Gå till innehåll

Hjälp, min anemon vandrar!


ppihlstrom

Rekommenderade inlägg

Ok, så sedan jag skaffade akvariet har min anemon, en stor och fyllig rosa/grön sak, i princip suttit på ett och samma ställe. Första dagen i karet så kröp den ner ca 5 cm på stenen den satt på, men sen blev den där

post-2696-14468928141653_thumb.jpg

På en av mina pumpar har jag ett långsamt roterande munstycke, för att skapa lite turbulent strömning i vattnet. Den har funkat bra och gjort sitt jobb. Nåväl, under förmiddagen idag fastnade den, och utblåset pekade rakt ner mot anemonen. Detta har fått till följd att den har satt igång en förflyttning in i "skuggan" på stenen, vilket gjort att den parkerat rakt på en koloni Xenia, samt "ansikte mot anskite" med en annan mjukkorall...

post-2696-1446892814197_thumb.jpg

...nu ser det ut som att den tänker kräla in i en grotta på baksidan av stenen. Ska man bli orolig och göra nåt åt förflyttningen, eller bara låta den vara och hoppas den kommer på bättre tankar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, Xenian kan jag inte göra mycket åt, för anemonen sitter bokstavligen mitt på den. Ingen fara, jag har massor av Xenia, så det bekymrar mig inte så mycket. Den andra mjukisen flyttade jag på så att de inte sitter och krockar med varandra hela tiden. Hoppas det blev ok. Jag låter väl anemonen vara så länge, hoppas den tar sitt förnuft tillfånga och vandrar tillbaka, för jag tyckte om platsen den satt på innan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan faktiskt hjälpa den lite på traven. Visst vissa säger att det stressar onödigt mycket men inte alls som om anemonen inte hittar något bra ställe att sätta sig på. Om den är svullen i foten dvs "på promenadhumör" kan du utan vidare försiktigt lyfta upp den och sätta den i det hål du vill att den skall vara. Lite svårare och riskablare att flytta en anemon som satt sig fast men det går det med, akta naglarna bara. har tvångsförflyttat en extremt korkad BTA mer än en gång då den surnar ibland och sätter sig i skuggan i väntan på döden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla pumpinsug är säkrade med plastnät redan, så det ska mycket till för att det ska bli färs.

Jag har sovit illa inatt pga detta, kanske lite onödigt, men men... Jag undrar om den inte fått för sig att dela sig. Jag var uppe inatt ett par gånger och lös försiktigt med ficklampan, och vid tre tiden inatt såg det ut såhär:

post-2696-14468928147567_thumb.jpg

Ber om ursäkt för den kassa kvalitén, mobiltelefon och ficklampa blir inte bättre... Den ser sorgligt skrumpen, ihopsjunken och utsträckt ut... Hoppas att det i slutänden innebär något positivt, och inte början på slutet...

post-2696-14468928147324_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...