Gå till innehåll

Vatten från Havet


Pasaputte

Rekommenderade inlägg

Det fungerar om du hittar tillräckligt rent vatten i skärgården (vilket jag tvivlar på). Jag hade inte vågat chansa.

Vill minnas detta varit uppe flera gånger innan på forumet.

Vad gäller mätningar så är det samma saker som mäts där.

EDIT: En tråd i ämnet.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?38662-Varf%F6r-inte-anv%E4nda-havsvatten&highlight=havsvatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Vi har provat att ta in havsvatten. Sist vi gjorde det, och enda gången jag varit med, fick vi in vatten med för låg salthalt. Så vi fick ändå salta upp det ganska mycket. Då var det ganska mycket vatten, runt 30m3. Och när vi räknar på transport mm så blir det mycket billigare, och säkrare, att blanda vårt eget vatten med korallsalt(om man köper stora lass..).

Det finns flera publika akvarier som tar in havsvatten, kör genom sandfilter, justerar värden, och sen använder till korallakvarier(ej i Sverige). Så det är klart att det går. Problemet är som privatperson att få tag på lite djupare vatten med rätt salthalt. Och så borde man nog filtrera det för att få bort det levande som kan dö av transport och uppvärmning.

Vi tycker det är fusk med havsvatten.. ;) (Alltså om man kan pumpa upp nytt vatten hela tiden)

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hör nu David - har du aldrig hört talas om Havets Hus :) eller ligger Lysekil inte i Sverige :). Det tar från åtminstone 30 meters djup ute i fjärden och det rensas ordentligt. I alla fall gjorde de så i början - jag tror de kör lite recirkulerat nu men tror att basen fortfarande är havsvattnet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Lasse!!

Jo, men ämnet var ju tropiska koraller. Och det är jag ganska säker på att dom inte har.. ;)

Men annars går det säkert att köpa vatten av dom(Havets Hus). Filtrerat genom sandfilter.

Jodå, dom kör fortfarande med öppet system. Tror inte dom har särskilt många skummare :)

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vilja säga att det fungerar alldeles utmärkt.

Körde ett 112 liters med blandade koraller (dock ej sps, jo en montipora), bta anemon och mussla, ett par clowner och räkor.

Bor ju väldigt nära havet utanför Lysekil, så jag gick 20 meter och bar i hinkar vid vattenbyten. var dock tvungen att salta upp vattnet, och så tog jag för det mesta bara vatten vid ostlig vind. ( djupare saltare vatten väller upp).

Bytte vatten ca en gång i månaden. Fångade också mycket plankton som jag matade med (gör fortfarande)

Detta karet är det enda som mina trochus har fortplantat sig med lyckat resultat.

Funderar på en pump och slang till havet faktiskt. är sugen på att starta upp ett kallt igen, och det hade ju underlättat med en pump från havet.:-)

Ändrat av Morot
Styckeindelning...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...