Gå till innehåll

Första saltakvariet Aquael 20 liter Nano!


fotte

Rekommenderade inlägg

Har efter mycket suktande i djuraffären efter akvarie skaffat ett litet saltkar som fanns på erbjudande här i stan.

Detta var då ett 20 liters Aquael med lite salt, levande sten, 1 snäcka + köpt en till, 2 clownfiskar och en korall i paketpris.

Har för övrigt läst att många säger att 2 clownfiskar i så litet inte är bra, men har efter att haft detta igång så är jag i planer att byta upp mig

när plånboken tillåter :).

Korallen som ingick var en Xenia på en liten bit LS. Har även en liten som jag tror är en typ av Sacrophyton, piggarna som på bilderna är indragna är gröna :).

Har också en Eldräka som inte vill vara framme.

Lite bilder:post-7365-14468928496345_thumb.jpg

Har lite problem med om jag inte missförstått det Cyanobakterier på sanden, har mycket om dom nu kallas så, bubbelalger och övrigt med lite som mossliknande på stenar.

Xenia verkar trivas för den försöker invadera överallt men änsålänge bryr jag mig inte för jag är bara glad att det lever i baljan :)

På den sista bilden finns något jag undrar vad det är, alg? korall? den verkar ha vuxit sedan den var ny iaf :)

Så nu är en annan indragen i denna dyra men ack så trevliga hobby!

MVH Niclas

post-7365-14468928495441_thumb.jpg

post-7365-14468928495675_thumb.jpg

post-7365-14468928495902_thumb.jpg

post-7365-14468928496109_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Liten uppdatering:

Växer gör allt och verkar må ganska bra, cyanon har dragit sig tillbaka endel men inte helt sen jag doserade upp nitraten lite.

Fiskarna studerar det blivande bygget utanför tanken som ska bli deras nya hem i framtiden, 200liter men än så länge får dom klara sig med sitt lilla hem tills det är färdigt.

Tog lite bilder, inredningen har ändrats lite sen sist men fiskarna gillar det bättre.

post-7365-14468929011802_thumb.jpg

Den röda algen har växt mycket sedan sist, även sacrophyonen har vuxit mycket. Sedan har jag även köpt till Skivanemoner vanlig blå och röd(eller om den kallas något annat än röd) och rhodactis.

Är den röda algen något som bör tas bort? Tycker inte den ser allt för ful ut endå den ser ju inte ut som mossa.

post-7365-14468929011001_thumb.jpg

post-7365-14468929011284_thumb.jpg

post-7365-14468929011545_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den röda algen ser ut som någon sorts macro alg, kan sprida sig snabbt har jag för mig, men växer den du har där tills sig lite så blir den riktigt snygg!;D, själv så hade jag behållt den=)

Cyanon försvinner efter hand som karet går in sig, jag startade själv upp en DSB(Deep Sand Bed) för en månad sedan och den är helt full med cyano nu, men det försvinner nog snart!

/Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tackar! Jag köpte den i början på december. Nu är jag helt fast, håller på att uppgradera lite stillsamt till 200 liter :)

Funderar på min caulastrea, den vill inte riktigt blåsa upp sig. Nu är det ju uppgraderat till LED sedan i lördags. Kan den bli lite sur för att den får för mycket belysning? allt annat verkar må prima och verkar inte som något annat är bränt iaf.

Den står ganska högt och får nog ganska högt flöde på sig (så högt som man nu kan få i 20 liter)

Står relativt nära skivanemoner och sacrophyton.

Några tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Caulastrean mår lite bättre när jag flyttade ner den lite mer skyddat från flöde.

Fick upp en tanke idag, har ju 2 clowner och jag funderade på - finns det något mer i fiskväg jag kan ha tillsammans med dom? Håller ju på att uppgradera till större är det bättre att vänta tills det är igång eller kan man ha i någon mer fisk tills det är igång? Ge gärna tips och är det fel att ha i något mer så får ni gärna säga det med.

MVH Niclas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekommendera att vänta tills du bytt till större kar. Känns dumt att stressa fisken onödigt mycket med en extra flytt...

Tack, och förstår din åsikt funderade bara eftersom det är säkert 3 kanske tom 4 månader tills jag kan börja flytta över djur och annat eftersom jag får ta lite grejer i taget. Vill göra det lugnt och stillsamt och inte hafsa ihop något.

MVH Niclas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag tror ju inte jag ska ha kvar den till början iaf. Men känner jag mig själv lär jag börja bygga det lilla karet av det som blir från det större sedan. Men som det ser ut nu så kommer jag köra igång det större långsamt och sedan flytta över från det lilla - stänga det lilla. Vill inte stressa firrarna i onödan "bara för skoj skull".

MVH Niclas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 clowner på 20 liter är redan för litet som det är, så vänta med fler fiskköp tills du har ett större kar i drift.

Jo jag vet det nu, men visste inte det när jag köpte detta, visste knappt ens om saltvattensguiden då jag köpte detta. Och jag gör såg gott jag kan för att få igång det större på 200liter.

Köpte detta som ett erbjudande och där ingick 2 clowner i paketpriset och lite annat. Hade jag vetat det jag vet nu hade situationen varit annorlunda.

Dock så var jag på en utflykt idag till hornbach, där jag köpte ett 200 liters, ett 54liters till sump. Eftersom det finns massa andra grejer att fixa innan jag kan få igång så kommer det dröja antal månader.

Köpte även ett 45liters när jag endå var där. Vet att 45 fortfarande är för litet till 2 clowner men det är mer än 20.

Kan jag på något bra sätt utan att skaffa extra pump/filter (möjligen något mer för cirkulation sedan) förflytta sand först-sten-koraller-fisk/snäckor och göra en mindre uppgradering utan att ha lång igångkörning? Vill inte stressa något av det jag har mer än onödigt och är det bara dumt att göra detta skippar jag detta och låter det lilla vara det enda som är igång.

Detta är inte för att fylla med mer fisk utan för att ge fiskarna som har för lite yta att simma på lite större.

Detta är frågor från en oerfaren akvarist över huvud taget och vill bara göra det bästa för dom djur jag har. Går inte detta att lösa så kan jag säkert få använding av akvariet endå på annat håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet det nu, men visste inte det när jag köpte detta, visste knappt ens om saltvattensguiden då jag köpte detta. Och jag gör såg gott jag kan för att få igång det större på 200liter.

Köpte detta som ett erbjudande och där ingick 2 clowner i paketpriset och lite annat. Hade jag vetat det jag vet nu hade situationen varit annorlunda.

Dock så var jag på en utflykt idag till hornbach, där jag köpte ett 200 liters, ett 54liters till sump. Eftersom det finns massa andra grejer att fixa innan jag kan få igång så kommer det dröja antal månader.

Köpte även ett 45liters när jag endå var där. Vet att 45 fortfarande är för litet till 2 clowner men det är mer än 20.

Kan jag på något bra sätt utan att skaffa extra pump/filter (möjligen något mer för cirkulation sedan) förflytta sand först-sten-koraller-fisk/snäckor och göra en mindre uppgradering utan att ha lång igångkörning? Vill inte stressa något av det jag har mer än onödigt och är det bara dumt att göra detta skippar jag detta och låter det lilla vara det enda som är igång.

Detta är inte för att fylla med mer fisk utan för att ge fiskarna som har för lite yta att simma på lite större.

Detta är frågor från en oerfaren akvarist över huvud taget och vill bara göra det bästa för dom djur jag har. Går inte detta att lösa så kan jag säkert få använding av akvariet endå på annat håll.

Jag hade låtet dina clowner vara kvar i ditt kar tills du är färdig med ditt stora kar, det är onödigt o flytta o stressa upp djuren innan. Men det e min åsikt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som motpol till Tommy så hade jag nog hellre flyttat över det du har i det lilla karet till ditt 45-liters, stressen för fiskarna under den halvtimmen det tar att flytta över dem är mindre jämfört med flera månaders simmande i ett allt för litet akvarie. (Det finns väl dessutom en rekommendation om minst 40 liter för hållande av fisk om jag inte minns helt galet.)

Fyll upp till hälften med nytt vatten, flytta över sten och koraller till det nya. Därefter sätter du ner ditt lilla kar i det stora och tippar det på sidan och låter clownerna själva simma ut, sen häller du över sanden och vattnet.

Normalt så brukar jag förorda att man skippar det gamla vattnet, men då du har så låg belastning och karet fortfarande är någorlunda nytt så gör det ingen större skillnad. Detta gör dessutom att temperaturskillnaden från ena karet till det andra inte blir så stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att hacka på någon, men att en djuraffär säljer ett sådant "paket" med två clowner på 20 liter är lite sorgligt. Blir ingen kul start som nybörjare att komma hem och upptäcka på ett eller annat sätt att det inte är så lyckat med fisk i den vattenvolymen. Nu bor jag i sthlm och har mycket saltbutiker att välja på som vet vad dom pysslar med, men jag skulle nog påpekat för butiken att 2 clowner på 20L inte är ok. Som Jimmy var inne på så är det nog tveksamt om det är ok med jordbruksverket t.om.

Hursomhelst så verkar det som du är på rätt väg och det kommer nog bli bra med lite större kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta erbjudande finns ej längre kvar och tänker inte hänga ut någon butik. Det må vara fel som sagt och det är synd. Hursomhelst så bryr jag mig om mina djur vilket slags djur det än är då vi har mycket! annat i djurväg hemma. Och jag vill göra så gott jag förmår i den takt som min ekonomi tillåter. Uppgradera till x2 av storleken kostar mig så lite i jämförelse med vad det gör för djuren.

En fråga bara, när jag häver ur sanden ner i det andra karet kommer inte detta dimma karet mycket? Det är okej för fisken? Eller ska jag innan jag sätter ner fisken slanga ur sanden i en hink och sedan få ner den på ett lugnare sätt? Är finkornig levande sand.

Tack för tips och hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att dom inte har kvar erbjudandet, menade absolut inte någonting mot dig. Säger en djuraffär att en viss sak så ska man kunna lita på det, tycker det är tråkigt att dom inte är pålästa om djuren dom säljer.

Vad gäller sanden så körde jag på ett pvc rör och en tratt. Då dimmar det mindre och det är enkelt att få sanden på dom ställen man vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...