Gå till innehåll

Alger - Vad göra?


RolfssonK

Rekommenderade inlägg

Tjenare.

Vilken sorts alger är detta, och hur blir jag av med dem? och vad heter dem?

Haft karet igång i 60 dagar och de senaste 40 dagarna med 7 chromis viridis i...

Hade efter uppstart ganska mycket fosfat, men det är på väg ner efter att jag köpt lite remover och stoppat i sumpen...

Men som sagt, vad heter dessa och hur blir jag av med dem? Det är ju inte så snyggt...

post-7163-14468928370825_thumb.jpg

post-7163-14468928370689_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sug ur så mycket du kan vid vattenbyten och gör inget drastiskt, 10-15% vattenbyten varje vecka och låt karet stabilisera sig, jag har haft mitt igång i 3 mån och gått igenom den fasen du är i nu, rejäl städpatrull med turbosar och eremiter samt ev sjöborrar fixar finliret.

Nu börjar mitt kar bli som jag vill ha det även om det fortfarande räknas som nystartat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, efter de bruna kom de gröna algerna, jag var så nördig att jag hade en tandborste att skrubba LS med så gott det gick och lät det som lossnade följa med in i skummare/sumpsystemet, funkade bra och det blev glesare med tandborstattacken, nu behövs det inte längre, det enda jag gör nu är att jag blåser LS ren när jag pumpar i det nya saltvattnet vid VB.

Eremiter är jag dålig på (oxå) men jag har både grå och blåbenade eremiter.

Sjöborrarna är Mespilia Globulus, roliga borrar som älskar att smycka sig med diverse bråte dom hittar i karet, och Echinometra Viridis, fast den är riktigt tråkig, sitter på samma ställe i en vecka och flyttar sig sedan 5cm för att få ytterligare en energidipp på en vecka.

Glömde nämna räkorna som får räknas till städpatrullen, Putsarräkor, Pepparmintsräkor och Eldräkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...