Gå till innehåll

Vilket nitratfilter kör ni med?


Nito

Rekommenderade inlägg

Aquacare 110

Den är kanske lite väl stor för mitt lilla kar, men den funkar.

Har inte haft den igång mer än en månad så det är lite svårt att säga hur bra den är.

Har gått från 50 mg/l (osäker på enheterna) till 5 på tre veckor. 0 nitrat ut.

Har dock inte matat så friskt som innan och har inte så mycket att jämföra med.

Det svårt att reglera flödet in med kran så jag ska köpa en doserpump för ändamålet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nå ble jeg litt overrasket, jeg trodde nesten ingen benyttet nitratfilter jeg. Har man problemer med for høye nitratverdier, så trodde jeg det var mest fornuftig å fjerne årsaken til problemet.......

Og klarer man ikke det, er makroalger eneste fornuftige løsningen......

Kanskje var jeg litt bråkjekk nå, men jeg håper å høre hva andre mener !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Godt svar, Samuel....men allikevel.....nitrat er ikke spesielt skadelig for levende organismer. Alle saltvannsfisker tåler minst 4-600 mg/l. Så jeg lurer videre på årsaken til filteret...*s*

Kanskje er jeg vanskelig, men jeg forsøker bare si.....at bruk heller penger på andre ting.....

Nitrat er ikke farlig for noe vi vil ha akvarium !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det er selvfølgelig alltid bra å ha vannverdier som ligger så tett opp mot det naturlige som mulig. Det jeg sier er at nitrat normalt ikke utgjør noen trussel mot levende organismer i et saltvannsakvarium, dersom man ikke har ubegrenset med dollar så kan det muligens være andre ting som kan være viktigere å bruke pengene på.....

mvh

Per-Kristian

http://aquawest.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara så ni vet: ska ni ha stenkoraller+fisk i ett akvarie. Ja, då är det ett MÅSTE med nån form av nitratfilter!!!!

De flesta stenkoraller trivs nämligen inte i längden om nitrathalten överstiger 25-50mg/l!!! Allra bäst är att ligga stabilt på 5-15mg/l, detta är idealiskt förhållande för mer än 75% av alla stenkoraller!!!!! Tro mig, jag har testat!!

Och själv körde jag med AquaCares nitratfilter!! Fick plocka ut lite svavelkulor för att ligga på 10mg/l stabilt i mitt 900 liters akvarie!

Förutsättningarna jag hade var: 65-70 stenkoraller + 50 fiskar (kirurger, clowner, gobies, Anthias, och nån liten fisk till), jag matade 2-3 gånger per/dag!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Jag har plenum ala Schubert + algodlining i djupsandbädd i sumpen. Fosfor ligger<0.5 och Nitat på 5. Jag har många och stora fiskar( jag menar 30cm) i mitt 3000 l och matar 8 gånger per dag. Jag har haft stora fiskar som dött och blivit liggand så jag ej kan ta upp dom påverkade inte nitraten ett smack. Mina 100-talet eremiter krabbor och ormstjärnor fixar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack den första som är inne på mina trossatser.

Tack för det men jag vill nog vara lite ödmjuk här - det är fortfarande en tillsats av kolföreningar och spårämnen (förutom bakterierna) i deras system! Ett system i biologisk balans utan tillsatser är alltid att föredra!

För övrigt är även rowaphos-reaktorn utkastad!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och ozonet och uv-c är urkopplat! Befriande! Skummare och kalkmixer är för mycket bara det. Funderar på att övergå till manuellt kalkvatten upphottat med vinäger i stället. Billigt, smidigt och enkelt! Kalktillsättning och näringsämnesreducering i ett!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...