Gå till innehåll

Sköljer Ni frysfoder?


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Jag blir alltid lika misstänksam när någon anger något i %. % är en lek med siffror och med % kan du uppnå precis det resultat du vill:)

Ett litet räkneexempel: låt oss säga att en matkub väger 10 gram otinad i den den kuben finns 1% som är värdelös (läs 100% fosfat upplöst i vattnet).

Jag matar med 12 kuber om dagen vilket ger 1,2 gram (helt värdelös) fosfat * 365 = 438 gram fosfat (100% löst i vatten) per år.

Järnbasserad fosfatremover binder ca:40 gr/ kilo media (eller om man vill,, järnfosfatremovern tar upp 4% av sin vikt).

Alltså om man använder Järnbasserad fosfatremover att ta upp 100% av det överflödiga fosfatet så behöver jag lägga 5000 SEK i detta inköp eller om man vill 25% av min totala driftkostnad:)

Jag vill inte vara sån men enligt räkneexemplet består hela din foderkub av fosfat om jag förstår dig rätt. Eller består en procent av kuben av fosfat? Om man skulle kunna få bort en procent av fosfaten genom att skölja skulle man ju få bort endast 0.001 gram fosfat per kub genom sköljning och du skulle kunna spara in 50 kr per år på fosfatremover. Nu skriver jag inte riktigt under på att en matkub väger tio gram eller att den består av 0.1 gram fosfat utöver den normala balansen.

Siffror är dock alltid kul men man ska inte underskatta nyttan av relativa tal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte vara sån men enligt räkneexemplet består hela din foderkub av fosfat om jag förstår dig rätt. Eller består en procent av kuben av fosfat? Om man skulle kunna få bort en procent av fosfaten genom att skölja skulle man ju få bort endast 0.001 gram fosfat per kub genom sköljning och du skulle kunna spara in 50 kr per år på fosfatremover. Nu skriver jag inte riktigt under på att en matkub väger tio gram eller att den består av 0.1 gram fosfat utöver den normala balansen.

Siffror är dock alltid kul men man ska inte underskatta nyttan av relativa tal.

Hahaha, det ska vi fortsätta att diskutera i natt när ja har en W-pinne i varje ben :). Jag har tre fel i min berättelse men inget av dom är det du nämner.

Men det som råder är att all onödig fosfat du tillför är just onödig. Tar du bort 1% så tar du bort 1%.

Sen är ett svar i % bara relativt om den som läser svaret förstår vad svaret i % relaterar till.

Läste ett kul resultat av en undersökning av mäniskors förmåga att förstå %. Den är förvånandsvärt låg.

En kul fråga löd:

Du kommer fram till ett trafikljus. 33% av tiden lyser det rött och 33% av tiden lyser det grönt.

Hur i hur många % av tiden lyser det gult ?

Spridningen på det svaret var enormt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo folk i allmänhet är onekligen dåliga på grundläggande matematik. Men för den del tycker jag att inte att relativa tal är förkastliga i någon mening. Man har alltid ett eget ansvar att vara källkritisk.

Å andra sidan håller jag med om att det kan finnas en nytta med att skölja maten. Allt man kan få bort är ju bra och kan man undvika skit i karet så är väl det bra. Jag var bara lite osäker på siffrorna i ditt exempel. Men räkneexempel uppskattas alltid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahhhhh nu blev det helt fel av mig, skrev ett långt svar sen kom ja på att ja bara skrev samma sak om om om igen:)

Jag nöjer mig med att vi är överens om att vi inte är överens:)

Kan tillägga att det finns ett antal svar som är rätt (till den kuliga frågan),, ja d.v.s om man väljer att tycka det.

Men för att återgå till frågeställningen, ja ja sköljer min mat.

Lastar i rätt mycket dagligen och har just nu inga som helst bruna (läs övergödda) koraller. Jag skulle kunna säga att jag är 100% igt nöjd med utseende och tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag kommer ihåg riktigt så började hela den här diskussionen en gång i tiden med att någon konstaterade att man använde fosfattillskot för att förbättra råvaran vid frysning. Jag hittar inget om det nu men jag tror inte att någon sådan metod används för akvariefiskfoder. Artikeln som länkas till i inlägg 20 ger all bakgrund för ett rationellt beslut i frågan - nej jag sköljer inte frysfodret eftersom jag vill ha alla småpartiklar till alla filtrerare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror nog att nyttan av att skölja t.ex mysis och artemia är större än själva fosfatproblemet - det är nog en del annat i kuberna, delvis också beroende på tillverkare.

Vid närmare eftertanke, så känner jag att det känns som just så! Jag menar, allt foder innehåller fosfor i en eller annan form. Det måste ju röra sig om extremt små mängder man sköljer bort (dvs det som befinner sig i vätskan emellan artemian/mysisen/krillen/osv...) jämfört med vad som finns i själva fodret.

prinsessan på ärten problem i mitt tycke!Jag vet en snubbe på ciklid.se som svällde pellets i vatten typ ett dygn innan han matade...herregud typ!..jag hoppas att inte sådana snubbar satt takten här!:smiley24:

Det där med att blötlägga pellets (även om jag inte tror 24h är nödvändigt) tycker jag kan funka rätt bra. I min erfarenhet kan en del fiskar vara skeptiska till pellets då de är "torra" och således stenhårda. Eftersom de trots allt sjunker och försvinner bland inredningen snabbare än tex flingor, tycker jag att det kan va bra att få fiskarna att ta dem så fort som möjligt. Kanske beror på de fiskar jag haft, men jag tycker det har funkat för mig. Blötlagt typ 10 min då jag använt pellets.

Om jag kommer ihåg riktigt så började hela den här diskussionen en gång i tiden med att någon konstaterade att man använde fosfattillskot för att förbättra råvaran vid frysning. Jag hittar inget om det nu men jag tror inte att någon sådan metod används för akvariefiskfoder. Artikeln som länkas till i inlägg 20 ger all bakgrund för ett rationellt beslut i frågan - nej jag sköljer inte frysfodret eftersom jag vill ha alla småpartiklar till alla filtrerare.

MVH Lasse

Nja, jag skrev väl inget om det? Eller Du kanske syftar på de gånger detta stötts å blötts? Både läst i böcker/tidskrifter och hört muntligen av erfaret folk om att filtrerare brukar gilla den där "saften", så jag tror precis som Du att det är bra skit!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...