Gå till innehåll

Barracuda:)?


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

Man ska hela tiden värna om djurets bästa enligt min mening, men det gäller ju oxå alla djur! Då tycker jag det är mest svinigt att sätta fågel i bur med tanke på intelligens nivån och flygning verkligen inte går att jämföra mot att flyga fritt, en fisk är relativt dum o går mest på instinkt medans intelligentare djur har en form av tankebana, så länge inte fisken rör sig i ett akvarie i sardinburks storlek i jämförelse till fisk kan den mycket väl leva ett gott liv. Det märker man ganska snabbt med mat vägran stress symtom mm.

Generaliseringar är av ondo, sånt där kan vi överlåta till djurens rätt. Det finns förvisso mycket intelligenta fåglar, papegojor och kråkfåglar avancerar allt mer i tester och verkar inte ligga nämnvärt efter primater. Men det finns också fåglar där man undrar, var det de här som klarade evolutionen, vad i fridens dar var det då som blev utslaget? Fåglar är olika, det finns såna som flyger mycket men även såna som flyger lite eller inte alls. Visst finns det papegojor som visar stressymtom men numera vet man mycket om hur de skall hållas för att man skall undvika det. Det är dumt att gå till svepande angrepp mot en annan djurhobby, risken är stor och uppenbar att akvariehobbyn får liknande tillbaka.

Mycket tyder också på att fiskar långt ifrån är ointelligenta och rent instinktsstyrda. Det finns ju den gamla fördomen att guldfiskar kan hållas i kupor eftersom de ändå inte minns längre än tre sekunder. Det är väl belagt att det är rent trams, guldfiskar kan tränas till många olika trick, puffa bollar, simma genom ringar osv. De kan också minnas vad de lärt sig i månader. Att fiskar betraktas som dumma beror nog mer på att man inte gjort ordentliga tester och att det är svårare att interagera med en fisk än med en fågel än på att de skulle vara obegåvade. Jag misstänker starkt att när nån väl drar igång med rejäla försök kommer vi att få omvärdera ett och annat, precis som vi fått göra med en del fåglar. Säkert är det också så med fiskar som med fåglar att det varierar åtskilligt hur smarta de är, i all synnerhet som fiskar är en väldigt heterogen grupp, att tala om fiskar generellt är ungefär lika grovt som att prata om landryggradsdjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag läste en kul artikel, det var typ en 11-årig kille som hade fiskat eller håvat fisk i någon damm, sen slängt ned dem i sitt akvarium... efter ett tag blev det färre och färre fiskar kvar, och det visade sig att han fångat ett gädd-yngel.. den gick i hans akvarie tills den var för stor.. sen donerades den till gäddhålan på universeum eller ngt..

Den var bra stor den gäddan i hans akvarie, såg ut stå som 80cm gädda i 120cm kar eller ngt.. Jag vet inte, men Lasse kanske vet vad jag pratar om, du har ju haft kontakter på Universeum.

Kul.. har själv tittat på den, men inte varit sugen på att anstränga mig.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generaliseringar är av ondo, sånt där kan vi överlåta till djurens rätt. Det finns förvisso mycket intelligenta fåglar, papegojor och kråkfåglar avancerar allt mer i tester och verkar inte ligga nämnvärt efter primater. Men det finns också fåglar där man undrar, var det de här som klarade evolutionen, vad i fridens dar var det då som blev utslaget? Fåglar är olika, det finns såna som flyger mycket men även såna som flyger lite eller inte alls. Visst finns det papegojor som visar stressymtom men numera vet man mycket om hur de skall hållas för att man skall undvika det. Det är dumt att gå till svepande angrepp mot en annan djurhobby, risken är stor och uppenbar att akvariehobbyn får liknande tillbaka.

Mycket tyder också på att fiskar långt ifrån är ointelligenta och rent instinktsstyrda. Det finns ju den gamla fördomen att guldfiskar kan hållas i kupor eftersom de ändå inte minns längre än tre sekunder. Det är väl belagt att det är rent trams, guldfiskar kan tränas till många olika trick, puffa bollar, simma genom ringar osv. De kan också minnas vad de lärt sig i månader. Att fiskar betraktas som dumma beror nog mer på att man inte gjort ordentliga tester och att det är svårare att interagera med en fisk än med en fågel än på att de skulle vara obegåvade. Jag misstänker starkt att när nån väl drar igång med rejäla försök kommer vi att få omvärdera ett och annat, precis som vi fått göra med en del fåglar. Säkert är det också så med fiskar som med fåglar att det varierar åtskilligt hur smarta de är, i all synnerhet som fiskar är en väldigt heterogen grupp, att tala om fiskar generellt är ungefär lika grovt som att prata om landryggradsdjur.

Jösses jag drog ett lätt exempel om att det inte alltid behöver vara stora inhängnaden o behållare för att djur ska trivas! Behöver inga inlästa förmaningstal för det! Men det var ju roligt att du fick glänsa lite med dina kunskaper! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul ämne. Hoppas du håller uppdaterat med fler bilder och filmer så man får följa hur du förhoppningsvis lyckas med denna fisk.

Hoppas bara att veta-bästarna (som dom flesta verkar ha hållit på i ohyggligt massa år med akvarium) kan sluta med moralpredikningarna så tråden blir läsvärd. Tycker det är bra att du försöker och delar andra erfarenheter. Tror inte så många lyckades med saltvattensfiskar här i sverige när det börjades med det heller. Men antar att dom som klagat har alla haft sina fiskar och levande i akvariet tills dom dött en värdig död av ålderdom. Eller? Jag har en hel del fiskar och koraller på samvetet i alla fall som både dött oförklarigt och för att jag försökt med en försvår art. Hur många har inte försökt med en svårmatad fisk som tex kopparbandad pincettfisk eller någon anthias. Eller fått någon fisk slagen till döds för man prångt ville ha en kirurg till fast man redan hade 3st.

Finns ju även många som har tamgrisar som dom slaktar sen med. Finns många vägar att gå när man inte tycker man klarar av att ge dom de hem dom borde ha.

Jag kan inte tillföra så mycket om denna fisk som hjälper dig men kommer följa med spänning. Tycker du borde starta en ny tråd för projektet så man kanske slipper surkommentarerna i början ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste en kul artikel, det var typ en 11-årig kille som hade fiskat eller håvat fisk i någon damm, sen slängt ned dem i sitt akvarium... efter ett tag blev det färre och färre fiskar kvar, och det visade sig att han fångat ett gädd-yngel.. den gick i hans akvarie tills den var för stor.. sen donerades den till gäddhålan på universeum eller ngt..

Den var bra stor den gäddan i hans akvarie, såg ut stå som 80cm gädda i 120cm kar eller ngt.. Jag vet inte, men Lasse kanske vet vad jag pratar om, du har ju haft kontakter på Universeum.

Kul.. har själv tittat på den, men inte varit sugen på att anstränga mig.

Lycka till!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?13135-Bjarne-s-Saltf%F6ljet%E5ng&p=249611&viewfull=1#post249611

En svensk barracuda i 32 liter. :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul ämne. Hoppas du håller uppdaterat med fler bilder och filmer så man får följa hur du förhoppningsvis lyckas med denna fisk.

Hoppas bara att veta-bästarna (som dom flesta verkar ha hållit på i ohyggligt massa år med akvarium) kan sluta med moralpredikningarna så tråden blir läsvärd. Tycker det är bra att du försöker och delar andra erfarenheter. Tror inte så många lyckades med saltvattensfiskar här i sverige när det börjades med det heller. Men antar att dom som klagat har alla haft sina fiskar och levande i akvariet tills dom dött en värdig död av ålderdom. Eller? Jag har en hel del fiskar och koraller på samvetet i alla fall som både dött oförklarigt och för att jag försökt med en försvår art. Hur många har inte försökt med en svårmatad fisk som tex kopparbandad pincettfisk eller någon anthias. Eller fått någon fisk slagen till döds för man prångt ville ha en kirurg till fast man redan hade 3st.

Finns ju även många som har tamgrisar som dom slaktar sen med. Finns många vägar att gå när man inte tycker man klarar av att ge dom de hem dom borde ha.

Jag kan inte tillföra så mycket om denna fisk som hjälper dig men kommer följa med spänning. Tycker du borde starta en ny tråd för projektet så man kanske slipper surkommentarerna i början ;)

Det blir en ny tråd sen utan åsikter om karstorlek:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att fiskar inte är smarta ser jag som trams. Finns hur många ex på det som helst. Kofferfiskar som lär sig olika konster mm. Det mäst relevanta tror jag är stress fiskar lär ofta känna igen sin ägare matburkar osv. Så jag tror att fiskar är bra mycket smartare en va vi tror annars skulle dem väl ej kunna överleva rovdjur och rovdjur ej ta/smyga sig på. Varningssignaler lackbeten listan kan göras lång. Men i mä

enskigt mått så är interligens att handha vapen och värktyg.

Tror detta kommer bli kanon bra följer med spenning. Försök få den att ta dött så fort som möjligt sill eller annan blänkande fisk brukar underlätta använda en tuntråg och efterlikna en skadad fisk brukar fungera. Har läst att dessa fickar är lättast att mata i månljus men inget jag kan värdifiera. Har ju själv haft en hel del rov fiskar och dem är redigt farsinerande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att fiskar inte är smarta ser jag som trams. Finns hur många ex på det som helst. Kofferfiskar som lär sig olika konster mm. Det mäst relevanta tror jag är stress fiskar lär ofta känna igen sin ägare matburkar osv. Så jag tror att fiskar är bra mycket smartare en va vi tror annars skulle dem väl ej kunna överleva rovdjur och rovdjur ej ta/smyga sig på. Varningssignaler lackbeten listan kan göras lång. Men i mä

enskigt mått så är interligens att handha vapen och värktyg.

Tror detta kommer bli kanon bra följer med spenning. Försök få den att ta dött så fort som möjligt sill eller annan blänkande fisk brukar underlätta använda en tuntråg och efterlikna en skadad fisk brukar fungera. Har läst att dessa fickar är lättast att mata i månljus men inget jag kan värdifiera. Har ju själv haft en hel del rov fiskar och dem är redigt farsinerande.

Haha ursäkta mig men jag tror *** man ska skaffa sig ett liv om man inte har nått bättre för sig än att lära sin fisk konster! *asg* ;)

Ändrat av DaTrucka
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det må hända:P Men det ser ganska då kul ut dock. Dock ett däggdjur men delfinshow är ju rätt så poppis :)

Sj roar jag mig med att träna hundarna nog så jobbigt sorry för ot

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gifÖnskar bara påminna er om:

7.6 Håll dig till ämnet -Håll dig till trådens ämne när du skriver ett inlägg. Att ställa frågor om skummare i en tråd som handlar om sjöstjärnor leder bara till irritation och ditt meddelande får inte den uppmärksamhet som det kanske förtjänar. Givetvis så får man räkna med att en diskussion ibland behöver ta en liten omväg eller göra en utvikning från ämnet och detta är förstås tillåtet så länge det känns motiverat med tanke på trådens ämne eller frågeställning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

testa med fisk i samma färg som det du tänkt mata med . black molly = svarta fiskbitar , silver molly! = sill bitar

om den är var vid en färg så kanske den i ren instinkt tar en falsk levande precis som en gädda som tar en wobbler

lycka till

Ok:) Den har redan växt en halv centimeter ha ha ha:) tacksam att mäta i alla fall, ligger blixtstilla alldeles vid glaset;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fastnade och läst allt, tycker de riktigt coolt inköp, dock som andra sagt om så

om ja hört å läst rätt är handlare skyldig att upplysa om "kraven" på ett eller annat vis.

Anser förövrigt att var och en får köpa eller ha sin hobby som dom vill.

Vill gärna följa nya tråden, och önskar dej all lycka till.

De går ju att relativt billigt bygga stort glas akvarie själv.

Som sakt kör hårt, blir säkert bra till slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fastnade och läst allt, tycker de riktigt coolt inköp, dock som andra sagt om så

om ja hört å läst rätt är handlare skyldig att upplysa om "kraven" på ett eller annat vis.

Anser förövrigt att var och en får köpa eller ha sin hobby som dom vill.

Vill gärna följa nya tråden, och önskar dej all lycka till.

De går ju att relativt billigt bygga stort glas akvarie själv.

Som sakt kör hårt, blir säkert bra till slut.[/quote

Jo den är cool som fan:) Handlaren må vara skyldig att upplysa om kraven... men det var inte där skon klämde direkt, jag var själv mycket medveten om hur stor denna fisk kan bli och att det kräver ett stort kar, min frågeställning var från början tips på hur man sköter om den bäst... vattenvärden, mat etc det med handlaren var en ren spekulation från någon som blev uppförstorad utan någon faktagrund;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...