Gå till innehåll

Vårt 180 liters Juwel Rio


RickardK

Rekommenderade inlägg

Tänkte göra en tråd där jag besskriver utvecklingen i vårt saltvattensakvarium. Akvariet har varit igång sedan mitten av november men inte fått så mycket invånare förrän nu. Det som finns i är:

2 ocellaris-clowner

3 chromis viridis

1 midasblenny

2 putsarräkor

1 pepparmintsräka

2 hög trochus

5-6 eremiter

1 långpolypig sarcophyton

nästa steg blir att fylla upp med enklare korallfraggar. Long term skall belysningen bytas mot 2st maxspect mazarra X när de väl släpps :)

fiskmässigt känns akvariet rätt färdigt men skulle gärna ha ett litet gäng eviotagobies hovrande ovanför stenen. kanske en clowngoby också. får se.

post-6023-14468928378227_thumb.jpg

post-6023-14468928377546_thumb.jpg

post-6023-14468928377709_thumb.jpg

post-6023-1446892837791_thumb.jpg

post-6023-14468928378076_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Robban!

Miss C: vad kul! det känns som en lagom storlek på karet tycker jag; tar inte över rummet men ändå plats för lite olika fiskar :)

Tekniken är enkel: 1 deltec mce300-skummare som hänger på baksidan. Sedan har jag aktivt kol (och snart fosfatremover) i det inbyggda filterfacket. Cirkulation är en 1600l/h-koralia-streamer + inbyggda filtret. Skall köpa en streamer till snart. Ljuset är original + en moonlight-ledstrip.

Tyvärr är karet väldigt algbeväxt. Det har nog att göra med att mina beställda lysrör försenades med 1.5 månader så jag körde med de vanliga sötvattensrören under cykeln. Möjligen dumt men nu gäller bara tålamod. Midas-blennyn har dock fått smak för håralgerna och rycker stora testar som den mumsar i sig :)

Jag skall också ha sand på botten sedan. Vill låta algerna dö ut en smula först innan jag pyttsar i sand dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Efter ett halvårs kamp mot makalösa mängder trådalger (gissning: fosfatläckande sten) så har jag till sist funnit en kur - 1 gul kirurg. Karet är möjligen lite litet men kirurgen är liten än så länge och verkar nöjd, inget stress-simmande utan far mest runt stenarna och käkar alger. På 3-4 veckor har den rensat karet från alger på ett sätt som jag inte ens kunde göra för hand. Nu finns enbart ett stort sjok kvar bakom stenen mot bakväggen, men det får vara där som skafferi för kirurgen och som naturlig fosfatremover...

Har haft ett fiskbortfall hittills: en midas-blenny. Vet inte om det var parasiter eller om den inte ville äta tillräckligt. Ledsamt, det är nog min favoritart.

Skall sakta men säkert börja fylla på korallförråden. Behöver lite andra färger än fläskkarrebrunt :)

Nåväl, här är lite bilder från karet. Har haft fantastiskt fin tillväxt på knappkolonin vilket är kul. Fick den av några fantastiska individer här på guiden (ni vet vilka ni är) och den har växt från 3-4 knappar till 20+. Jättekul och jag tror att jag skall skaffa fler små knappfraggar i olika färgkombinationer som får täcka stenarna

post-6023-14468930040758_thumb.jpg

post-6023-14468930040084_thumb.jpg

post-6023-14468930040271_thumb.jpg

post-6023-14468930040438_thumb.jpg

post-6023-14468930040597_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla på den här bilden. Det har ploppat upp 2 stycken mini-sarcophyton "från ingenstans" bredvid mina sarco-fraggar. De är kanske 5mm höga nu när jag upptäckte dem. Hur har de kommit dit? Själv-fraggar sarcos precis kenyaträd? Varför är de kritvita? Borde inte små fragment av en moderkorall få med sig zoaxanteller från denna? Har inte sett några andra koraller blekna.

Kul åtminstone med extra koraller! :)

post-6023-1446893010364_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Heej:)

Vad bra att jag hittade denna tråd, jag har ett precis likadant med 180L:)

Dessvärre är jag helt ny inom saötvatten och dess teknik:/

Vad använder du dig utav för teknik och har du orginal lysrampen och med vilka ljusrör? Hur mycket lv har du? Sedan hur mycket avdunstar vattnet på ett ungefär?:)

Tacksamm för svar

Malin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har originallysrampen kvar. Kör med ett blått actinic-rör och ett reef white. Tänk på att köpa reflektorer, de ger bra extraljus för en struntsumma.

Annars kör jag en deltec mce300 som skummare. Den är helt ok men låter en del. Har en tunze 6025-streampump som jag moddat för extra flöde (googla "tunze mod"...). Det interna filtret har jag fosfatremover samt aktivt kol i. Funkar bra.

Avdunstningen vet jag inte exakt men jag fyller på med kranvatten 2-3 ggr i veckan så att nivån håller sig inom markeringarna på insidan akvariet.

Dock har planen just ändrats lite. Har ett akvastabil på 275 liter i vardagsrummet som idag går som ett planterat sötvattensakvarium. Tanken är att på något magiskt sätt byta så att jag kör salt i det och sött i juwelakvariet. Det kommer bli ett helvetiskt projekt att switcha men fördelarna med att kunna köra sump överväger....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Blev 90-gradarna men kommer nog köra utan linser ( =120 grader ) då jag kommer ha rampen hängande rätt nära vattenytan. Inser också att det kommer bli kraft över. Börjar nog med peak runt 30% på båda kanalerna och ökar sedan sakta efter behov.

Rampen är kanske lite väl stark för akvariet men planen är att under våren flytta till ett större (100b*55h*50d) akvarium och kanske våga mig på lite sps.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Nuså är flytten mellan akvarierna färdig! Vilken skillnad det blev. Älskar öppet kar. Blir en rejäl skillnad i närhet till innehållet när man kan se ovanifrån också. Kul!

Angående belysningen: jättebra och ruggigt stark (kör den på peak 50% på båda kanalerna och det är ljust!). Inte lika blått i verkligheten. Enda negativa är att man kan höra fläktarna något men skall köpa tystare varianter och labba med.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

post-6023-14468933649303_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Här kommer lite nya bilder. Nytt i karet är en rw-8-pump och en bubble magus curve5-skummare. Viktigaste målet just nu är att feta upp kirurgen som varit lite dålig på att äta. Sedan skall det till mer fraggar och ett litet projekt att få briarerum och knappar att börja växa på bakväggen. post-6023-14468933977314_thumb.jpg

post-6023-14468933977131_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...