Gå till innehåll

Oskars 350l grunda rev


Bekolsyra

Rekommenderade inlägg

  • 4 veckor senare...
  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu har det tuffat på ett tag och det enda som kan sägas är att tillväxten är galen.

Mina LPSar har börjat dela på sina huvuden, riktigt kul att se. SPSarna ska jag inte börja med, till exempel så har jag en röd flakväxande Montipora gått från 2*6cm till c:a 11*17cm på bara fem månader (visst, den sitter bäst till i karet;) ).

Dagens I-landsproblem: vart skall jag ställa nya koraller??? (förväntar min ingen sympati)

Har en vän som vänligt erbjöd mig en fin beige Sarcophyton 20cm stora Scoly, no dice!

Har dock haft en del motgångar med fiskarna, vill inte så som man tänkt sig alltid.

Hade lite dåligt genomtänkt befolkning med fyra sandvändande sjöstjärnor, två sandvändande firrar och två Mandariner, lyckades ge bort Stjärnorna innan de svalt ihjäl, tyvärr så klarade inte fiskarna biffen som jag hoppades att de skulle göra. Mandarinerna vägrade tvärt att äta allt som inte rörde sig (läs levande).

Vidare så har en del gyltor inte klarat sig, samt två små gobier

Har en Elddvärgkejsare som är herre på täppan, denne ville inte riktigt lämna min nya Zebrasoma Scopas ifred. Tack vare Yodelkings tips om att ställa en spegel som avleder Kejsaren så har Scopasen nu fått vara helt ifred. Tack Peter!

Fiskbeståndet idag:

5 Cirrhilabrus Lubbocki

1 Paracheilinus Carpenteri

1 Halichoeres Chloroterus

1 Halichoeres Chrysus

1 Macropharyngodon Negrosensis

1 Pseudocheilinus Hexataenia

1 Zebrasoma Scopas

2 Valenciennea Puellaris

1 Centropyge Loricula

1 Ecsenius Bicolor

1 Pictichromis Paccagnellae

Det finns en drös med nyttodjur också, kan inte namnet på hälften av dem..

Skaffade även en ljusramp extra, nu kommer ljuset in mer från sidorna och ger t jämnare, behagligare sken som verkligen får korallerna att flouruscera.

Sist så vill jag nämna hemligheten bakom mitt akvarium: min flickvän. Hon tar hand om allt i det så otroligt väl när jag är iväg på jobb (jag är sjöman). Det är nästan så att man blir arg när man ser hur fantastiskt allt mår när man kommer hem igen;).

Kul att man har en partner som man delar denna underbara hobby med.

/Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne, är säker på att fraggen kommer att färga ut ordentligt, om inte så får man hugga en till:).

Trist med handleden Denny, tiden läker alla sår..

har du kommit igång ordentligt med ditt kar ännu, var ett tag sedan man såg bilder från ditt håll.

Ska försöka få till bilder om jag har tid idag.

Ni och alla andra är alltid välkomna på besök, alltid kul att husera gäster.

Till min stora glädje, just när jag skriver detta, då visar sig min andra Kanariegylta. Jag hade räknat bort den då den inte varit framme sedan i fredags och var i dåligt skick, var helt säker på att den gått bort. Man blir riktigt glad! Pigg är gyltan dessutom.

/Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade tråden..

En del tråkiga grejor har hänt, och en del bra.

Dåliga nyheter först:

Scopasen jag köpte för ett tag sedan klarade inte att komma in i mitt kar, strök tyvärr med. Likaså med en av sandvändarna, hur mycket jag än matade den så ville den inte. Alla andra fiskar ser ut som feederfruar, medans sandvändarna är tunna, och de äter riktigt bra. Bubbelkorallen ser trist ut, men den hänger kvar, kanske man får lite tur och så kommer den tillbaka, hände en gång med min Wellsophyllia..

De goda:

Det växer fortfarande så att det knakar, så pass så att jag får fragga ner för att skydda de lite finare (ingen lär sympatisera med mig här;) ).

Bytte bort en blå Fungia mot en gul kirurg, bra byte tyckte båda då en del fraggar även tillföll den andre personen.

Vi får se hur det tuffar på..

Bilder inom kort.

/Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen får en annan maxfart. Dvs lägre ;)

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tack för ett snabbt svar, fann ingen bra info på nätet, förutom här dvs.

Stoppade in 12V istället, skruvade upp pumparnas maxfart med controllern till högre, oscillerar bättre i karet nu.

/Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tack för vänliga ord allihopa.

Ska låta karet tuffa på i egen takt ett tag, kul att se att tillväxten dragit iväg, även om det innebär att korallerna krigar lite, men inga tårar här inte;).

Känns som man har hitta riktigt bra firrar, alla är snälla och de flesta kommer bra överens, Six-linen ät t.o.m. lite feg och hunsad.

Ser hur det går framöver, ska lägga upp lite mera sumpbilder i framtiden.

/Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tack Freddi, det är dock lubbockisar, men ser likadana ut på det avståndet.. :)

Tjejen sa att vår gula kirurg var handtam, lite svårt att tro på den hariga firren. Matade idag, den var framme och nosade, kul!

Skriver mera snart.

/Oskar

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...