Gå till innehåll

Koraller dör, ersätts av brunrött 'slem'


Katsu

Rekommenderade inlägg

Jag har ett saltakvarium på 100l som har varit igång i ca 2,5 år nu.

Till en början hade jag två stycken T8 rör på 20W då frodades min koraller. Då hade jag Xenia, Rhodactis och ett par Discosoma. Det som också frodades var gröna svampar som tog över akvariet om dom inte gallrades ibland. Jag fick lära mig att svamparna kom på grund av dåligt ljus. Jag hade inga fiskar i akvariet då heller.

Jag byggde sedan en helt ny ramp för 4 stycken T5 rör för att boosta ljuset lite. Kort därpå flyttade jag in mina fiskar; en clown och två gulfenade blå frökenfiskar. Jag installerade också en skummare, Deltec MCE 600, skummaren var till en början avstängd på nätterna.

Det var ett par veckor därefter som korallerna började dö en efter en. Xenian klumpade ihop sig och dog, Discosoma drogs ihop till små knölar som lossnade och flöt iväg och Rhodactisen drog ihop sig och lossnade från underlaget och flöt iväg.

Därefter började det växa något sorts slem på stenarna. Jag antar att det är någon sorts alg och den verkar fånga upp luftbubblor som sedan ligger inkapslade i algen. Algen är brunröd till färgen.

Fiskarna däremot verkar inte påverkas av detta.

Det jag undrar nu är vad som kan ha gått snett. Det jag vet helt säkert är att jag har problem med nitratet, det är alldeles för högt. Kan det få korallerna att dö?

Eller är kanske ljuset för starkt?

Hursomhelst så är jag tyvärr lite kort på specifik information angående vattenvärden.

pH: 7,5

No3-: 40 ppm

Saltvärde: 1,024

Akvarie: 100 l

Belysning: Fyra stycken T5 24 W, Daylight, Reef White, Aquastar och Actinic Pure.

Skummare: Deltec MCE 600, är på dygnet runt.

Filter: Ytterfilter, Rena Filstar xp2.

Jag är hemskt tacksam för eventuell hjälp och rådgivning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det slemmet du pratar om är cyano vilket är en bakterie.. Mer än så kan jag tyvärr inte hjälpa dig men det finns många trådar om cyano så det är bara att söka och läsa om det.

Om cyanon täckte korallerna så kan de vara därför de dog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det slemmet du pratar om är cyano vilket är en bakterie.. Mer än så kan jag tyvärr inte hjälpa dig men det finns många trådar om cyano så det är bara att söka och läsa om det.

Om cyanon täckte korallerna så kan de vara därför de dog.

Kan det vara.

Men min femöring till det är att det är dinoflagellater eller kiselalger.

Sug upp så mycket du kan av mattan när du byter vatten, mer cirkulation kan hjälpa så inte algerna/bakterierna får fäste på ytorna.

Dom har säkert triggats igång av det nya ljuset, körde du på fullt ös på ljuset när du uppgraderade?

Koraller är ganska känsliga för förändringar, inklusive ljuset.

pH tycker jag är väldigt lågt, bör vara 8-8.3

Ljuset är nog inte för starkt men koraller måste vänjas in om man uppgraderar, gäller även när man ska byta rör.

Nitrat på 40 dödar inte korall, framförallt inte mjuka.

Eftersom du har skummaren så ser inte jag någon vits med att ha ett ytterfilter, förutom om man ska ha aktivt kol eller liknande i det då kanske.

Mäter du något annat än nitrat, salinitet och pH?

Temperatur?

Vad mäter du sliniteten med?

Hur ofta byter du vatten och hur mycket?

Använder du osmosvatten?

Gör du rent ytterfiltret, hur ofta, vad är det för media i filtret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående ljuset så blev det fullt ös ja....nybörjare som jag är.

Nej jag mäter ju tyvärr inget annat, har inte införskaffat de material som krävs för det, men det ska göras nu i veckan. Men som Manne sa så ska jag mäta Po4, Kh, Ca, Mg. Är det något mer utöver det?

Temperaturen ligger på 25 grader C konstant.

Saliniteten mäts med en flytande hydrometer.

Jag byter ut 7 l saltvatten i veckan och fyller varje dag på med 1,5 l sötvatten (dock inte osmosvatten, är ett osmosfilter något jag bör införskaffa?).

Ytterfiltret är pinsamt nog bara rengjort en gång. Fick lära mig av en annan akvarist att vara så sparsam som möjligt med städning av filter... Mediet i filtret är keramikmakaroner tror jag, och det finns en tom 'korg' för annat filtermaterial.

Då ska jag också åtgärda pH-värdet.

Men skulle jag kunna göra mig av med ytterfiltret om jag ville, i så fall går jag väl miste om bra cirkulation som skummaren inte riktigt kan uppnå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det slemmet du pratar om är cyano vilket är en bakterie.. Mer än så kan jag tyvärr inte hjälpa dig men det finns många trådar om cyano så det är bara att söka och läsa om det.

Om cyanon täckte korallerna så kan de vara därför de dog.

Korallerna dog innan algerna/bakterierna visade sig, jag vet heller inte riktigt om jag tycker min akvarieåkomma påminner om cyano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterfiltret har en kapacitet på 1700 L/h har jag för mig, skummaren vet jag inte exakt vad den har för kapacitet, men den ska ju klara av akvarier upp till 700 L.

Den lilla pumpen har jag dessvärre ingen aning om, skulle göra en vild gissning på 70-90 L/h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att lyfthöjd och krökar minskar kapaciteten ganska fort. Hur mycket levande sten har du? den gör att flödet avbryts och kan lätt skapa döda punkter där vatten inte flyttar sig, vilket du bör undvika. Fast det är ju inte säkert att flödet har något med dina problem just nu att göra, jag lämnar över det till de som vet mer och bättre. Hoppas det löser sig. Personligen räknar jag inte in filter eller skummare i cirkulationn när jag räknar på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående ljuset så blev det fullt ös ja....nybörjare som jag är.

Ok, lätt hänt, det är ju inget man tänker på direkt, så det kan ha varit en bidragande orsak.

Nej jag mäter ju tyvärr inget annat, har inte införskaffat de material som krävs för det, men det ska göras nu i veckan. Men som Manne sa så ska jag mäta Po4, Kh, Ca, Mg. Är det något mer utöver det?

Kan inte komma på något mer, salinitet, temp, pH, PO4, No3 är väl det viktiga nu.

Men Kh, Ca och Mg är viktigare om man har stenkoraller, jag rekommenderar ändå (även om man inte har SPS) att mäta dessa då man förr eller senare kommer skaffa stenkoraller och då vet man i förväg om karet har det som krävs.

Temperaturen ligger på 25 grader C konstant.

Fungerar i regel bra, personligen vill jag nog ligga något högre runt 26-27 tycker jag är lagom.

Saliniteten mäts med en flytande hydrometer.

I regel visar dom rätt, men har varit med om en som inte var helt 100, så dubbelkolla den gärna för att vara på den säkra sidan.

Saliniteten vill jag nog personligen ligga på lite högre med än du gör, 1,026 är min optimala nivå.

Jag byter ut 7 l saltvatten i veckan och fyller varje dag på med 1,5 l sötvatten (dock inte osmosvatten, är ett osmosfilter något jag bör införskaffa?).

Vattenbytena ska räcka bra.

Jag säger Ja på osmosen , en med silikatfilter.

Det är en bra livlina, då vet man att vattnet är rent som man häller i karet.

Kan mycket väl fungera utan, men den dagen vattenverket svetsar om ett rör en kilometer bort så följer det med en massa bös som man inte vill ha i karet. Även smältvattnet på våren kan ställa till lite då grundvattnet får ökade näringsnivåer.

Den tar även bort kopparavlagringar och dylikt som kan släppa från ledningarna.

Ytterfiltret är pinsamt nog bara rengjort en gång. Fick lära mig av en annan akvarist att vara så sparsam som möjligt med städning av filter... Mediet i filtret är keramikmakaroner tror jag, och det finns en tom 'korg' för annat filtermaterial.

Kommer säker bli påhoppad av svaret, men det är vad jag tycker.

Det är lite sötvattentänk att inte rengöra filter, så ytterfilter har inte i saltkar att göra, om man inte använder det som fosfatreaktor eller nått.

Just makaronerna är väl kanske inte så jätte illa som svampar men dom binder en hel del skit. En gång i veckan (ungefär) bör det sköljas ur.

Små bitar med LS är då mycket bättre, då behöver du inte rengöra på samma sätt, bara hälla ut lite bös ur det i samband med byte av kolet (kommer i nästa mening).

I den tomma korgen kan du ha en påse aktivt kol och/eller fosfatmedia av longlife modell, räcker oftast att byta en gång i månaden, kolet tar bort missfärgning och gifter ur vattnet som framförallt mjukkoraller släpper ifrån sig, dom för kemiskt krig mot varann.

Då ska jag också åtgärda pH-värdet.

Oftast så följer det med per automatik om Ca, Kh, och Mg är i balans.

Så börja med att dubbelkolla ditt pH test så det visar rätt.

Men skulle jag kunna göra mig av med ytterfiltret om jag ville, i så fall går jag väl miste om bra cirkulation som skummaren inte riktigt kan uppnå?

En eller flera streampump med brett utblås löser det problemet galant, en som pumpar runt 1000 liter timmen är en bra början.

Dom ger ett mer turbulent och skonsammare flöde än ett pumphuvud.

Lite beroende på vad man har i karet och hur revet är byggt mm.., men minst 10ggr karets volym per timme i cirkulation.

SPS koraller vill ha ordentligt flås, inte ovanligt mer 30-50ggr akvariets volym i cirkulaton då.

Mjuka och köttiga koraller vill gärna ha lite lägre flöde, generellt.

Ett pumphuvud av maxijet typ har i mitt tycke för smal stråle, men det fungerar, att tänka på då är att det blir mer riktat flöde så det är förmodligen inte nödvändigt med samma kapacitet.

EDIT:

Ja just det, vilket salt använder du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo kiselalger brukar vara lite "dammigt".

Dinoflagellater är i regel brunaktiga med syrebybblor, det kan cyano vara med.

Cyano är generellt lite mer vinröda mer luftbubblor, även dino kan vara det, cyano och dino kan man egentligen inte säkerställa med bara ögat, mikroskop behövs.

Men som sagt så stämmer det oftast att cyano är mer vinrött, och dino bruna. Båda försvinner oftast under natten med när det är mörkt, för att krypa fram igen när ljuset tänds.

Gör en sökning på dinoflagellater respektive cyano här på sg så hittar du mycket matnyttigt.

Ökad cirkulation och manuellt borttagning vid vattenbyten brukar hjälpa, vifta bort mattan så ofta som möjligt under dagarna och försöka få upp slemmet, men det tar ofta ganska lång tid innan man blir av med det helt. Det finns preparat mot cyano och dino med, men jag är mer för den naturliga vägen. Ett preparat tar inte bort orsaken utan behandlar symtomet istället.

Förhöjt Mg och Kh brukar dom inte gilla heller.

Mörkläggning i några dagar kan vara en variant (då ska det vara helt svart), men det ar som sagt inte heller bort orsaken, oftast kommer dom tillbaka inom någon månad.

Börja med att skaffa en streamer så du får mer flöde på vattnet i karet, och sug upp mattan vid vattenbyten, mata mindre för att minska näringstillförsel. Det gäller att störa mattan så mycket som möjligt.

Skaffa gärna en osmos, då vet du att vattnet som hälls i inte innehåller oönskade ämnen och närnig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger Ja på osmosen , en med silikatfilter.

Finns det något speciellt osmosfilter att rekommendera? De som finns ute på marknaden har de ett inbyggt silikatfilter eller är det något man får köpa till?

En eller flera streampump med brett utblås löser det problemet galant, en som pumpar runt 1000 liter timmen är en bra början.

Dom ger ett mer turbulent och skonsammare flöde än ett pumphuvud.

Jag tror jag planerar att behålla ytterfiltret men att jag byter ut makaronerna mot lite LS och lägger till aktivt kol och fosfatmedia i den andra korgen, samt att jag ska leta efter ett passande pumphuvud som är bredare. Men jag skaffar en streamerpump och ersätter den lilla jag har för att få upp cirkulationen ytterligare. Åter igen: finns det en pump du skulle rekommendera eller är det bara att köpa en med 1000 L/h utpumpningskapacitet?

Ja just det, vilket salt använder du?

Jag använder mig av Tropic Marin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående algerna så vet jag vad det kan tänkas vara i alla fall, då är det bara att tillämpa rätt vapen, jag kommer nog göra det utan preparat, mer naturligt som sagt.

Från och med nu blir det häxjakt på de små sakerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det något speciellt osmosfilter att rekommendera? De som finns ute på marknaden har de ett inbyggt silikatfilter eller är det något man får köpa till?

Finns några där ute, många använder picobello, den kommer väl utan silikatfilter vill jag minnas.

AquaMedic är ett annat märke, det är "same shit different name" på dom flesta.

En del kommer med silikatfilter andra utan, väljer men en utan så får man naturligtvis köpa till en.

Har man dåligt tryck (under 2bar) i vattenledningen så kan det var bra att köpa en med boosterpump, annars tar det evigheter att få fram vatten.

Något att tänka på är kapaciteten dom vanligaste är väl 190-300 liter per dygn.

Åter igen: finns det en pump du skulle rekommendera eller är det bara att köpa en med 1000 L/h utpumpningskapacitet?

Beror lite på vad man är villig att lägga ut, finns allt från någon hundring upp till en tusing eller två.

Jag har själv använt billiga kinapumpar, det har funkat bra för mig. Typ Hydor Koralia. Tunze Nano Stream är populära med, kolla webshopparna om vad som faller dig i smaken, finns massor med olika. Många gånger är det lite så att man får det man betalar för när det gäller denna bit, men för mig har dom billiga funkat tillfredställande.

Vortech pumparna är ju populära med alla möjliga inställningar och vågsimulationer, men dom kostar där efter med.

En streamer på minst 1000 liter, helst uppemot 2000.

Men det beror lite på vad man ska ha i karet och hur revet är uppbyggt, man kan ju alltid börja med en mindre och sedan komplettera med en till om det inte räcker till.

Jag använder mig av Tropic Marin.

Bra val, ännu bättre om du kör med pro varianten, det är min favorit tillsammans med Reefers Best.

Provarianterna är oftast mer anpassade för osmosvatten med förhöjda värden av Ca, mg och kh.

Kan vara bra att variera salter när man ändå köper nytt, dom kan ha lite olika värden på spårämnen mm. så det blir lite variation på det med.

Det är dock viktigare med saltet om man har stenkoraller, ju närmare NSW (naturligt saltvatten) man kommer från början desto mindre behöver man buffra med kemikalier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...