Gå till innehåll

Stora fiskar i små akvarium


MarinaS

Rekommenderade inlägg

En sak jag gått och grubblat över många gånger är stora fiskar i små akvarium. Allt för ofta ser man kirurger eller andra arter av stora fiskar i akvarier på 100/200/300 liter och min fråga är varför? Tänker man inte på att dessa fiskar behöver betydligt mer simyta än 200 liter? Att ha som argument att "fisken blir bara så stor som akvariet" är rent ut sagt vidrigt, man vill ju inte själv bo i en liten håla och inte kunna röra sig så varför ska vi då köpa alldeles för stora fiskar till våra alldeles för små akvarium? Det finns många fina små fiskar som passar sig mycket bättre i ett mindre akvarium än vad leucosternon t.ex. gör.

Jag själv får redan dåligt samvete av att ha min picasso i min kub på 470l då jag vet att han skulle trivas betydligt bättre i ett mycket större kar och jag kan faktiskt inte förstå att inga andra tänker samma sak. Det är ju som med andra djur, katter har sina behöv att jaga och klösa och hundar har sina behov att behöva arbeta och använda hjärnan och vad gäller våra fiskar så är det ju exakt samma sak, de är tagna från havet där de har ovillkorligt mycket simyta så vill man hålla stora fiska kan man väl vänta och starta ett stort nog akvarium för de fiskar man vill ha.

Det var väl typ det jag ville säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv får redan dåligt samvete av att ha min picasso i min kub på 470l då jag vet att han skulle trivas betydligt bättre i ett mycket större kar och jag kan faktiskt inte förstå att inga andra tänker samma sak. Det är ju som med andra djur, katter har sina behöv att jaga och klösa och hundar har sina behov att behöva arbeta och använda hjärnan och vad gäller våra fiskar så är det ju exakt samma sak, de är tagna från havet där de har ovillkorligt mycket simyta så vill man hålla stora fiska kan man väl vänta och starta ett stort nog akvarium för de fiskar man vill ha.

Det var väl typ det jag ville säga.

Jag tror nog inte man kan jämföra däggdjur med fiskar, så det är nog inte exakt samma sak.

Det enda vi kan göra är att ta nytta av erfarenheter andra har gjort, överlerver fisken och växer...då är det nog ok.

Rhinecanthus aculeatus - Picassofisk skall ju ha ett kar på minst 2000 l, så du kan nog bäst själv svara på varför folk har stora fiskar i "för" små kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har länge velat sälja min picsso men det är svårt att hitta någon som har ett tillräckligt stort akvarium. Och när jag köpte honom i juni tänkte jag inte som nu.

Självklart är det inte samma sak. Vart någonstans skrev jag att det var exakt samma sak? Jag tog upp exempel att fiskar också har behov.

Bara för att en fisk växer och överlever betyder det ju inte att den mår bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att en fisk växer och överlever betyder det ju inte att den mår bra.

Vad skulle vi annars kunna använda för kriterier?

Om man är så bekymrad, kanske man inte skall ha något levande djur i fångenskap.

Hur stort kar du än har, så innebär det en kraftig begränsning mot livet i det stora blå.

...men i det stora blå, blir fiskarna oftast mat åt andra, förr eller senare.

personligen tycker jag att växa och överleva är det minimikravet jag ställer på mina fiskar. Huruvida dom mår bra, det kan jag ju inte fråga dom om.

Jag klagar inte på dig för att du har en picasso, men man skall ju inte kasta sten i glashus.

Jag tror nog att du kan sälja den för en hundring till någon med stort kar, om du vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju en svår fråga, man har många saker att ta hänsyn till, lagar, etik osv... Lagarna gäller ju alla, etik och moral är ju individuellt, så man måste ju uppfylla lagens krav, resten är ju lite upp till individen, att säga att en fisk kräver x antal liter är enligt mig väldigt missvisande, vem ska säga vad fisken "kräver"... Lagen säger att djuret ska ha möjlighet att utföra naturliga beteenden m.m... Men vad är naturligt beteende, tar man t.ex. kirurger, när de är unga, så är de rätt stationära fiskar när de sen blir äldre så simmar de över väldigt stora områden i stim och betar... Jag tror ingen, varken privatperson eller offentligt akvarium, i Sverige har så stor volym att en kirurg kan bete sig helt naturligt...

Personligen har jag mer och mer hamnat i en vilja att ha nånting som i karet som ger bilden av ett minirev, det spolieras ju till stor del av att ha stora fiskar i karet, det blir en mycket bättre illusion om man har småfiskar som passar in i volymen man har tillgång till... Det man ibland kan få problem med är att man har vissa djur som gör specifika uppgifter som det kan vara svårt att hitta alternativ till... Som kirurger och kaninfiskar för att beta makroalger, vissa fiskar för att äta glasrosor (här finns ju vissa alternativ (pepparmintsräkor), men de kan vara mycket svårare att få tag i än fiskarna vilket gör att man i slutändan måste välja det som finns tillgängligt)...

Men igen så länge man följer lagen så måste man väl acceptera att andra tycker annorlunda, har annan smak och etik än en själv... Jag ser inte tjusningen i att ha de stora pråliga fiskarna, utan tycker om små udda filurer, men de flesta verkar gilla stora fiskar, då får man acceptera det, och det gör det väldigt svårt att få tag i de djur jag vill ha, och antagligen gör att många nybörjare ser fiskar som kanske inte är jättelämpade för våra kar som normalt, då det är det som oftast finns inne i butiken....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

med "exakt samma sak" mena jag ju självfallet inte med att en fisk måste klösa sina klor, ev att vissa fiskar måste slipa ner sina tänder men wtf. Du fattar väl poängen med att jag tycker att en picasso behöver mer simyta än ett 100 liters kar?! Till och med 470l är för litet som jag till och med tog upp i mitt huvudinlägg.

Jag tänkte att det var en fin fisk och att 470l troligtvis räckte till den. Vilket det gör just nu, den visar inga konstiga beteenden men det tar inte bort det faktum att jag fortfarande och ändå tycker mitt akvarium är för litet för denna fisk speciellt när den växer till sig ännu mer då den just nu är relativt liten.

Jag har en annons ute, vill man lägga ett bud på 100 kr får man jätte gärna göra det men han säljs inte till vem som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft och har köpt akvarium som har varit igång X antal år, med både det ena och andra i fiskväg, aldrig har JAG märkt att någon fisk har "mått" dåligt, men det kanske är svårt för mig som person att utdöma det?

Ofta så säljer en handlare ett djur som kanske är avsett för ett större akvarium, som du själv skriver så har du en tryckare som ska ha minst 2000l så du ligger ju 1500l back, ska du sälja fisken eller uppgradera till ett 2000l?

En handlare lever på detta, köper jag en kirurg till mitt bekräftade 120l akvarium så håvar han glatt upp fisken, och ett litet exemplar tror jag nog kan trivas beroende på hur scapen ser ut i akvariumet.

Har haft zebrasoma och hepatus som varit i samma 120l juwel Lido i 2 år, det vart 2 fina friska fiskar som åt med god aptit och simmade runder som om dom trivdes, fanns även 2 clowner och en salarias i karet!

Dock sålde jag rätt omg både kirurgerna pga att jag sålde akvariumet i delar!

Men jag är inte rätt person att avgöra om ett akvarium är för "litet" för då skuld nog inte någon på guiden få ha en fisk, jo kanske dom som har Minst 1000l annars får vi andra som har mindre kar hålla oss till lägre djur som räkor mm

Plus att köper jag en kirurg till mitt 200l och den växer på bra så har man ju en bra anledning till att uppgradera till ett större, kan ju vara ett bra argument! Har sett det ske många gånger, oftast på väldigt kort tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reeflex tycker jag många gånger känns rätt överdrivet i storleksbedömningr. Vad baseras dess på?

En annan sak inom hobbyn är att enskilda erfarenheter lätt blir sanningar, särskilt negativa incidenter. Inte många topics "nu har jag haft mina tre välmående kiuirger i ett rsm 130 i tre år"

Som sagt här, man gör bäst i att ta in informtion pch filtrera den efter eget omdömme pch moral etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Marina om att många verkar hålla fiskar i för små kar, men det är ju som sagt en svår fråga. Det som jag tycker är viktig är att fisken (som Jani säger) kan utöva ett någorlunda naturligt beteende. Vissa fiskar kan man enligt mig hålla utan att behöva tumma på deras naturliga behov, ett exempel är clownfiskar som i naturen ockuperar ett så begränsat område på revet. Sedan mina clowner fick sina anemoner så rör de sig ALDRIG mer än 30 cm från dem. I naturen är det på samma sätt. Det finns inga clowner i områden som saknar värdanemoner och clownerna rör sig väldig sällan från sin/sina anemoner.

Sedan har man som exempel kirurger som rör sig över större områden, betydligt större än vad vi kan återskapa, dessa är fiskar som jag gärna skulle haft i mitt kar men aldrig skaffat då jag tycker att mina kar varit för små och jag har ändå ett 400L+ kar.

Mina största "frisimmande" fiskar är dvärgkejsare och jag har lite ångest över att mitt kar är för litet för dem med.

Bara för att en fisk växer och blir större betyder ju inte att den mår utmärkt. Men då andra sidan så har nog många fiskar det ganska bra i många av våra kar, även om karen är lite små. I de flesta karen finns det gott om föda, inga rovdjur, begränsat med sjukdomar och massor med andra fördelar som faktiskt kan väga upp för faktumet att karen inte tillfredställer djurets behov av yta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här får man nog lita till sitt eget omdöme - jag avråder dagligen folk från att köpa vissa fiskar till för små kar, det är vad jag kan göra som handlare!

Klassikt problem är alla som vill köpa paletkirurger till 130liters, speciellt när vi har små exemplar :)

Men visst, man kan köpa med intentionen att byta upp sig till större kar eller byta bort fisken när den blir större....

Men att ha dåligt samvete för an picasso i ett 470 tycker jag är att ta i - när den blir så stor att den "växt" ur det karet kommer den sannolikt att vara så stökig att den fått flytta för länge sedan :)

Att basera fiskens urtymmesbehov enbart på dess storlek, tycker inte jag ger en rättvis bild heller - en Naso behöver mer utrymme än en flavecens, en drake klarar sig bra i ett mindre utrymme än en kejsare i samma storlek, en Anthias mer utrymme än en clown.....

Jag kan fortsätta ett tag, men jag tror förstår vad jag menar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid lika kul när sådant här kommer upp. Tänker man så så tror jag det är svårt att hålla någon fisk. Havet är ju rätt så stort kan man ju säga. Jag tror ingen kan svara på hur stort en fisk behöver?? Naturliga betenden ja visst. Clowner jobbar betydligt längre bort en bara runt sin anemon. Vid lek osv så ska i vissa fall ett "harem" bildas och små ska stötas ut och simma vidare osv.

Jag kan förstå att folk tycker det ser illa ut med en kejasre i akvarium på under 10 000L Men i mitt tycke så är det en fin firre :)

vet en bekant till mig som har clowner i sitt 30L kar och han har huserat dessa i minst 6år så skulle dem ej trivas så vet jag inte........

Jag har haft fisk sedan mitten på 80 sedan Första karet fick jag när jag va 4år tog hand om det själv när jag vart 5år. Min erfarenhet säger att man kan ej säga denna arten MÅSTE ha xxL rekomendationer är väldigt bra alla specar är ju rekomendationer inte krav "finns ju såklart lagar och förårdningar som man skall följa". Utan vissa individer fungerar kanon i ett litet kar vissa inte. Jag tycker man ser på fisken är dem ej nöjda brukar dem visa detta genom att tex simma mellan botten och vattenytan och trycka sig mot glaset eller hoppa över alternativt dö. En fisk som simmar som den så bör samt är frisk och kry så är jag nöjd sedan hur stort karet är det är en moralfråga.

Nu till moralen där kan jag tycka det är groteskt renutsagt i vissa fall det är jobbigt att se en palett kirurg i ett kar på 80L men det säger inget om hur fisken mår.

Sj så har jag en palett i ett 250L kar skulle jag ej säga hur stor den va skulle moralen komma in här men den är bara 5-6cm och jag skall köra igång ett större kar snart.

Tycker samtidigt dessa trådar är nyttiga så man tänker till lite när man köper den där gulliga nason på 3cm och karet är 50cm långt läsa på att fisken blir visst 40-50cm tämligen omöjlig att ha i detta kar. Sedan köpa en fisk för att sälja den när den blir större tycker jag är en dålig ide. Moralen igen jag tycker fiskar skall behandlas med lite respekt :)

Måste sluta skriva nu annars blir detta en roman:P

Detta är enbart hur jag ser på detta.

Tittar man även en fisk i ögonen kan man med sin egen lilla fantasi se om den är glad eller ej :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag köpte mitt kar rsm130 fans det både palett och en kaninfisk med, kaninen hoppade första natten och paletten visade tydligt ett stressigt beteende och såldes därför ganska omgående. Nu har jag en annan kirurg som skulle varit en coletang men är en bristletooth och den har inte alls något stressigt beteende. Dealen med handlaren är att jag byter mot en mindre eller annan fisk om den skulle visa några stresstecken. Att prata om naturligt beteende visst, att prata om stress okej men de är inga däggdjur och man får titta på hur varje enskild fisk mår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den som är utan skuld kaste först stenen - var det nån som sa. Inte jag då med mina störar och red tail.

Fiskar som blir stora kan vara snygga eller ha intressanta egenskaper, det är väl därför man köper dem. Minsta man kan begära är väl att man kollat läget så man vet vart man hamnar. Tänker man sig att avliva, köpa större akvarium eller har realistiska förhoppningar om attt få iväg firren till nån med större burk, då är det kanske inte så mycket att säga om. Tror man däremot att fisken kommer att anpassa sig till storleken på akvariet, då är man fel ute. Visst är detså att det ligger nåt korn av sanning i det där påståendet, fisken kommer ju inte att bli större än akvariet även om den har naturliga förutsättningar för det. Fast det är ju knappast ett rimligt sätt att hantera det på.

Jag skulle nog ändå säga att det är guldfiskar som är det största problemet i de här sammanhangen. Affärerna säger att de skall ha 25 grader, blir 8 cm och lever i två tre år. Det är ju på ett sätt sant också, det är just så det blir om man håller dem fel. Att de kan bli 25 cm och 25 år med rätt skötsel berättar ju ingen.

Sen får man ju inte bara gå på längd, man måste se till beteende också. Det är en jädra skillnad på en muräna och en makrill, även om muränan är mycket större så går den att hålla försvarligt i en klart mindre burk. Fast det är ju inte alltid så lätt att avgöra vad som är rimligt, att djuren lever och växer och kanske rent av förökar sig betyder inte nödvändigtvis att de trivs. Det finns ju dessväre åtskilliga exempel på både djur och människor som blir fler även under rent vidriga förhållanden. Man få ju utgå från naturen och vad de har tillgång till där och försöka hitta det viktiga. Dock utan att gå i fällan att tro att naturligt alltid är det samma som bra, vi behöver ju t ex inte nödvändigtvis introducera parasiter bara för att de finns naturligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på svårigheter gör ju inte handeln det lättare med salt,,bjuder ut fisk som överhuvudtaget inte hör hemma i ett ordinärt saltkar..det är dom vi ska lita på i kunskap!Tex en picassotryckare är bedårande tjusig i ung ålder...svårt som tusan att hålla sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...