Gå till innehåll

29 grader klarar sig koraller mm.?


andreas_persso

Rekommenderade inlägg

Petflaskor med isvatten i akutfall. (krossa is, i med iskallt vatten en del bordssalt, skruva åt korken hårt, lägg i sumpen) släcka belysningen kanske? är temperatuten på väg ner kanske man inte ska göra det för drastiskt. Only bad things hapends fast

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att veta hur länge saker klarar sig är det bra att veta vad du har i karet.

Generellt sett klarar det flesta koraller tempraturer runt 29 grader under lång tid. Vissa rev håller en liknande tempratur.

Problemet är när det blir stora skillnader i tempratur på kort tid. Vilken tempratur håller ditt kar i vanliga fall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo de klarar sig under 19 grader ett bra tag, det är inte föräns det stiger över 30 som det börja bli lite panik=) men försök sätta någon fläkt som blåser mot ytan. och om du har lägg ner en kylklamp eller ngt annat fruset som kyler ner det=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tolkar det hela som att du inte i vanliga fall brukar ha 29° utan "normal" temp?

Isåfall finns det ju en källa till problemet, som jag skrev innan kan det va en god ide att se så doppvärmaren är ok. Känns ju lite skumt att tempen skulle stiga utan anledning mitt i vintern...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått min akvarium i gör hög tempratur vad ska jag göra hur länge klarar allt sig?

Tack för svar /andread

Min första tanke är!Hur??? lyckas du med det i denna svinkalla månad?Och hur i H ska det gå till sommarn?Börja med att förvissa dig om temp mätarn visar rätt!Om den gör det dra ur värmaren..problem solved!Eller eldar du för kråkoRNA??Själv så har jag 22-24 grader i mitt kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som dom andra säger, hitta orsaken till det istället för att bota symtomen.

Dubbelkolla tempmätaren så den visar rätt, sen är doppvärmaren ett hett tips.

Vad är det för akvarium?

Täckglas?

@hagbard

Tycker din temp är lite låg, man bör hålla minst 25, helst 26-27 om man har koraller.

Jag har märkt att allt mår lite bättre då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@hagbard

Tycker din temp är lite låg, man bör hålla minst 25, helst 26-27 om man har koraller.

Jag har märkt att allt mår lite bättre då.

Ok du har märkt?Jag har märkt att allt jag har växer som skam och mår bra i denna temp...men det ante mig att någon skulle känna efter:smiley3:

vill inte verka oförskämd eller något..men när jag började gjorde jag ett medvet val att ha marginaler till en förödande hög temp..rek. och högsta temp ligger alldeles för nära i mitt tycke..detta har funkat med mina arter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok du har märkt?Jag har märkt att allt jag har växer som skam och mår bra i denna temp...men det ante mig att någon skulle känna efter:smiley3:

vill inte verka oförskämd eller något..men när jag började gjorde jag ett medvet val att ha marginaler till en förödande hög temp..rek. och högsta temp ligger alldeles för nära i mitt tycke..detta har funkat med mina arter.

Ok, om jag säger att i mitt kar mådde allt bättre med temperaturer mellan 25-27.

En lägre temp verkar funka bra hos dig så kör med det, alla kar fungerar ju olika och det gäller att hitta det som fungerar bäst i just en egna kar. Kan hålla med om att högre gränsen ligger lite oroande nära ibland.

Jag tänker lite tvärt om, bättre ligga lite högre, om strömmen skulle gå så blir det för kallt fortare.

Alla har vi våra egna filosofier.

Förlåt att vi lånade tråden lite Andreas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man håller så låg temp som 22-23 grader så blir inte metabolismen optimal för de flesta av de koraller vi har i våra kar. Djuren använder energi för att "hålla värmen", energi som annars skulle användas till att växa och föröka sig.

De flesta koraller vi har i våra kar klarar runt 30 grader under rätt omständigheter, det är när det blir snabb temp skillnad som de mår dåligt.

Om korallerna har 23 grader i karet i vanliga fall och tempen höjs till 28 grader kan det vara lika illa som att ha 25 grader och tempen höjs till 30 grader. Lägg då även till att korallerna som bor i ett 23 gradigt kar troligtvis inte har en optimal ämnesomsättning och då kan vara ännu känsligare för förändring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man håller så låg temp som 22-23 grader så blir inte metabolismen optimal för de flesta av de koraller vi har i våra kar. Djuren använder energi för att "hålla värmen", energi som annars skulle användas till att växa och föröka sig..

Nja, vet inte om jag håller med om detta, koraller är inte varmblodiga djur, så de har inga mekanismer för att hålla värme, däremot går kemiska och biologiska reaktioner långsammare när temperaturen sjunker för att det finns mindre mängd energi i systemet... Därför saker håller längre i kylskåpet...

Optimalt för tillväxt ligger säkert på runt 26-27 grader, jag har min doppvärmare inställd på 23 eller 24 grader, har inte behovet av den lilla tillväxtboost man får av en högre temp och sparar hellre energin.... Har inte haft problem att hålla koraller i vanlig rumstemp, som i min lägenhet är 19-20 grader på vintern... Alla djur jag förlorat i temperaturberoende olyckor har berott på för hög temperatur, så länge lägenheten håller rumstemp är jag inte speciellt orolig för djuren. Lättare att doppvärmare hänger sig på hög temp och kokar karet som jag ser det, så har hellre en större buffert uppåt än nedåt... Men alla har ju olika prioriteringar och erfarenheter så jag säger inte att nåt är rätt..

Om man tar extremfallen i naturen så finns ju kalla djuphavsströmmar som ibland strömmar upp till ytan i tropikerna, då sjunker temperaturen i vattnet under dagar ibland ner mot 15-16 grader, detta sker ju bland annat vid Australien med då och då, så jag antar att inte heller stora barriärrevet är främmande för detta heller, så, vad de klarar och vad som är optimalt är två skilda saker... Jag tror att under kortare tid klarar koraller kanske 15 - 34 grader (finns variationer mellan koraller) men blir stressade av extremerna...

Till OP, jag skulle precis som andra säger ta reda på varför temperaturen stigit, för det är ju udda att mitt i smällkall vinter ha problem med värmen... Vad har du för kar? doppvärmare som hängt sig är ju en klassiker som jag råkat ut för 2 gånger (köp alltid kvalité när det kommer till doppisar om man ska använda dem).... Om det är ett RSM, kolla skummarpumpen, den har jag sett att den ibland kan paja så att den blir överhettad och värmer upp vattnet med rätt många grader.... Kolla alla pumpar annars med, dom kan ibland balla ur...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara bra att tänka på att det pga infrastrålning kan bli flera grader varmare inuti korallens skelett, än i den omgivande vattenkolumnen - t.ex. om man använder Mh-lampor.

Sedan är det ett problem med billiga doppvärmare (och termometrar), precis som Jani påpekar - jag skulle sätta bäst före datum på värmare till max 2 år - finns en handfull som håller högre klass, men de håller inte heller i evighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://korallrev.se/korallersbiologi.html Här står det lite om temp...lååångt ner i texten

Jag säger inte att du gör fel, jag säger att det inte är optimala förutsättningar för att hålla djuren. Alla vill inte ha maximal tillväxt på sina koraller.

Jag ifrågasätter inte det som står i din länk, koraller finns på flera platser i världen bland annat utmed våra kuster här i norden. Men tittar man på tropiska koraller så är generellt sett 28-29 grader optimal tempratur för bästa ämnesomsättningen enligt all litteratur jag läst. Det finns dock undantag som t.ex. pocillopora som har optimal tillväxt på ner runt 25 grader.

Vill du ha goda marginaler på tempen så ska du ha det, det säger jag inte emot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok stoffe jag är med..jag har höjt tempen lite..25-26..märker ingen skillnad men det är ju inte jag som ligger o huttrar i burken;)..men visst jag tar rådet till mig ...men visst är det lite förvirrande det vi/flera var inne på att rek temp och nu dör allt temp ligger häpnadsväckande nära varandra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...