Gå till innehåll

Vad är det för Anemon?


StefanB

Rekommenderade inlägg

mycka bra läsning

http://www.carlosreef.com/AnemoneFAQ.pdf

dessa sägs gilla crispa

Heteractis crispa (long tentacle, LTA, leathery, or milk) </SPAN></SPAN>

A. akindynos </SPAN></SPAN>

A. bicinctus </SPAN></SPAN>

A. chrysopterus </SPAN></SPAN>

A. clarkii </SPAN></SPAN>

A. ephippium </SPAN></SPAN>

A. latezonatus </SPAN></SPAN>

A. leucokranos </SPAN></SPAN>

A. melanopus </SPAN></SPAN>

A. omanensis </SPAN></SPAN>

A. perideraion </SPAN></SPAN>

A. polymnus </SPAN></SPAN>

A. sandaracinos </SPAN></SPAN>

A. tricinctus </SPAN></SPAN>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina ocellaris gick i en H. crispa.

Skulle kunna tänka mig att dom flesta clowner lär sig att gå i vilken anemon som helst, dom går ju i xenia, sacrophyton, euphyllia, skivanemoner mm. om ingen anemon finns tillgänglig. Kan dock dröja innan dom begriper att det gå och bo i den.

Domdär listorna som talar om vilken clown som går i vilken anemon gäller ute på reven, i hemmakar tar dom mer eller mindre vad som helst i substitut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina ocellaris gick i en H. crispa.

Skulle kunna tänka mig att dom flesta clowner lär sig att gå i vilken anemon som helst, dom går ju i xenia, sacrophyton, euphyllia, skivanemoner mm. om ingen anemon finns tillgänglig. Kan dock dröja innan dom begriper att det gå och bo i den.

Domdär listorna som talar om vilken clown som går i vilken anemon gäller ute på reven, i hemmakar tar dom mer eller mindre vad som helst i substitut.

okej håller med om det..upptänkte precis vart min ocellaris låg och sov..

en liten fråga för egen vinning om nån kan svaret..kommer dom hitta en nya "anemon" om jag tar bort dessa alger?

post-5882-14468928367168_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej håller med om det..upptänkte precis vart min ocellaris låg och sov..

en liten fråga för egen vinning om nån kan svaret..kommer dom hitta en nya "anemon" om jag tar bort dessa alger?

[ATTACH=CONFIG]90991[/ATTACH]

Haha är nog första gången jag sett dom ha alger som substitut.

Det är bara hoppas på att dom flyttar in i anemonen om du tar bort algerna (vilket jag tycker du ska göra i vilket fall som helst), dock finns det inga garantier, dom flyttar in där dom själva tycker det passar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha är nog första gången jag sett dom ha alger som substitut.

Det är bara hoppas på att dom flyttar in i anemonen om du tar bort algerna (vilket jag tycker du ska göra i vilket fall som helst), dock finns det inga garantier, dom flyttar in där dom själva tycker det passar.

jo jag ska.. har precis börja med np pellets men den kommer skördas i dag eller i morgon det kan jag lova...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att säga vars de kommer att välja att bo. För en del clowner kan det ta väldigt lång tid innan de tar anemonen som "hem". Så även om en anemon finns att tillgå så kan de välja annat som de föredrar, men vilket också kan ändras med tiden. Upprättade revir spelar också in...

När jag tex hade Frenatusclowner så tog det flera år innan de började bo i min Haddoni.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

clowner gillar de flesta anemoner=)

Det stämmer tyvärr inte. Det är snarare tvärt om.

Det finns runt 1000 olika sorters anemoner av dessa så anses 10 vara naturliga värdanemoner för clownfiskar.

Det finns fall där clowner använder anemoner som kommer från områden där de inte naturligt finns tillsammans, t.ex. från atlanten, men de är få.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...