Gå till innehåll

Anemonen vandrar istället för att stå still


jacs

Rekommenderade inlägg

post-7223-14468928152331_thumb.jpg

Vad skall man göra åt vandringen?

Första dagen satt den still och bra verkade det som sedan så började den ett maratonlopp runt akvariet. Nu har det gått en vecka sedan inköp med vandring som primärt beteende. Stänga av pump hjälper inget men har inte stängt av pump i mera än 2h iofs.

Mat har den inte tagit vad jag har sett

Clownen bryr sig inte heller.

Förslag är mycket välkommande.

//Jonas

post-7223-14468928151914_thumb.jpg

post-7223-1446892815213_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har samma problem Jonas. Satte min BTA på ett ställe som såg fint ut. Den verkade trivas, men efter några dagar så drog den iväg på äventyr. Man får nog vackert acceptera att anemoner inte går att kontrollera i form av placering. Jag hoppas bara den inte sätter sig så man inte ser den ens...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktiga är att den inte kan sugas in i någon pump. De väljer ju att släppa helt ibland och driva omkring i akvariet efter en ny plats. Sugs de då in i en pump kan det få förödande konsekvenser för hela akvariet. Brukar bara vara clownfiskar som överlever det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mellanmycket flow? Jag tog bort 1000l/h powerhead då jag trodde det berodde på det, cirkulationspumpen är på 700l/h. Så det blir lite flöde på ett 80l akvarie men kanske lite i salt räknat. Cirkulationspumpen puttar vattnet mot front delen och powerheaden hade jag under denna längs med akvariet i bakkanten sas. I min hjärna så ansåg jag att det skulle bli lugnt i det området men inte i anemonens hjärna visst då den vandrar. Idag har den iofs varit på plats i samma skreva hela dagen men har sett att den vill sitta upp och ned också ibland. Mao tentaklerna har varit i kontakt med "moderjord" och då sprungit omkring.

Kanske kan sätta tillbaka powerhead'en senare om jag inte tar den till mitt 54l istället, äntligen blivit av med sötvatten fiskarna till en bekant så man kan köra salt i detta med.

Tack för era inlägg så "far".

//Jonas

Ha ha, vänder på huvudet och vad gör han nu då jo springer omkring på sidan denna gång.

post-7223-14468928154438_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trivs dom inte så kryper dom bara iväg, inte säkert dom tar sig mot lyset.

Så där har du säkert boven, mer ljus är ett måste om du ska hålla anemon.

Är det i 80 litaren du har anemonen?

Kör man T5 eller Mh så brukar tumregeln vara ~1w/liter, lite beroende på hur karet är utformat, vattendjup osv... det är en riktlinje iaf.

Med LED verkar det som man kan komma undan med 0,5 w/liter på ett ungefär, har ingen erfarenhet av det, men finns säkert många som kan den biten bättre.

Dvs om man ska köra mer ljuskrävande koraller och djur.

Länken funka inte för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Länken funkade inte heller för mig, konstigt att en vanlig kopia i adress fältet ej fungerar. Men konstaterade att det var 18W 10000K blå/vit rör. Kommer att handla in lite 3w led för modellflyget att testa med som ett stöd. Måste prova med billiga kina saker, 3W blå alt vit för $0.99 styck vet inget om något ljusområde lr vinklar. Eller så blir det moddning så jag får in dubbla rör istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jacs, lek inte med det stackars djuret. Vänta inte, då dör den utan fixa ordentligt med ljus. Om det inte går har du övervägt att lämna den till en affär? Jag är inte den första som skriker att man skall lämna tillbaka något bara för att man är ny. Men att tycka att man kan vänta på LED från Kina är ohållbart, jag vet inte så mycket om ljus med Datrucka är betydligt mer erfaren än mig på ljus så säger han att det är lite är det nog så. Har den vandrat i en vecka och på bilderna ser den dessutom ganska blek ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge klarar den sig om den sitter och surar nu längst in i mycket skugga?

Måste kolla om man får in ett 24w istället men det är väl för lite det med. Är väl bäst med typ dubbla 24w lr 18w. Hmm glimtändar fäste samt fäste för 4 pinnars rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...