag bland (ryggrads-) djuren i L80.

(Utdrag ur L80)

4 § Viltfångade djur får inte hållas, förmedlas eller säljas för sällskap och hobby eller för att användas som foderdjur. Detta gäller dock inte fiskar förutom de arter som omfattas av fridlysning. Detta gäller inte heller ägg (rom) och larver (yngel) av de arter av grod- och kräldjur som i enlighet med undantag i Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 1999:12) om artskydd får hållas under en begränsad tid för studier av utvecklingen, men inte som vuxna.

Med vänliga hälsningar,

Ola Svensson (i egenskap av anställd vid Göteborgs universitet)

Ändrat av Ola Svensson
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer ju med vad jag sagt länge så det måste vara rätt!

Dock, några tillägg. Fisken lär ju vara lagligt fångad, det finns ju minimimått, krav på fiskekort osv. Det har inget med djurskydd att göra egentligen men det man inte skaffat lagligt får man inte behålla.

Förbudet mot fridlyst fisk, alltså idag mal, gäller vildfångat. Fångenskapsfödd europeisk mal får man alltså ha.

Ål är också problematisk eftersom den är EG 338/97 bilaga B. För att få ha djur på bilaga B skall man kunna styrka att de är lagligt förvärvade vilket för ålar innebär att man antingen skall visa att de är fångade före fiskeförbudet eller att de är fångade av fiskare med licens.

Det skall ju också noteras att det dyker upp propåer om att förbjuda även fisk som vildfångad. Det bubblar runt med såna förslag och skulle de gå igenom så blir det genast mer besvärligt med inhemska arter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag fångar fisk och har i akvarium, och sedan lämnar in de till en affär. Får de då sälja vidare fisken? Eller är hållning av inhemska arter enbart för "privat bruk"?

Om vi säger att jag vill öppna en affär och sälja inhemsk fisk till exempel? Eller bör man få i princip kolla på liknande regler som fiskaffärer som säljer fisk som mat för detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju flera saker att hålla ordning på om man säljer levande vildfångad inhemsk fisk. När det gäller djurskyddsregler så blir det ingen skillnad mot annan akvariefisk, man skall ha tillstånd om det är yrkesmässigt, det kan krävas kurser osv.

Sen finns det då regler för att få sälja fångad fisk, jag kan inte det där i detalj men helst skall man nog ha licens som yrkesfiskare för att sälja fångad fisk. Dock vete det fn hur det blir när det inte är fråga om livsmedel utan som sällskapsdjur, det får man titta på om det blir aktuellt.

Det finns också diverse smittskyddsregler som kan bli aktuella, främst är nog det aktuellt om det gäller fisk för utsättning men jag vågar inte vara säker på att det inte kan bli aktuellt även för akvariefisk. Passerar man en gräns med fisk som man tänkt handla med så har man i alla fall problem, så långt är det klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...