Gå till innehåll

Akta er för Fulgida maskar!


Alexraptor

Rekommenderade inlägg

O nej.

Det är en Fulgida Worm, eller Oenone Fulgida som är hela namnet.

Dom har ögon och ser väldigt bra, och utsöndrar ett slem som gör att dom kan dra sig blixstsnabbt tillbaka in i stenarna vid minsta rörelse.

Och dom kan också fräta sönder skalet på sniglar och musslor, och när dom har varit framme brukar dom lämna efter sig ett skal som är täckt i en geleaktig massa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns dom överallt?Eller vart lever dom naturligt?Undrar om inte levande sten är bra överskattat?nedbrytning kan man klara ändå!...köpa djur för tusentalskronor som blir angripna av sådant här o fan o hans moster!Nä jag är icke impad av levande sten!nackdelarna överväger fördelarna.

Jag såg idag att en mina såkallade ofarliga bristels var på en trochys snäcka järnet,,så jag grep in med min klo av plast o bröt av han på mitten

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns dom överallt?Eller vart lever dom naturligt?Undrar om inte levande sten är bra överskattat?nedbrytning kan man klara ändå!...köpa djur för tusentalskronor som blir angripna av sådant här o fan o hans moster!Nä jag är icke impad av levande sten!nackdelarna överväger fördelarna

Skippa de där djuren för tusentals kronor i stället, de riskerar ju att äta upp allt det intressanta som man får med den levande stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippa de där djuren för tusentals kronor i stället, de riskerar ju att äta upp allt det intressanta som man får med den levande stenen.

:ler:

..nja jag undra jag!Levande sten akvarium är en biotop! annan akvaristik med fingertoppkänsla är en annan!Jag vill inte ha ett lotteri i mitt kar..speciellt inte om jag kan lösa det ändå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan nog behövas fingertoppar till levande sten också. Hur som, för min del är det levande sten och överraskningarna från den som är finessen med saltvatten. Krypen är ofta långt intressantare än det man köper specificerat. Visst kan man ha olika strategier men jag tycker nog man tackar nej till det som för mig är själva kärnan i att ha saltvatten om man inte har levande sten. Dessutom har det ju visat sig att många djur är lättare att hålla om man har levande sten och allt som man får med då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande sten ger ju också ett stabilare akvarium, då du har en stor biologisk mångfald av bakterier, mikroorganismer och avfallsätare.

Det har jag i alla fall själv fått erfarat.

Och som du säger, ibland är överasskningarna roliga.

Sist jag köpte sten fick jag en fin liten huggkräfta som jag ordnade ett eget kar åt sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller totalt med.

Ett saltvattensakvarium utan levande sten är faktiskt rätt tråkig.

Hagbard, är du säker på att den inte bara använde din trochus som en klätterställning?

Lita på att att jag tänkte så..alltså klätterställning!men den var med från revet och krånglade ända upp till ena hörnet...de vickar på sig när dom inte tål något..eller är irriterade!mitt tålamod brast!Och plasttången fick göra sitt!Men helt säker är jag inte!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...