Gå till innehåll

Checklista inför start av saltvattenakvarium?


Navid

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har nu under flera år gått i tankar på att införskaffa mig ett saltkar.

Jag hade tänkt mig att införskaffa något runt 300L-klassen.

Jag har under åren läst en hel del kring detta ämne och känner mig redo att "testa" detta nu och är fullt medveten om kostnader samt tiden som behöver avsättas.

Jag har alltid haft sötvattenkar och är således ingen "ny" akvarist, men vill inte bort från sötvatten heller, utan tanken är att ha både söt och saltvatten. I och med detta kommer jag inte återanvända något som jag tidigare haft då samtliga fortfarande kommer att vara i drift...

Då jag inte kommer köpa allt på en gång, utan vill successivt köpa på mig teknik och kar (helst begagnat för att spara så mycket som möjligt) skulle jag behöva någon typ av checklista kring vad som behövs.

Vore tacksam om ni kunde hjälpa mig med en så detaljerad lista som möjligt, jag vill ha en så lättskött kar som möjligt, så köper hellre på mig mer "lull-lull" för att slippa manuella handpåläggning-ar för att få ett välfungerande kar.

vore bra och veta vad som är en KRAV och vad som kan vara bra att ha inför detta projekt.

Tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min check.

ett snyggt kar ca 350-400 liter utan ram. 3 borrade hål.

en bänk som är lätt att använda som rymmer mycket.

en stor sump med olika fack. Ett fack för färskvatten. Ett som är gjort så man kan stänga detta där man kan byta vatten medans systemet är i gång. Sen något extra fack för diverse saker. Typ sten, algodling, bubbelfällla mm

En osmos

en automatisk vattenpåfyllare.

en rejäl skummare som inte strular ( köper heldre ny väl beprövad ) skummaren skall klara den dubbla vatten mängden.

sen bra med cirkullationspumpar i karet.

bygga egen ledramp från rapid led

Doppvärmare

en bra saltmätare liknande de som de mäter glykol på bilar. ( refraktometer)

levande sand

levande sten

sen nästa steg när man e sugen....

en biopeletsreaktor

en kol reaktor

en doserpump för balling

Kanske en ats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för att hålla nere priserna mycket skulle jag kolla på köp/sälj här på guiden efter ett kar i den storlek du vill ha. Brukar finnas en hel del där, och priserna där kan du inte slå på nya saker. Var dock försiktig med osmos och levande sten begagnad. då osmosen kan behöva nya filter och stenen kan vara behandlad med medicin, ha höga fosfathalter och andra tråkigheter... Automatisk vattenpåfyllare är inget måste, men underlättar livet en hel del. Vad vill du ha i karet? Fiskar, koraller? omvårdnadskrävande eller lättskötta? Finns ju lite olika vägar att gå beroende på vad man är intresserad av. Sen har man ju "familjebilen" när man vill ha lite av varje och får gardera lite till höger och vänster. Starkt ljus, för eventuella ljuskrävande koraller, stark skummare för skitiga fiskar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för att hålla nere priserna mycket skulle jag kolla på köp/sälj här på guiden efter ett kar i den storlek du vill ha. Brukar finnas en hel del där, och priserna där kan du inte slå på nya saker. Var dock försiktig med osmos och levande sten begagnad. då osmosen kan behöva nya filter och stenen kan vara behandlad med medicin, ha höga fosfathalter och andra tråkigheter... Automatisk vattenpåfyllare är inget måste, men underlättar livet en hel del. Vad vill du ha i karet? Fiskar, koraller? omvårdnadskrävande eller lättskötta? Finns ju lite olika vägar att gå beroende på vad man är intresserad av. Sen har man ju "familjebilen" när man vill ha lite av varje och får gardera lite till höger och vänster. Starkt ljus, för eventuella ljuskrävande koraller, stark skummare för skitiga fiskar...

Tanken är att få ett så simpelt kar som möjligt, ska se ganska "stilrent" ut. Vill inte ha det för rörigt.

Funderar på att ha detta i karet:

- 2 eller 4 Clownfiskar (Amphiorion Ocellaris)

- 2 Gul Korallgobie (Gobiodon Okinawe)

- 2 Gramma Loreto

- Någon typ av kirurgfisk

- koraller

- Anemoner

Ni får självklart komma med tips på annat/kritik på det som jag funderar på om något inte går ihop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisklistan ser bra ut, enkla och bra fiskar. Välj en kirurg som är lite lugnare, typ gul eller segelfen.

Saker jag inte skulle vilja vara utan:

En bra skummare

Automatisk vattenpåfyllning

En stor sump

Flera små doppvärmare som inte kan gå sönder samtidigt

Bra med cirkulation via streamerpumpar i akvariet

En tyst returpump

Två rör för avrinning till sumpen, ett som är reserv och i princip aldrig kan blockeras

Algodling (chetomorpha) i sumpen för näringsexport och att hålla pH flux borta

Skriv in en lista i punktform här, så kan vi hjälpa dig att bygga på den eller förklara saker.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av det jag förstått hittills bör jag utöver Akvarium och bänk följande:

- Sump med 3 fack

- Osmos

- Automatisk vattenpåfyllare

- Skummare (som klarar av dubbla vattenmängden)

- Cirkulationspump eller Streamer

- minst 2 doppvärmare

- Saltmätare

- Termometer

- Levande Sand

- Levande Sten (10% av vattenvolymen)

Då jag som sagt är ny inom ämnet undrar jag även följande:

- Hur konstrueras sumpen? finns det någon tråd som visar hur dessa ser ut?

- Vad gäller karet så ska den ha 2-3 borrade hål. är detta något som jag bör göra själv eller införskaffa mig färdigborrade kar? vart kan man hitta bilder på sådant?

- Kan man någonstans hitta en "koppling-schema" för hur man sammanlänkar sumpen till karet?

- Vad är levande sand? har aldrig hört talas om detta och inte heller läst något om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill starta stegvis så skulle du kunna skippa automatisk vattenpåfyllare i startbudgeten.

Levande sand fyller liknande funktion som levande sten. Senaste tiden verkar det som om många går mer och mer åt bare bottom hållet istället. När jag startar mitt akvarium kommer jag ha sand mer av estetiska skäl samt för eventuella sandvändare jag skulle vilja ha i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för feedbacken.

Jag tänkte börja med att införskaffa mig sumpen och därefter själva karet, lutar åt att skaffa en så stor sump som möjligt för att utöka vattenvolymen så mycket som möjligt samtidigt som jag ska få plats med smått och gott i det.

Av vad jag fått höra här bör jag satsa på en sump med 3 fack.

post-7437-14468928534996_thumb.jpg

Har jag förstått att det bör vara i denna konstruktion då?

vad ska jag ha i varje fack är tanken då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten omsättningen skall vara hög i ett kar så för den delen behöver man inte bry sig om vart man gör avrinningen.

Det man kan tänka på är estetik, vart passar den och skall man borra i botten eller sidan för att göra en mindre box i karet.

Det finns dock ett undantag vad jag vet, om du skall ha ev wavebox eller ha en våg i karet.

Då är det mest lämpligt att ha boxen i mitten för att avrinningen skall fungera på bästa sätt och låta så lite som möjligt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har plats så kan man bygga en balkong bara inne i karet som agerar ytavrinning och sedan borra ett grovt hål i sidan som leder det vattnet till en box där genomföringarna sitter. Det går utmärkt och blir väldigt diskret. Då kan man utan problem har en avrinning som går längst hela baksidan utan att den tar upp någon synbar yta i karet om man får till det snyggt.

Då slipper man även bekymra sig över hur man ska få genomföringarna och rören genom bänkskivan och eventuell stomme. Men man måste ändå designa om bänken lite då returledningarna kommer vara utanför karet när de ska in till sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade då på följande.

kan man borra två hål mitt i ett kar på bakglaset nästan längst upp.

Bygga en liten box som ni skrev där kammen är. Sen är det bara två rör rakt ner i sumpen.

hur blir det då med det sörplande ljudet man har dessa två hål så pass långt upp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilden är vriden så att upp är till höger.

Det nedersta röret skall vara i överrinningsfacket. Ett överrinningsfack med överhoppningsskydd behövs för att inte snäckor t. ex skall sätta sig i röret.

Sedan är det hävert en bit ned för att garantera vatten i häverten vid strömavbrott. T- stycket sitter en bra bit högre upp för det är det som sätter nivån i överrinningsfacket. Det får inte vara för lågt för då porlar vattnet ned från akvariet ned i facket.

Lagom är 10 cm under vattenytan för små kar och 20 cm under för stora. Det är en fördel om man kan luta röret ned till sumpen så porlar det mindre. En kran längst ned i sumpen kan man ställa in så att det är vatten en bit upp i röret = ingen luft ner i sumpen.

Den modellen har jag kört i 4 år utan service till mitt stora kar. Sedan var den så igenväxt att jag fick dumpa den.

Nu har jag en ny modell där jag bytt de två 90 gradervinklarna längst upp mot T- stycken. I överändarna sitter rör med skruvade lock. Genom att lossa på locken kan jag rensa alla lodräta rör med en flaskborste.

25 mm rör klarar 1000 liter per timme 32 mm 2000. Man skall inte ha för grovt rör för med skapligt flöde spolas mindre luftbubblor genom rören utan att samlas upptill i häverten.

post-1204-14468928578996_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...