Gå till innehåll

Goniopora - fortfarande en omöjlig korall? Någon som lyckats?


Jaken

Rekommenderade inlägg

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Skriver ett inlägg till här då det ändå är ett ganska intressant ämne och för att det fortfarande är igång.. Jag fick ta över tiomm's Alveopora för ca två veckor sen då den höll på att gå under och jag ville försöka rädda den.

När jag först introducera den till karet var den princip helt indragen man kunde knappt se vissa polyper men redan efter en-två dagar kunde man se att dom titta fram mer och mer och nu efter två veckor är polyperna iaf ute ca 8mm så det går sakta men säkert framåt. Jag har matat den med zooplanktion bland annat samt min egna mix av räkor och lax men ska köpa mindre frysfoder i kub (cyclop eeze, lobster eggs) samt lite annan korallmat. Har matat den genom att jag tagit en stor petflaska som jag skärt ena ändan på helt och på den andra har jag gjort ett hål där jag kan spruta in maten vilket har funkat bra, firrarna har också fått extra mycket käk just för att den ska kunna ta upp från dom också.

Annars är den ganska långt ner i akvariet, bara ca 10 cm upp från botten och akvariet är på 65 cm högt och är väl medel till lite cirkulation där. Tanken är att flytta upp den lite när den börjat vänja sig vid ljuset och se hur det går därifrån sen!

Tre första bilderna är på Alveoporan (första bilden är från dag ett och de två andra från idag) och Sista bilden är på Gonioporan jag hade sen innan.

post-6937-14468928576992_thumb.jpg

post-6937-1446892857634_thumb.jpg

post-6937-14468928576567_thumb.jpg

post-6937-14468928576773_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att se att det går så bra med Alveoporan!

Jag matade den inte alls lika mycket som du gör och den stod väldigt ljust hos mig. Så det verkar som det var där jag gjorde fel. Visste om att de skall matas frekvent, men aldrig hört om ljuskraven.

Hoppas den återhämtar sig!

Jag håller tummarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sjuksyster Marina kanske har plats för en till Goniopora... -sjuk om jag inte får ordning på den. Den har mått prima i 2 mån, tills plötsligt för ca 1 vecka sedan då den drog in alla polyper och ändrade färg från brunrosa till blågröngrå. Har excellenta vattenvärden, har matat med cyklops ca var 3e dag. Flyttade den från toppen av revpelaren till en plats med ca 50% mindre ljus samt betydligt mindre ström. Har även bytt från T5 rör till Maxspect Razor LED... men inget verkar hjälpa (rampen är dock sprillans ny, så kanske tar sig om det nu beror på ljuset)... :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chum, det låter definitivt som att du blekt den.. Å andra sidan tycker jag beskrivningen stämmer in på de utmaningar man oftast har med Goniopora, de ser jättefina ut en tid efter inköpet och därefter så kraschar de snabbt och tynar bort. Det är av just den anledningen jag själv klassat den som omöjlig tidigare. Men nu ska jag också göra ett försök att hålla en.

På länken jag postade tidigare, nedan, kan du läsa lite om blekta gonioporor.

Här är en bra sida som tar upp fler intressanta aspekter av att hålla goniopora

http://www.bluezooaquatics.com/resources.asp?show=353

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, efter någorlunda noga övervägande och efter att ha läst på endel så har jag införskaffat mig ett exemplar av goniopora. Eftersom att det verkar som att röda exemplar är "enklast" så fick det bli en sådan. De skall vad jag läst inte vara lika känsliga för ljus och får antagligen mer av sin energi från ljus än de gröna och att de därför inte behöver matas lika hårt, (sägs det)

För tillfället matar jag med fryst cyklops, men har inte kunnat se att den faktiskt tar något. Efter ett besök på Triton i helgen så testar jag nu med Microbe-lift Zoo plus. Flytande plankton på flaska vilket jag tycker är smidigt. Gurglet som är i ligger på en storlek på 800 micron, för oss normala människor som inte kan relatera till hur litet 800 mikron är så kan jag säga att det är väldigt finfördelat. Ska även testa att varva med deras PhytoA och PhytoB som är ännu mindre, ner till 20 mikron, för att se hur den reagerar på det.

Nu har den gått i karet i två veckor och ser fortfarande ok ut. Men för att kunna säga att jag "klarat" det så ska den hänga med i minst ett år. Lite vävnad som saknas längst ner efter transporten och en lös euphyllia slamsa lyckades självklart landa rakt på den vilket skapade ett brännmärke och vävnadsdöd. Ska bevaka att det inte breder ut sig.

Om någon kan hjälpa mig artbestämma så är jag tacksam. Själv så gissar jag på Goniopora somalensis alternativt Goniopra palmensis. Jag kan skicka bättre bilder om någon vill göra ett försök med arten.

post-839-14468928672486_thumb.jpg

post-839-14468928672751_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tack för hela tråden som jag finner mycket intressant. Efter att ha läst här och på länkar så har jag flyttat om lite bland mina Goniopora till ställen med mer rätt cirkulation och belysning. Får se vad resultatet blir. Själv matar jag huvudsakligen med Reef Pearls i 5-200 micron och 500-1000 micron utförande. Punktmatar inte utan matar hela karet generellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaken: När du känner att du måste fragga din oerhört snygga gorgonia på andra bilden får du gärna höra av dig *blinkblink* :)

..Hoppas jag inte bröt några av reglerna nu.

För att inte skriva ett tredje inlägg på raken lägger jag till att..... Det kan ta ett tag tills de fattar att det är mat du ger gonioporan, när de förstår att det är mat kommer de sakta börja greppa om maten. Bra mat för gonioporer och alveoporor är cyclop eeze och lobster egg bland annat. Sen ska de också ta Sea urchin egg, plankton, och pepparmints ägg, små mysis är nog inte heller fel. Men mat som är för stort kommer de inte kunna smälta ner om jag förstått det rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chum: Jag har aboslut tid för en till om du känner att du inte har tid! :) Dock låter det lite som att den står i för starkt ljus som Jaken (Jakob) skriver så flytta den och se efter.. Annars skicka iväg ett pm jag tar gärna hand om den om det inte skulle funka!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns tryggt, tack marina :) Ska se hur den ter sig nu under nya belsyningen, och nya platsen (mindre ljus än innan). Men det är inte omöjligt att jag donerar den till dig, alternativt att den får bo hos dig tills den repat sig kanske? ;) Vore ju onekligen kul at få ordning på den o lära sig hur man får den att klara sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får väl inte vara sämre en att jag kastar in några snabbt tagna bilder med ipaden. bildkvaliten är väl inte den bästa men bättre än inget

;)

Den blå gonioporan i mitten av andra bilden är ungefär ett år gammal och köpt som liten fragg. Växer bra och är idag ca 3gg så stor som när jag köpte den.

de övriga; grisrosa, röd och grön är ganska nya.

Matar alla mina lpser med cyclopeze, fryst cyclops, fryst red plankton mm så hela karet är en enda dimma 1-2ggr om dagen varannan dag.

dagarna där imellan punktmatar jag alla acans med pellets och släpper då ner lite random i diverse koraller utan att veta om de äter upp eller inte.

Växer gör det så det knakar :)

post-2348-14468928677793_thumb.jpg

post-2348-14468928678069_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Den är grym! Jag använde "Reef-Pearl" som mat och det fungerade bra. Men jag tror att nykläckt artemia fungerar utmärkt också. Eller varför inte vanlig fryst mat, bosmider, cyklops, artemia m.m.

Puhhh, då har man läst någon timme om denna korall.

Lägger in en bild på min nytillkommna Goniopora Stokesi.

Började idag stödmata den, får se om den lär sig att ta maten.

[ATTACH=CONFIG]105573[/ATTACH]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...