Gå till innehåll

Kens Korallrevsnano 80l Aqua Medic Blenny


osby0479

Rekommenderade inlägg

Svårt att vara ifrån hobbyn allt för länge!

Tanken bakom detta projekt är att det ska sköta sig själv med minimalt underhåll, minimalt med matning, det ska gå åt Max 30 minuter i veckan till att skrapa glasrutorna och fylla på osmosvatten och byta 20l vatten varje vecka!

I akvariumet ska det enbart i början vara lite mer udda koraller och krabbor, kanske nån fräck räka.

Fiskar ska jag försöka undvika så länge det går, men skulle det bli några så blir det premium clowner, ev snowflake.

Akvariumet har måtten 40x40x50 och all teknik hålls i karet, alltså ingen sump.

Skummare, retur, belysning, cirkulation, värmare och osmolator är det som ska användas i karet, samt en doserpump från Grotech ska ev användas längre fram.

Belysningen är en uppgradering på Aqua Medics original belysning, denna ligger på 50w är helt tyst och styrs via en kontrollenhet, där man lägger in olika program!!

Detta är bara början, allt är inhandlat och står och väntar på att startas upp, vilket kommer att ske om ca 2 månader!

post-5056-14468928514726_thumb.jpg

post-5056-14468928514966_thumb.jpg

post-5056-14468928515196_thumb.jpg

post-5056-14468928515434_thumb.jpg

post-5056-14468928515664_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ser riktigt fint ut! Gillar din stil och val av akvarium

Ska bli kul och se hur detta utvecklas, kommer säkert bli lika bra som dina andra kar

Välkommen hit igen, och hoppas du stannar ;)

Tack ska du ha!!

Går fortfarande och funderar på hur det ska utveckla sig, har köpt revpelare som ska utgöra basen i akvariumet!

post-5056-14468928519158_thumb.jpg

Kommer att bygga runt och på denna!

Akvariet kommer att innehålla lite udda koraller som man inte ser varje dag, så jakten på dom ska bli spännande!

Men samtidigt så hade EN 30cm mussla också varit coolt, men mycket vill ju ha mer, men nån mussla kommer det garanterat att bli :)

Har korallkross som ska ligga på botten, 5kg, kan förhoppningsvis bli bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är min pelare som är på bilden, va väldigt specifik på att få den som va på bilden som handlare sålde!

Vart bättre i verkligheten, så få gå i ett väl inkört akvarium i 2 månader så hoppas det blir lite färg o levande i stenen..

Finns massor av mindre fiskar jag skulle kunna tänka mig, men en korall är inte lika kräsen med mat, och den skitar inte ner på samma sätt, men det lär säkert bli nån firre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft funderingar på att köra utan skummare, för att minimera ljudet från akvariumet, då det ändå ska stå i vardsgsrummet.

Har räknat lite på det och skulle tro att jag landar på ca 60l totalt, skulle jag byta 20l vatten varje, eller varannan vecka så borde det ju funka, kommer ju inte ha några fiskar som skitar ner, ev några tesslata krabbor och några sniglar, ev en räka, borde ju räcka för att hålla en o annan acropora kan man ju tycka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft funderingar på att köra utan skummare, för att minimera ljudet från akvariumet, då det ändå ska stå i vardsgsrummet.

Har räknat lite på det och skulle tro att jag landar på ca 60l totalt, skulle jag byta 20l vatten varje, eller varannan vecka så borde det ju funka, kommer ju inte ha några fiskar som skitar ner, ev några tesslata krabbor och några sniglar, ev en räka, borde ju räcka för att hålla en o annan acropora kan man ju tycka?

känns jobbigare att byta vatten än att tömma skummare! :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

känns jobbigare att byta vatten än att tömma skummare! :nöjd:

Jo det är ju så, men jag kommer förhoppningsvis inte ha några fiskar som smutsar ner vattnet, utan bara udda ricorderior, ev nån acropora!

Så matningen kommer ju inte vara så våldsam, ett par tesslata krabbor och 2-3 sniglar är väl vad som kommer vara i karet, tror inte att dom skitar ner så mycket, utan dom tar nog överbliven korallmat med glädje ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Pelaren ligger i ett väl inkört akvarium o lägger på sig lite färg och förhoppningsvis lite levande!

Lite små uppdateringar som har skett, jag har fått tillgång till två skåp, där jag har dator som styr belysningen och ett för mat, tester mm.

Mycket av det levande jag ska ha är redan köpt och mer ska det bli innan det skeppas till Sverige!

Varför jag väljer att ta det från utlandet är pga att jag har inte sett något liknande i Sverige, och har det funnits så har det varit såna priser så man undrar vart alla påläggen kommer ifrån?

Iaf lite Bilder på lite nytt!

Vertex magnet skrapa som är diskret.

post-5056-14468928681937_thumb.jpg

Nu ska det inte vara några problem att vara mer noggrann med hur många gram man stoppar i karet.

post-5056-14468928682204_thumb.jpg

Lite av käket kanske skvallrar om vad som väntas ska.

post-5056-14468928682453_thumb.jpg

Bilder på lite av det levande kommer nästa vecka....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ja det ska vara enkelt, inte massa sladdar eller liknande som syns eller hänger!

Premiären blir på fredag, då blir det vatten, sand och revpelare samt koraller, allt kommer från ett inkört akvarium, så det blir ungefär som en flytt, så skippar jag inkörningsperioden, den tråkiga biten ;)

Väntar bara på en akvariedator så jag kan hålla koll på vissa värden, bör väl komma här i dagarna hoppas jag....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Ken!:) Jag har själv kört ett Blenny nu i ca 12 månader efter nedgradering och det är verkligen sjukt lättskött! Jag byter 15 liter i veckan och tillsätter lite spårämnen direkt i osmosvattnet, i övrigt tickar det på som en klocka!:) Har också bytt belysning från AM:s 4 LED spottar som inte var mycket att hänga i granen till en Aquaillumination SOL Nano. Har testat lite olika skummare men fallit tillbaka på originalskummaren från AM. Den funkar tillräckligt bra och ljudnivån är inte alls farlig tycker jag. Sammanfattningsvis; grattis till ett bra kar!:)

P.S. Det blir litet väldigt fort.....;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Ken!:) Jag har själv kört ett Blenny nu i ca 12 månader efter nedgradering och det är verkligen sjukt lättskött! Jag byter 15 liter i veckan och tillsätter lite spårämnen direkt i osmosvattnet, i övrigt tickar det på som en klocka!:) Har också bytt belysning från AM:s 4 LED spottar som inte var mycket att hänga i granen till en Aquaillumination SOL Nano. Har testat lite olika skummare men fallit tillbaka på originalskummaren från AM. Den funkar tillräckligt bra och ljudnivån är inte alls farlig tycker jag. Sammanfattningsvis; grattis till ett bra kar!:)

P.S. Det blir litet väldigt fort.....;)

Tack Petter!!

Jasså, så har du inte ens lagt upp någon bild på det, skärpning tycker jag!!

Nej original belysningen är nog ingen höjdare, vad levererar Aquaillumination SOL Nano för watt?

Jasså vilka skummare då? Jag funderar på en Hydor slim om denna inte är tyst nog.

Ja det ska bli skoj o se vad man kan åstakomma med detta lilla kar, att det blir litet är nog ingen tvekan om, så brukar de väl alltid bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du kommit igång med detta nu. Ska bli intressant och se hur karet ser ut på fredagskvällen. :)

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, som man har väntat, men på fredag smäller det om inget oförväntat händer, uppdaterar med en bild!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...