Gå till innehåll

Ultratyst RSM 130


Henrik

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag är ny ägare av ett RSM 130. Då jag är lite "allergisk" mot ljud och har akvariet i vardagsrummet så vill jag göra det så tyst det bara går. Jag vet att mycket har tagits upp i andra trådar, men tänkte att det vore bra med en samlad tråd över allt man kan göra för att få ner ljudnivån. Vad kan man göra, hur gör man och ev var köper man det man behöver?

Jag har ett RSM 130, ytavrinningen från 130D, en tunze 9002 skummare, in tank media rack och skummarkopp. Original returpumpar, kör dock bara den ena. 2 cirkulationspumpar i visningsdelen men dom är nästan helt tysta.

Jag har beställt nya kylfläktar till belysningen, fractal design 19dB.

Jag funderar på att flytta ner returpumparna. Vet inte riktigt hur jag ansluter dom till reglerbara utblåsen med silikon eller PVC slang. Kan nån beskriva hur ni gjorde (bild?) och om det gjorde nån skillnad på ljudet?

Hursomhelst så är det tveklöst skummaren som låter mest. Även om tunze 9002 ska vara mycket tystare än originalskummaren så återstår mycket ljud. Har nån gjort nåt för att kraftigt sänka ljudet från den?

Jag såg denna mod på youtube:

Nån som provat? Gjorde det stor skillnad? Var fick ni tag på luftventilen? Vilken slang använde ni (silikon? diameter?)

Går det att dämpa ev. vibrationer från själva pumpen i skummaren? Vet dock inte om den bidrar så mycket till ljudet.

Mycket av ljudet verkar komma från själva koppen. Kan man sätta nån ljuddämpning på den?

Jag funderar oxå på om det skulle hjälpa att ljuddämpa hela facket innanför bakre luckan, t ex med ljudisoleringsmatta för datorburkar? Läste att dom kan innehålla bly. Finns det risk för att det eller andra gifter letar sig ner i vattnet?

Har nån gjort något annat som sänkt ljudet?

Mvh

Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RSM är inte riktig ett kar som är anpassningsbart för att vara "ultratyst". Jag hade en tunze 9002 och jag tycker inte den är speciellt märkvärdig. Den skummar inte märkvärdigt bra (den sämsta skummaren jag haft på den fronten) och den är inte speciellt tyst. Den är känslig för vattennivå. Ska jag vara ärlig så tyker jag att du kan nästan lika gärna plocka ut den och köra skummarlöst. Det är inte ett speciellt kreativt förslag men det kommer garanterat lösa problemet med ljud från skummaren ;).

Jag har själv haft två RSM130 och jag tyckte belysningens fläktar var det som lät mest, men det får du förhoppningsvis åtgärdat med att byta dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Schego luftpump och en gammal syrestensskummare så kan du få lite tyst skummning, det brukar vara tystast om man inte behöver maxa luftpumpen.

Pumpar är alltid lite problematiska när man packar in dom i en liten plastlåda, silikonslang brukar dock vara ett bra alternativ för att reducera vibrationsljud.

Eventuellt så kan du byta returpumpen och se om du får ner ljudnivån...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tänker du ha i karet - i mitt RSM är skummaren helt ljudlös - hörs inte alls - den existerar nämligen inte :)

Du har In media rack - det borde räcka till mjuk/skiv och LPS, dvs det som ditt ljuse klarar av

MVH Lasse

Jag har tänkt mig 4-5 fiskar, ett par räkor, snäckor, eremiter, skivor, mjukkoraller och LPS. Fick med några SPS och knappar (vet ej vilka).

Jag trodde det var fiskarna som skapade störst behov av skummare (ursäkta min okunskap, jag är nybörjare). Hur har du befolkat ditt RSM? Vad gör du för att hålla det rent (nitrat/fosfatremover, hur mycket vatten byter du, nåt mer)?

Min enda tidigare erfarenhet av saltvatten var ett 20 liters kar med lite LS, skivor, borstmaskar och 2 fiskar (yellowtailed bluedevil). Jag hade 2 pumpar, en med fosfatremover och en med nitratremover som jag bytte 1 gång per månad. Aldrig vattenbyte. Det tuffade på ett par år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Henrik

Det finns en stor tråd om mitt RSM i avdelningen för RSM - där står allt :) Jag har dock inte uppdaterat med några bilder på sista tiden eftersom mitt konstiga ljus blir så konstigt i bild :) Skall se om jag kan ta några bilder senare. När jag skötte det ordentligt - 20 - 30 liter i veckan (sa jag i alla fall - det blev väll 40 l/14 dagar) Det har gått i många år nu och ibland har det inte skötts så bra så längsta tiden mellan V-byten har väl varit 3 - 4 månader. Växer gör det dock ordentligt sedan jag drog på med ljuset.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, vad menar du med "mitt konstiga ljus"? Är du inte nöjd med ditt LED bygge?

Min tanke nu är att köra med skummare men stänga av den några timmar kvällstid när jag är där, ev ännu mer på helgerna. Jag tänker bättre lite skummning än ingen alls, eller? Kanske sätta den på en timer så jag inte glömmer slå på den när jag går till sängs. Jag kör nu med RSM NOxPOx (stavning?) vilket väl är samma princip som vodkametoden, och det kräver väl att man skummar?

Jag provade att lägga en tjock filt bara på ovansidan av burken. Det blev märkbart tystare, vilket får mig att tro att ljudisoleringsmatta innanför bakre facket skulle hjälpa en hel del. Och en sån kostar ju inte många tior på biltema. Kombinera det med en liten huv av skumplast över skummarkoppen och jag kanske kan köra den 24/7 ändå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo - jag är fullt nöjd med det men jag har mer inriktat mig på att göra ett ljusscenario vilket innebär att intensiteten och "grundfärgerna" varierar kraftigt i detta lilla kar.

Nedan är några relativt bra bilder dock

post-2331-14468928265418_thumb.jpg

post-2331-14468928265629_thumb.jpg

post-2331-14468928265827_thumb.jpg

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...