Gå till innehåll

Döda zoanthids?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Hittade nyss en knapp på en av mina levande stenar. Iom att jag nyss fått barn så vill jag inte ha något som kan vara potentiellt farligt för barnet och frugan i akvariet.

Hade därför tänkt döda den innan den börjar sprida sig. Min plan är att lägga den del av stenen som knappen växer på i kokande vatten och sen ta bort den med pincett.

Hade tänkt göra detta utomhus med vinden i ryggen. Borde detta vara säkert så jag inte får i mig giftet ifall den släpper ifrån sig det eller bör jag göra på nåt annat sett?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog tagit en påse som e stor nog att få in huvet i med en gummisnodd runt halsen och tagit ut stenen utomhus och kollat vindriktningen innan knappen skulle dödas.

Giftet ska ju inte va att leka med i dessa knappar.

Se bara till att det är tillräckligt med syre i påsen så du inte svimmar.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har väl fortfarande minusgrader där uppe. Läg stenen utomhus några dagar. Det är inte bara giftets styrka som är avgörande - det är mängden också. Det är ingen fara att ta bort några stycken knappar - se bar till att den inste sprutar dig i ögat (Stig råkade ut för det).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag råkade ut för var troligtvis att jag tvättande händerna först när jag känt något i pannan. (långt över ögonen)

Sedan tvättade jag ansiktet och torkade mig med samma handduk. Antagligen lossnade något under en nagel och fastnade på handduken.

Men det var inget blött i pannan efter vad jag kunde känna. Jag tvättade bara för att om det ligger något lite och killar är det lätt att man pillar bort det med de blöta fingrarna automatiskt utan att man tänker. Säkerhetsåtgärd som inte var säker med andra ord.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

INTE koka, det är bara korkat, blir ånga som kan innehålla gift. Hurvida du skall vara livrädd med bebis och fru är väl mer frågan om bebisen skall bada i karet. (förlåt om du det uppfattas snäsigt, inte menat så) Limma igen, vänd på stenen och sidan med polypen ligger i sanden så tynar den bort. (själv skall jag väl tillägga att jag är frun, har 3 små 9mån 4år 6år + två katter men ingen av dem får bada i karet så vi har knappar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ticky: nike83 kanske kommer ta den från mig, men ångrar han sig så kan du få den.

Tack alla andra för era svar. Vet att jag låter lite nojig men jag vill att tjejen ska känna sig lugn. Man måste ju tänka på "the spouse factor" :-)

Om jag inte blir av med den så lägger jag nog den på balkongen eller frysen

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att lägga den i frysen låter inte som en speciellt bra ide, giftet är ju luftburet och tills den hinner dö i frysen så kan det ju sprida sig och oftast har man ju mat i en frys. Låter otroligt långdraget men man vet aldrig. Själv hade jag lagt stenen i en hink med vatten satt på mig handskar och ta något vasst så som rakblad och tagit loss den och ge bort den/sälja den till personen som vill ha knappen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
jag hade nog tagit en påse som e stor nog att få in huvet i med en gummisnodd runt halsen och tagit ut stenen utomhus och kollat vindriktningen innan knappen skulle dödas.

Giftet ska ju inte va att leka med i dessa knappar.

Se bara till att det är tillräckligt med syre i påsen så du inte svimmar.

Patrik

hahaha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...