Gå till innehåll

Behövs skummare?


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Detta kanske har stötts å blötts förr, men kom just att tänka på en diskussion jag hade med en av de som startade "Aquaria" i Sthlm och byggde upp saltvattenssystemet. Då jag aldrig har varit "backstage" där vet jag inte hur det ser ut, men han hävdade att (åtminstone då han drog igång det och några år efter detta) hela hajtanken gick utan skummare.

Hela systemet förlitade sig enl. honom på ett enormt refugium enl. Jaubert-metoden.

Oavsett, så hävdade han att det jag trodde var fekalier, proteiner i nedbrytning å allmän smuts, i skumkoppen mest var joner (dvs kalcium, magnesium å andra spårämnen som borde stanna i akvariet) som fäste vid bubblorna i skummaren.

Spontant känner jag att jo, sånt fäster ju också, men borde inte fler ha skippat skummare om det inte fyllde en funktion?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid låg last och bra filtrering så behöver man ej skummare. Dock ersätter man denna med vattenbyten och alger. Alger är väl igentligen den bästa exportkällan som finns bara klippa av dem och kasta dem så är näring i sopen. Men hur snyggt på en skala nu pratar vi gröna feta trådalger som kräver en del ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Ormet

Jag tror din gamle far är precis lika duktig nu som då och frågan är om det har hänt så mycket mera inom skummartekniken än att förhållandet för gasutbytet har förbättrats genom mikrobubblorna :)

Till artikeln du refererar till. Författaren är överraskad över att endast ca 29 % av skummet som hade samlats under en vecka i skummaren kunde spåras till organiskt ursprung. 71 % var av oorganiskt ursprung. slutsatsen var att skummet inte bestod av speciellt mycket TOC (Total Organic Carbon) och skumningen tog inte bort speciellt mycket av det organiska kolet i akvarievattnet. Ändå drar man en del slutsatser som jag inte är helt övertygad om är hela sanningen.

En sak som folk inte tänker på så mycket är att skummet är en perfekt näringslösning som bakterier kan växa till i. Den illaluktande massan som Wiking inte vill ha i sitt kar (förståligt) kan mycket väl vara döda och döende bakterier som har fått sin tillväxt i skummarkoppen, inte insamlade från vattnet i första hand. Koppen är ett eget system så att säga.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips för den som vill ha ljudlös skummare - stäng av den:)

Jag har sedan två månader min skummare avstängd under delar av dygnet och har inte märkt någon större skillnad.

Jag kör skummaren vardagar 0700-1900 och helger 1000-1800 med timer och det fungerar hur bra som helst. Jag har hårda, mjuka koraller och några "svåra" fiskar. Har mycket sten vilket jag kan tänka mig är en förutsättning för bra ballans och det är naturligtvis viktigt att inte hoppa över vattenbyten men hittils är jag nöjd med att ha ett helt ljudlöst akvarium under vissa delar av dygnet. En hlp intervall kör dygnet runt men den är knäpp tyst så jag är helnöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

frågan är om det har hänt så mycket mera inom skummartekniken än att förhållandet för gasutbytet har förbättrats genom mikrobubblorna :)

Tänkte mer på att det är skillnad på att då hålla fisk & läderkoraller mot att idag ha akvarier fulla med Acropora.

Till artikeln du refererar till. Författaren är överraskad över att endast ca 29 % av skummet som hade samlats under en vecka i skummaren kunde spåras till organiskt ursprung. 71 % var av oorganiskt ursprung. slutsatsen var att skummet inte bestod av speciellt mycket TOC (Total Organic Carbon) och skumningen tog inte bort speciellt mycket av det organiska kolet i akvarievattnet. Ändå drar man en del slutsatser som jag inte är helt övertygad om är hela sanningen.

Vi är tyvärr inte bortskämda med analyser av skummarkoppens innehåll och man får tolka artikeln som det passar en, förstås. Jag tar med mig det faktum att skummare koncentrerar Fosfat, syresätter vatten & hjälper till i gasutbytet. Och att TOC i akvariet var 0,5-1,5ppm men i skummarkoppen var det 30%. Samma analys men med VÄS-dosering skulle vara intresant.

En sak som folk inte tänker på så mycket är att skummet är en perfekt näringslösning som bakterier kan växa till i. Den illaluktande massan som Wiking inte vill ha i sitt kar (förståligt) kan mycket väl vara döda och döende bakterier som har fått sin tillväxt i skummarkoppen, inte insamlade från vattnet i första hand. Koppen är ett eget system så att säga.

Spännande teori, helt klart något att tänka på. Jag skummar idag så torrt det går. Det ger en mörk stinkande sörja och en riktigt kladdig nacke. Skummar jag våtare har jag inga problem med odör. Jag kan låta koppen stå otvättad en vecka utan att jag får samma stank. Det borde väll finnas lika mycket näring för bakterierna att äta fastän vätskeinnehållet är större?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande teori, helt klart något att tänka på. Jag skummar idag så torrt det går. Det ger en mörk stinkande sörja och en riktigt kladdig nacke. Skummar jag våtare har jag inga problem med odör. Jag kan låta koppen stå otvättad en vecka utan att jag får samma stank. Det borde väll finnas lika mycket näring för bakterierna att äta fastän vätskeinnehållet är större?

Förutsatt att skummaren klarar att koncentrera näringsnivåerna så är det ju högre konc näring om vatteninnehållet är mindre. Att du får en odör när du kör väldigt torrt beror ju på att du i och med detta inte får uppe så mycket syre i vattnet och du får en syrefri bakterietillväxt med produktion av svavelväte bland annat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har (som jag nämnt tidigare) problem att det knappt skummar ur nåt alls (har sex små och två medelstora fiskar på 230 l fritt vatten), kanske en matsked på två dar.

Det blor lite dynga i halsen, men det är det enda. Diskar den varannn dag.

Ändå är mina näringsvärden låga och det som skummar av är väldigt ljust.

Bör jag bli orolig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, ditt akvarium är väldigt nytt, du har sand & ganska låg cirkulation. Mycket av dyngan hamnar nog i botten istället för i skummaren.

@Lasse Hursom så är det bra att näringen som bakterierna lever på i det teoretiska exemplet nu är i skummarkoppen istället för i akvariet. Ett bra bevis på att skummaren gör sitt jobb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt går ju - även köra skummare diskontinuerligt. Det som oftast brukas föreslås då är att ha den tyst nattetid (akvariet i sovrummet eller sängen i akvarierummet). Är det någon gång man skall ha igång skummaren är dock nattetid eftersom den hjälper till att lufta ut den koldioxid som skapas nattetid (den skapas alltid men på dagtid tar fotosyntesen hand om överskottet) Jag kan till och med kanske skriva en väl underbyggd avhandling om vikten av att köra skummaren diskonternuerligt men tyvärr skulle det innefatta - ha den inte still nattetid. Går man däremot över till ett system med refugium och omvänd fotoperiod - då kan man skicka av den och bara se till att man får en bra luftning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naturligtvis bäst att skumma 24/7, näst bäst köra nattetid vilket "alla" vet men jag vill framföra för den som är trött på skummare som låter att det funkar utmärkt att stänga av den under de tider jag skrev under de förutsättningar jag skrev (samt naturligtvis att man använder en bra skummare när den väl går). Har någon egen erfarenhet (och ej teorier) av att stänga av sin skummare halva dagen (gärna dagtid) är det kul att höra era erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ser det ut, men det kommer knappt nåt i koppen

Din skummare är för internt bruk där kanske skon klämmer.

Har du den i en sump kanske den inte hinner med dvs. för dåligt tryck på injektorn (pumpen) om flödet är för starkt i sumpen. Mitt svar är ren gissning. Vill du prova så minska flödet i sumpen och se vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en MCE-600 som jag slog av under natten, det var ett måste en tid även om den inte var i sovrummet.

Det funkade helt ok men jag hade bra flöde i karet och kraftig turbulens i ytan vilket hjälper syresättningen.

Folk har dock olika nivåer av vad som är rimligt när det kommer till ljud, har varit med om dom vars kar låtit som en gammal diskmaskin men dom är nöjda med det "tysta" karet.

Efter detta har jag valt bort skummare som låter, jag har helt enkelt insett att skall jag ha nån glädje av karet så får det inte vara störande.

Därav så har jag ATI och BK skummare nuförtiden, kostar lite mer men dom är tysta och levererar.

Jag har provat köra utan skummare, inte helt frivilligt men korallerna överlevde(däremot avstannade tillväxten på SPS och dom såg trista ut).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din skummare är för internt bruk där kanske skon klämmer.

Har du den i en sump kanske den inte hinner med dvs. för dåligt tryck på injektorn (pumpen) om flödet är för starkt i sumpen. Mitt svar är ren gissning. Vill du prova så minska flödet i sumpen och se vad som händer.

9006 skall vara för både och. Man måste köpa ett tillbehör (snorkel) om man ska den in tank.

Borde inte näringsinnehållet var lika i hela vattnet? Varför skulle mindre flöde bli bättre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...