Gå till innehåll

Aquael Nano Reef 30l


phhasek

Rekommenderade inlägg

Vad är det för typ av mask som ser ut som en glasnudel? Vit, nästan lite genomskinlig och 3-4cm lång ungefär.

I morse såg jag även någon mycket snabb krabat på ungefär 5-7mm som "åkte" längst med stenen och försvann in i ett hål. Någon idé?

Har också hittat totalt 5 st varelser med en vit plym på några mm som vrider sig med strömmen och drar ihop sig ibland. Ser nästan ut som solfjädrar.

Utöver detta funderar jag på vad det är för gröna spröt som växer upp ur stenen på ganska många ställen. Har gjort en röd ring på bilden nedan på ett ställe där de sitter.

post-6408-14468928378982_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Igår köpte jag en Gobiodon okinawae (gul korallgoby) http://www.reeflex.net/tiere/388_Gobiodon_okinawae.htm. Den är vädligt liten och försvinner till och med i mitt lilla kar. Den är inte så aktiv utan håller sig mest utanför en håla i stenen. Den är inte lika gul som den var i butiken men hoppas han ska få tillbaka sin färg och trivas snart. Den fick i sig en artemia i butiken igår innan han följde med hem och jag har inte matat den idag. Kan/bör jag vänta till imorgon?

Mina vattenvärden idag är:

pH = 8 (salifert)

Nitrit = 0 (salifert)

Nitrat = ca:1 (salifert)

Salthalt 1.0235 (nyss kalibrerad refraktometer)

Jag har doserat Nite-ot II var annan dag samt Special blend två gånger.

Ändrat av phhasek
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dem gula korallgobysarna är faktiskt inte enligt min uppfattning dem enklaste fiskarna att hålla. Min dog utav svält efter 2 månader ungefär.

Jag behövde mata den ett antal ggr per dag för att hålla den fin och tjock men det funkade inte i längden i mitt lilla 30L utan skummare då han inte hann äta upp all mat och värdena sköt i höjden.

Min var inte jätte pigg på vanligt foder och fryst artemia men han tyckte om reef pearls som passade bra då mina koraller tycks gilla de me :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått en hel del bruna alger kiselalger antar jag och det är väl förväntat. Vad som inte var förväntat är att ingen av saltbutikerna i uppsala har någon turbosnigel/eremit hemma vilket jag skulle behöva! vad ska jag göra? Kör med 5h ljus varje dag.

Nitrit = 0

Nitrat = ca1

pH = 8.2

KH = 8.3

Salt 1.024

temp 25.5°C

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart :)

bytte ut filtret till ett eheim externt.

Har inte karet på tillhörande ställning utan den står på ett större skåp så filtret står nere i skåpet.

Då belysningen inte tilltalade mig sökte jag lite i forumen och fann en annan som bytt till http://www.marinereefled.co.uk/36w-marinereefled---par38---quadspec-14-p.asp. Så då gjorde jag också det.

Nivåvakten och doseringspumpen är väl de mest "onödiga". Vi skulle dock på semester och behövde nått som fyllde på varje dag..så hittade nivåvakten (för nanosar) och doseringspumpen till korallmaten.

Bilder finns det inte så gott om..inte jättemycket att se än så länge. Sparsamt med koraller och bara lite turbosar, två månsniglar och lite andra udda kryp. Hade tills nyss en terminatorkrabba (Harriet) som smög med när jag köpte stenen. Har ju lite svårt för att kasta ut levande saker så hon fick vara kvar så länge hon skötte sig. Funkade väldigt bra. Hon stängde in sig i sin håla tre veckor i julas för att byta skal, sen kom hon ut igen. Förra helgen kastade hon dock in handduken och sa tack och hej. Har inte riktigt förstått varför än.

Nu när jag är Harrietlös kanske jag hittar nån liten fisk istället..får se :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Karet rullar på. Matar lite artemia en gång om dagen vilket gobyn smaskar i sig snabbt. Gjorde ett första vattenbyte på 3 liter i måndags. Nitriten håller sig på noll. Det blir ganska mycket partiklar i vattnet när man kör utan filter eller skummare. Hur gör ni som bara kör med pump och LS för att få bukt med detta? Det kanske blir bättre med lite koraller som filtrerar lite? Ska skaffa pulserande xenia i helgen.

Vet någon föresten vad det är för grönt som sticker upp ur stenen på bilderna i inlägg 30 ovan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag skaffat min första korall, en pulserande xenia. Tänk att den lilla kan ge så mycket mer liv i karet!

Jag la märke till att det har kommit en hel del kalkalger sedan starten när jag tittade på gamla bilder. Jag är ett stor fan av jämförelsebilder så här kommer det. (Dessa två bilder är tagna med 20.000K lampan avstängd då det blir så jäkla blått på bild)

post-6408-14468928699861_thumb.jpg

Översiktsbild (med 20.000K lampan tänd)

post-6408-14468928700519_thumb.jpg

Vad är det mörkröda för något? Det är koncentrerat till denna lilla yta men förekommer fläckvis på andra stället också. Är detta någon typ av kalkalg eller är det cyano? Det ser fast/hårt ut.

post-6408-14468928700085_thumb.jpg

post-6408-14468928699627_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Skönt med lugnande besked. Allt ser ut som vanligt så det gick nog bra. Har inte gjort något vattentest men jag gjorde ett 10% vattenbyte i fall att. Får se hur länge det blir nästa gång. Kan det hända kommer det att hända. Måste göra något åt det. Tips?

Hur länge kan det gå utan cirkulation utan att ta skada egentligen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Karet rullar på. Har börjat köra med lite aktivt kol i en påse vilket gjort susen för klarheten i vattnet. Jag har även kört några dagar med filtervadd i ett litet innerfilter för att få bort ansamlad skit.

Invånare:

2 clowner

3 astrea

2 nassarius

1 xenia

1 Rhodactus

+ en massa annat smått

På min inköpslista står en tunze osmolator nano samt nån led-belysning. Ljuset jag har nu är 2 x 11W kompaktlyslör (som ingår i paketet). Jag funderar på någon led från MarineReefLed. Skulle det räcka med denna tro (för mjukisar/skivor och kanske nån enkel inte allt för ljuskrävande hårdkorall): http://www.ekmpowershop19.com/ekmps/shops/bradlowes/15w-marinereefled---par20---quadspec-mini-v2-43-p.asp

Jag är ute efter lite bättre ljus (inte mycket) men framför allt den ljuseffekt man får från LED kontra det mjölkiga ljuset från lysrör. Om man ska sammanfatta, skulle det bli en förbättring eller försämring av ljustet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok! Denna lampa är på 15W och det står uttryckligen att den inte ska kapslas in på hemsidan. Tack för tipset ändå, hjälper alltid nån :)

Någon som kan tänkas veta om det skulle bli någon förbättring eller försämring av ljuset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är om de menar med inkapsling att den inte får byggas in helt, vilket jag kan förstå, eller om den inte får sättas i en armatur med ventilationshål. Maila dem länken och fråga så vet du vad som gäller. :)

Vad gäller ljuset så kan jag tyvärr inte hjälpa, men spontant tror jag det hade blivit bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"*Note*

Do not cover the Heatsink in a hooded lamp - Remove to let heatsink aeriate - Due to high wattage this bulb must not be covered at any time."

Jag tolkar det som att den ska sitta helt öppet.

hoppas du har rätt! Jag mailade och frågade ang ljusintensitet. Lumen/watt eller vad man nu använder. Han skulle återkomma med svar. Postar det här om nån är intresserad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har beställt en http://www.marinereefled.co.uk/par20-quadspec-mini/ nu med tillhörande lamphållare http://www.marinereefled.co.uk/lamp-clamps/. Får se om det räcker med den annars får man väl skaffa en till.

Jag har haft lite lågt KH (salifert) på sistone. De första veckorna låg KH på 8.3 och har stadigt sjunkit till 4.8 (jag har bytt ca 3l i veckan sedan dess) igår och 5.2 idag efter jag bytte 4l vatten (ca17%). pH har legat stadigt på 8.1-8.2 sedan starten och allt ser bra ut annars. Jag har inte mätt Ca, eller Mg. Nitrat är nästan noll (pyttelite rosa salifert) nitrit har jag inte sett röken av. Vore kul att testa fosfat men pålitliga tester är ju så dyra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...