Gå till innehåll

Hur mår mina anemoner?


Gandson

Rekommenderade inlägg

Hej!

jag var igår ute och införskaffade mig lite levande sten!

på stenarna satt 1 bubble tip anemon och 2 st som jag inte vet namnet på.

har iochförsig bara haft dem i karet sedan igårkväll, men är dock lite orolig för mina anemoner..

dem ser lite hängiga ut och min bubble tip har börjat dra sig in i ett hål i en av stenarna...VARFÖR??

är rädd för att dem ska dö! :( hur lång tid kan det ta innan dem har vant sig vid mitt kar?

och hur bör jag göra med ljuset? ska jag ha det på eller av?

/Nybörjar Gandson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder på anemonerna är alltid att föredra, men det är säkert inget som är fel dom brukar vara lite hängiga ett tag efter en flytt. Har man lite koll på vattenvärdena så kommer det säkert gå bra. Men anemoner är inte dom lättaste djuren att hålla så jag rekommenderar dig att läsa på lite om anemoner. Eftersom du redan har anemoner i akvariet och dom behöver ljus för att överleva så skulle jag nog köra tänt någon timme per dag iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de lever på ljus och mat, jag skulle inte matat första dagarna efter flytt men sedan äter de smått tex mysis och artemia. (jag tror inte du har 54L eller hur) bubbletips går ofta och lägger sig när det blir mörkt så var inte orolig för det. Är den borta mer än ett dygn är det ju däremot inte bra, de bajsar/kissar regelbundet också genom att tömma sig helt och extrahera brunt slem genom munnen. Bilder hade varit bra men andas, hur stora är de? (var de som uppblåsta, stora anomer är ganska tåliga små är känsligare)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, mitt kar är 54 liter...När jag tog bilden började den bli bättre, men dem andra två ser lite knasigare ut :/ (den som är uppe till höger på bilden)

den va mycket större tidigare, men som sagt jag är väll för nervös av mig, blir väll bättre med tiden hoppas jag!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, var orolig för det också!

men dem har faktiskt piggnat till ganska mycket dem senaste timmarna :D

så får hoppas att det fortsätter så..200w lampan va bara en tillfällig lösning. Beställde en ny ramp 4*24W i förra veckan och dessvärre va den restad och skulle komma åter i lager på fredag :/ så har inte mycket till val än att köra med 200w :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej! På bilderna du visa så tycker jag att anemonerna ser ut att må bra, kanske att de inte är fullt uppblåsta men det kan ju ta några dagar till de vänjer sig helt med ditt akvarium och blåser upp sig helt. Mitt tips är att bara låta dom bara vara och se till att inte stressa dom genom flytta på dom, mata dom osv. För övrigt tycker jag att du hade en otrolig tur med att ha fått med anemoner på levande sten dessutom fina sådana! :)

Nu vet jag inte hur nära du har belysningen med akvariet men är det nära hade jag nog höjt upp den en del för att undvika att bränna dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag reagerade med på W antalet, 200 är inte någon standard effekt i akvariesammanhang. Du kanske har en 250W lampa? Annars delar jag Manks farhågor lite. Men isf hade nog inte bilderna blivit så fina du tagit :-) Men den borde värma vattnet ganska bra tycker jag. Jag har en 250W Mh över mitt kar som är 5 gånger så stort och den värmer karet runt 2 grader. Då hänger min ändå ganska högt upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som iaf två BTA på bilden och med tanke på ränderna ser det ut som MH. Tänker att ja, ljuset är alldeles för mycket men de klarar nog det. Du kommer få göra dig av med dem senare, för de kommer växa ur karet men den dagen den sorgen. Glöm inte att köra med kol och jag skulle bytt vatten typ 5-10% varje vecka för de kan släppa en del gifter. Lyckliga du de kommer säkert bli väldigt fina, de är inte så krånliga så mata med lite mysis/artemia någon gång i veckan och sedan bara låt dem vara. Har du skrevor? de vill sitta med foten skyddad.-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall bara tillägga, mat är absolut inget du behöver ge anemonerna sålänge du matar övriga karet så får de det lilla som behövs för att klara sig bra (kör lågnärigssystem och under ~1år hade jag låg belastning i mitt kar).

Det enda det leder till är att dem växer snabbare och delar sig oftare. Själv tycker jag mina har fått starkare röd färg sen jag slutade.

Växa verkar de dock göra ändå. På 2 år har jag sålt 4 eller 5 stora delningar på den och den är ca 25cm i diameter nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, fick höra att jag inte behövde köra med kol! Jag hade kanske fel med antalet W i lampan! Men som sagt så är det en tillfällig lösning tills jag får min nya lampa!! Ja jag har många skrevor som dem kan fästa sig i, dem har börjat göra det nu också!!! Vad borde temperaturen ligga på 25-26 grader?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...