Gå till innehåll

Min nya sump


kebben

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har nu kollat runt lite på olika sumpar och har skissat på min sump i Sketchup.

Akvariet är ett Hornbach akvarium på 120L som jag kör som sump redan. Jag har tagit bort "stag" bitarna då jag tänkte att dessa inte behövs nu när jag kör med bubbelfällor som borde stadga betydligt bättre.

Alla bafflar tänkte jag köra i akryl (mycket enklare att jobba med än glas tycker jag) som jag köpt hos stocksundet.se (han har massa restbitar man kan köpa ganska billigt)

Så vad tycks?

post-6341-14468928343985_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut. Jag hade nog fimpat avrinningsfacket o istället fått ett gigantiskt skummarfack där man få njuta av gott om utrymme för reaktorer och annat. En liten refugie-del hade det också blivit.

Ja nu får min skummare precis plats inget mer... ska klura lite på de

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag inte vet varför måste jag ställa frågan : bubbelfällan, varför kör man inte, under över under ? Borde man inte tvinga upp bubblorna då ? I övrigt så tycker jag det ser bra ut, kanske sänka Osmos kanten lite i såna fall.

Jag tänker så att den första tvingar ju alla bubblorna upp till ytan. Jag har testat båda och tycker detta fungerade bäst.

Sen tyckar jag att denna lösningen fångade mer skit I sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara ett tips.nu vet jagint hur trångt du kommer ha där den ska stå..men tänk på att du vill kunna pilla i sumpen utan att behöva bryta armar och ryggen innan du kommer in.samt eventuellt vatten vid strömavbrott ska få plats kan ju komma några liter beroände på hur man bygger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis min tanke.

Funkar inte, silikon fäster inte ordentligt på acryl. Det kommer alla gånger börja läcka igenom förr eller senare.

Okej... Jag får kanske tänka om lite med akrylen... Synd då det är enklare att jobba med tycker jag.

Någon som vet vart man kan köpa hålsågar för glas?

Ny skiss kommer ikväll :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge det inte utövas något speciellt tryck på silikonfogen mellan glas & akryl tycker jag det fungerar bra. Jag skulle nog använda glas på osmosdelen & någon stor del till för att staga upp ordentligt, sen kan nog resterande vara i akryl utan nån risk för katastrofer. Nu när du redan har köpt. Se bara till att det är riktigt rena fina snitt som limmas, inte de egen-sågade med sticksågen.

Personigen tycker jag det är lättare att skära glas än att såga akryl. Filterdelen med hål känns mer praktiskt i akryl/plexi/perspex dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut nu men vad är det för avskiljd del vid filtersockan?

Ja det framgår inte riktigt på bilden :)

Jag har 3 returer från akvariet. Dessa går rakt ner till sumpen enligt bilden nedan.

Detta gör att allt vatten från akvariet kommer gå igenom filtersockan.

post-6341-14468928362896_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahaaa du tänkte såå :) ...men du tror in det smutset som kommer från karet kommer lägga sig på botten i första kammaren istället för åka upp över kanten och ner i sockan? Jag hade satt sockor direkt på rören och fimpat sock-i-plast mojängen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...