Gå till innehåll

Finns det någon handlare som


hagbard

Rekommenderade inlägg

Moderator's upplysning:
mod.gif Tråd rensad från irrelevanta inlägg

Moderator's upplysning:
mod.gif

3.2 Insinuationer eller påhopp accepteras inte - Personangrepp, förolämpningar, nedsättande kommentarer, kränkningar, hets mot folkgrupp, kritiserande av hela samhälls-/yrkesgrupper och andra typer av påhopp är naturligtvis inte tillåtet, varken i form av kommentarer eller bilder. Detta gäller särskilt (men inte enbart) anspelningar på kön, ras, religion, religiösa åsikter, nationellt eller etniskt ursprung, bildningsgrad, sexuell läggning, funktionshinder eller utvecklingsstörning. Regeln gäller oavsett vilken benämning eller omskrivning som används och oavsett om det levereras direkt eller som en kränkande antydan, förtäckt beskyllning, undermening, pik, lustighet eller citat.

3.3 Respektera varandra - Uttalanden som är eller som bär tydliga tecken av att vara avsedda att genera, förolämpa, håna, göra sig lustig över eller förlöjliga andra personer eller grupper (vilket naturligtvis inkluderar dessas åsikter, uttalanden, produktval, problem mm.) är inte tillåtna. Regeln gäller oavsett vilken benämning eller omskrivning som används och oavsett om det levereras direkt eller som en kränkande antydan, förtäckt beskyllning, undermening, pik, lustighet eller citat.

Ändrat av DaTrucka
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Whitecorals.de / extremecorals.de

Svenska handlare får inte skicka koraller via posten, triton är dem enda som har ett avtal där de får skicka lägre djur vad jag vet. Sen är frakt dyrt i sverige, det skulle nog kosta ~3-400 för en korall om man skall skicka med 24timmars post till dörren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hår på bröstet? Eller är det snarare handlare med håriga handflator som söks? Jag tycker det är klart olämpligt att antyda att det skulle vara nåt slags merit att skicka. I stället är det snarare de handlare som vägra att skicka om de inte kan göra det fullt lagligt och övertygade om att det fungerar djurskyddsmässigt som har lite stake. Att knöla ner några djur i en låda och skicka iväg kan väl vilken klåpare som helst klara av. Om det sen blir bra är ju en helt annan sak.

Fiskar gäller det ett myller av regler för om man skall skicka. För ryggradslöst finns inte mycket till regler, det skulle ju kunna bli fråga om djurplågeri i extrema fall men det skall nog mycket till innan nån bråkar om det. Posten har interna regler som förbjuder levande djur utom bidrottningar och lite mer i den stilen. Detta bör respekteras. Bussgods och en del expressfrakt skulle kunna fungera. Om företaget accepterar levande djur alltså och om det går att garantera frakttid, lämplig temperatur och hantering osv. Det skulle kunna vara fullt möjligt.

Jag förstår ändå att handlarna tvekar till att skicka djur. Erfarenheten från postorderförsäljning av tillbehör etc visar att en hygglig andel av paketen inte blir hämtade/utlösta. Det må väl så vara när det gäller pryttlar men levande som blir stående och ej hämtat är naturligtvis en helt annan sak. Inget säger att det är säkert att hämtning sker bara för att det handlar om levande, jag håller t ex just nu på att bli gråhårig på folk som beställer höns och sen inte hämtar dem, det är ett elände när all planering spricker. Om handlarna mot den bakgrunden inte skickar djur eller bara gör det till de som de är 100% säkra på att de är seriösa så är det rätt naturligt. Och det där att börja prata om håriga bröst är kanske inte rätt sätt att visa att man är seriös.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bygert!Just detta verkar hysteriskt för svenska handlare därför skrev jag hår på bröstet..men inte för tyska...reuben har koll på läget med posten...jag efterlyste med schenker..och ett erbjudande till mig..varför skulle det vara djurplågeri?Man kan ju fråga sig från början hur handlarna fått koraller till sig själva?Har de hämtat själva?NÄ! skulle inte tro det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen kan jag tala om att jag inte fått något PM från någon handlare!Vilket jag tycker är bedrövligt!

Ironi på

Ja, det är verkligen bedrövligt. Skäms alla handlare som inte skickar levande djur. Det är 2013, hur mycket ska en hobbyist behöva anstränga sig egentligen? Ska man verkligen behöva åka till en affär?!

Ironi av

Att åka till akvarieaffärer är en del av akvariehobbyn. Så är det bara. Det går ju också utmärkt att beställa från utlandet, typ whitecorals. Om man promt vill slippa ta sig till en affär.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte problemet med att skicka koraller? Fisk kan jag förstå att man inte gör med tanke på att det ställer lite högre krav. Med tanke på att många handlare köper från både Tyskland och Holland och även direkt från grossister i Asien och med det så innebär det långa transporter med flyg så ser jag inte problemet med att skicka koraller inom Sverige om man förpackar varan väl och tar hänsyn till både kyla och värme. jag vet av egen erfarenhet hur det går till med leveranser till handlare, vilket många gånger kan innebära förseningar och lådor som står kvar ute i kylan i flera timmar på någon flygplats i väntan på omlastning till ett nytt plan till Köpenhamn tex. Vill inte skapa något bråk eller så men tycker att koraller inte är några större problem att skicka OM man gör det ordentligt!! Mitt andra stora intresse förutom saltvatten är sötvattensräkor och inom den hobbyn så skickar vi räkor kors o tvärs över vårt avlånga land och jag har aldrig varit med om något dödsfall på någon räka ännu, och det är räkor som kostar från 50 till 1000kr styck. Är det vinter så skickar vi dom med heatpack vilket funkar bra.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår att det kan vara svårt att skicka! Så det är bara att gilla läget! Men som svar på din kommentar om att besöka akvariebutik: Alla i detta land har kanske inte några saltbutiker runt hörnet! Besöker mera en gärna butiker, men som sittande på en ö, avlägsen från diverse bra butiker så är det inte bara att ta en "sväng" för att kolla om de fått in nått!

Ironi på

Ja, det är verkligen bedrövligt. Skäms alla handlare som inte skickar levande djur. Det är 2013, hur mycket ska en hobbyist behöva anstränga sig egentligen? Ska man verkligen behöva åka till en affär?!

Ironi av

Att åka till akvarieaffärer är en del av akvariehobbyn. Så är det bara. Det går ju också utmärkt att beställa från utlandet, typ whitecorals. Om man promt vill slippa ta sig till en affär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det fattar jag. Jag har 8 mil enkel resa till Triton och jag tycker det är jobbigt trots att det inte är speciellt långt att köra 16 mil för att får hem lite koraller. Men, denna fråga har varit upp många gånger förr och känns som det mesta är skrivet..

I vilket fall som helst tror jag nog att det skickas en del fraggar med post, privatpersoner emellan. Sen kan man ju alltid hitta andra kreativa lösningar. Exempelvis i ditt fall så skulle du kunna åka av 73:an och plocka med dig fraggar från mig på väg mot färjan. Det gäller att hålla ihop i hobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har i bästa fall avresa hemifrån vid 6 tiden på morgonen, avgång båten ca 0700. Anländer till Stockholm alt Linköping mellan 12-13 tiden. Tillbak till Nynäshamn med avresa ca 210.Anänder hemmet igen ca 0030-0100. Sen inskolning under 2-3 timmar. Så det fodras lite planering å en jäkla tur att de har nått inne som kan

passa. Men jag ifrågasätter INTE handlarna om att kunna leverera, utan det är väl i första hand Leveransföretagen inrikes som är emot transport av levande?

Jo, det fattar jag. Jag har 8 mil enkel resa till Triton och jag tycker det är jobbigt trots att det inte är speciellt långt att köra 16 mil för att köpa koraller.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet så är det inte handlarna som motsätter sig att skicka.

Det är transportföretagen. Har inte den blekaste varför då det är dom lokala företagen som tar över transporten från utlandet.

Att dom inte till 100 kan garantera att det kommer fram i tid är en sak, än värre att paketet blir stående på en hylla i ett kall-lager för att dom "glömt" skicka med den i bilen är tyvärr ganska vanligt även när det gäller express.

Att skicka express inrikes är dyrt med, 500-1000kr är inget konstigt när det gäller tyngre paket (som det gärna blir med en laddning koraller mm.), man kör många mil själv för dom pengarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv förstår inta problemet med att få djur skickat hem om det görs på rätt sätt 1 djur/påse 3/4 med syrgas samt frigolitlåda + temp frakt så inte djuren blir kylda. Sedan finns det regler man måste följa som säger att man ej får skicka är en annan sak vilket är synd. Dock har väl jag flax att här ha en bra butik men alla har ju inte det.

Kostnad för frakten är en annan del det men det får man leva med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En handlares dilemma :)

Skickar vi inte så är vi lata och trötta, och skickar vi är vi oseriösa djurplågare.....

Som jag skrivit tidigare, så handlar det i nuläget främst om reglerna som speditörerna har inom sverige, men prisbilden har för express/garantifrakter är ju inte heller oviktig heller!

Djuren skickas ju hit runt halva jordklotet, så det är ju inte själva förpackningsförfarandet som är problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Express är ingen garanti. Jag beställde levande phyto per express från USA. Efter 3 månader fick jag en påminnelsefaktura. Jag trodde leverantören struntat i min lilla order men det visade sig att mitt paket låg på Postens central utanför Växjö. De hade ringt 2 dagar i rad kl. 11.15 om jag var på plats och sedan lagt av. Och jag var på lunch. Jag försökte att få personalen att lukta på phyton men det gick inte.

Antagligen ligger paketet där ännu eftersom jag nekade att ta emot det eller att skriva under något. Synd att leverantören inte skickat mig något paketföljningsnummer.

När man beställer levande från Asien är det en mycket bättre kontroll även om det ofta är problem med svensk tull på Landvetter. Men då vet man i alla fall var paketet är.

Jag kommer själv inte att skicka något levande om det inte är med en Taxi som åker direkt till rätt plats utan omlastningar. Det är för mycket slump med svensk spedition.

Är jag inte hemma när paket kommer går paketet tillbaka till terminalen. Och lastbilen har ett dagsschema så de kommer in fem minuter före stängning. Om det inte är posten för då åker det till Jönköping (12,5 mil) och kommer till mitt utlämningsställe efter en eller två dagar ( 400 meter bort). Det har hänt att de sagt att de knackat på dörren men inte tryckt på ringklockan som har extra klocka i akvarierummet så jag har inte hört något.

Mitt beslut är klart: Inget levande med Schenker, DHL, UPS eller liknande. Och posten spelar i en annan division.

Och jag lovar ingen kund att en leverans skall komma förrän jag har paketet i handen.

Det är levande djur det handlar om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det skall fungera i förlängningen så behövs antingen en separat tjänst just för levande eller någon typ av unikt fraktbolag med temperarade möjligheter och dörr till dörr

Edit om någon butik har ruggig omsättning och handha denna tjänst. Svårt men ej omöjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En handlares dilemma :)

Skickar vi inte så är vi lata och trötta, och skickar vi är vi oseriösa djurplågare.....

Som jag skrivit tidigare, så handlar det i nuläget främst om reglerna som speditörerna har inom sverige, men prisbilden har för express/garantifrakter är ju inte heller oviktig heller!

Djuren skickas ju hit runt halva jordklotet, så det är ju inte själva förpackningsförfarandet som är problemet.

Tycker jag inte ni följer ju bara reglerna. Sedan så har butiker i detta land väldigt liten omsättning. Svåra marginaler höga hyror oförskämt höga kostnader. Tyskland, kina mm går ej att gemföra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju fråga sig från början hur handlarna fått koraller till sig själva?Har de hämtat själva?NÄ! skulle inte tro det!

Koraller får skickas till sverige, men inte skickas inom/från sverige. Det är våra transportleverantörer som ställer dem konstiga reglerna. Bara att gilla läget eller att klaga till dem, detta är helt fel ställa att klaga iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller får skickas utan problem i sverige gäller bara hitta någon som kör dom. Lättast är nog att titta på sidor från utlandet som skickar ev hitta en säljare i sverige som har känningar inom transport. Just nu står det still men till våren kör jag minst en gång per månad mellan Timrå-Stockholm-Karlsborg-Visby .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller får skickas utan problem i sverige gäller bara hitta någon som kör dom. Lättast är nog att titta på sidor från utlandet som skickar ev hitta en säljare i sverige som har känningar inom transport. Just nu står det still men till våren kör jag minst en gång per månad mellan Timrå-Stockholm-Karlsborg-Visby .

Ja jag har förstått det nu...men men det kanske blir verklighet någongång? vem vet?Det ligger väl i både handlarnas o våra intressen att det blir ändring...Jasså! En turbil?Den rutten går inte av för hackor!Synd att man inte bor på östkusten!

Fasen! jag gillar företagare med framåtanda!!Stort lycka till med detta!:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...