Gå till innehåll

grögult vatten!


jetstar

Rekommenderade inlägg

Hej!

har ett RMS130 som jag haft i ca 2år drygt utan större problem! men nu har jag fått ett problem jag inte rår på!

behöver därför tips från någon som är mer rutinerad!

problemet är att vattnet fått en gulgrön skimmrande nyans! vattnet är inte grumligt men däremot så är det väldigt mycket particklar!

min LS är täckt med gröna och röda alger(ser ut lite som mossa) i princip överallt samt lite cyano(inte onormalt mycket) har bytt ca 30% av vattnet då blev det lite bättre men efter typ 2 v likadant igen!

jag får inte upp den där "saltvattens lystern" längre! det ser mer ut som ett tråkigt dåligt städat sötvattens akvarium!

jag kört med en Tunze 9002 skummare i akvariet vilket har fungerat kanon hittils! mycket bättre än orginaltröskverket som satt i från början:-)

har en extra streamerpump i akvariet också.

invånarna 2 frökenfiskar 1 goby 1 clown samt 3 rörmaskar och en mjukkorall (som ser ut som en hand typ:-) verkar inte må dåligt men som sagt det ser ut som skit rent ut sagt! vad ska jag göra?? har prövat med red slime och green slime ! redslime tog bort cyanon men green slime hände ingenting!

har tröttnat ur rejält nu!

använder vanligt kranvatten men det har ju funkat i två år så kan inte vara problemet!

finns nåt medel jag kan använda eller måste jag köpa ny LS och börja om från scratch??

tacksam för snabba bra svar så jag kan njuta av akvariet igen!

trevlig helg!!

//Fredrik

post-5613-14468928420727_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okay! tack för svaret! då ligger nog aktivt kol närmast till hands! hur använder jag det? typ i en strumpa eller?

Jag kör med aktivt kol i strumpa funkar bra har även fosfatremover i samma 1 Dl.av varje byter 1 gång i månaden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att akvariet kan ha samlat på sig mycket näring under tiden det gått och resultatet nu börjar visa sig i form av massa alger. Kan vara kranvattnet som hjälpt till att orsaka detta. Förutom förslaget du fått tycker jag att du borde testa dina värden, gärna fosfat och nitrat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har troligtvis någon typ av svävorganism, troligtvis någon grönalg. UV - ljus är perfekt för att döda av sådana organismer. Det behöver inte vara lika starkt som när du skall ta parasiter. Skulle tro att den typ som är komplett med pump och nedsänkbart (9 W) skulle räcka till i detta fall. Tror inte på aktivt kol i detta fall (om det är svävande organismer) - kolet tar bara humusämnen - inte levande organismer enligt min erfarenhet. Ozon skull nog också funka. Gör en serie med stora vattenbyte under några veckor ( 40 liter varannan dag exempelvis och se om du kan få tag på ett sådant litet UV-C. Hittade dessa två - 1 eller 2. Jag vet inget om kvalité men för svävalgsbekämpning tror jag de funkar perfekt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med kolet i en strumpa på ett ställe med bra flöde på vattnet, eftersom vattnet ser ut som det gör så hade jag bytt en gång i veckan under någon månad kanske, sen byta mer sällan.

Hjälper inte det så kolla på UV-C eller ozon.

Vad mäter du för värden?

Osmos är en väldigt tvistad fråga, jag är en av dom som anser den är ett måste. Den tar bort en möjlig källa till problem iaf.

Bättre vara på den säkra sidan än att gå och undra när vattenverket får fel på en doserpump för kloramin eller dom sätter en svetspinne på röret som sprungit läck tre kilometer bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Än en gång - näringsmässigt så tillför kranvattnet normalt nada jämfört med en enda matning. Täta vattenbyte med de flesta kranvatten ger ett näringsfattigare vatten än ett kar med RO och få vattenbyte. Förutsatt då att du inte bor i ett område med förhöjda nitratvärden. Däremot kan jag köpa (för det mesta) Markos invändning om säkerhet (förutom om vattenverket doserar för mycket kloramin - RO tar inte den molekylen så där är det problem oavsett vattenkälla) Där gäller aktivt kol eller C-vitamin som gäller oavsett vilket.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Än en gång - näringsmässigt så tillför kranvattnet normalt nada jämfört med en enda matning. Täta vattenbyte med de flesta kranvatten ger ett näringsfattigare vatten än ett kar med RO och få vattenbyte. Förutsatt då att du inte bor i ett område med förhöjda nitratvärden. Däremot kan jag köpa (för det mesta) Markos invändning om säkerhet (förutom om vattenverket doserar för mycket kloramin - RO tar inte den molekylen så där är det problem oavsett vattenkälla) Där gäller aktivt kol eller C-vitamin som gäller oavsett vilket.

MVH Lasse

Ja näringsmässigt ja, generellt. Det beror ju helt på var och hur man bor, var vattnet kommer från osv.

Tex hos mig (hela samhället) kommer vattnet direkt från hål borrat ner till grundvattnet direkt i kranen mer eller mindre ofiltrerat, aldrig fått utslag (ok nästan inte, väldigt låga mao) på varken nitrater eller fosfater (kisel har jag inte brytt mig om), ska mäta extra noga nu under våren när det börjar töa kan nog bli lite intressanta avläsningar där tror jag.

Jo, men domdäringa tuberna (ser ut så på dom flesta anläggningar) som sitter innan och efter membranet är väl minst en tub ett kolfilter?

Men hur effektiva dom är på just kloraminer har jag inte den blekaste om.

Om vi lägger till allt annat som kan följa med i ledningarna som ,koppar, järn, nickel och alla andra balla tungmetaller, dom göder alger dom med i viss mån.

För att inte tala om alla bakterieblomningar som varit på senare tid där folk fått koka allt vatten innan användning, kan ske i en kran nära dig, vill nog inte ha det i mitt kar iaf. Man vet liksom aldrig.

"better safe than sorry".

Så man får ju helt enkelt överväga mot förhållandena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo - det brukar finnas med ett aktivt kolfilter - men handen på hjärtat - hur många byter dessa så ofta som det skulle behövas :). Jag tror de flesta här tror att RO filter av akvariestandard tar allt så man sitter i en säker bubbla - det är inte så riktigt i verkligheten. Jag är inte emot att använda RO filter men jag tycker inte riktigt om att RO framställs som Messias (som löser allt elände) och kranvatten som antikrist (som orsakar allt elände). Det är en liten för enkel bild för att passa min förvirrade hjärna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...