Gå till innehåll

Temp på kylfläns?


mac_artur

Rekommenderade inlägg

Om det är AC-RC:s 10 wattare så säger de att ca 55 grader är när maxgränsen mätt på den lilla bakplattan (gäller deras stora chip men är överförbart på de mindre också) Jag brukar sträva efter max 40 - 45 grader på bakplattan. Om du ser till att du har några små fläktar på varje sida av flänsen och låter det ena paret blåsa in över flänsarna och det andra paret blåsa ut på andra sidan så får du luftväxling och du kommer att få ner temperaturen. Kan räcka med en på varje sida också. Använd 50 mm fläktar, 10 mm tjocka (liknande orginalfläktarna och se till att de suger/blåser ut genom ventilationshålen)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningen är i den främre luckan så ska man ha fläkt blir det till att kapa upp ventilation galler. Hm lite svårt att bestämma om det är värt besväret eller köra på som test och se hur länge chippen fungerar. Ev så kan man ta upp hål till det stora locket och hoppas original fläktarna kyler tillräckligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde så att jag borrade upp ett 35 mm hål i varje sidoände i främre luckan. sedan hade jag ett fyrkantsrör (50*25 mm) som jag fäste LED på och lät det gå mellan de två hålen. Mitt på röret gjorde jag ett uttag för en 50 mm fläkt. Gjorde också ett hål i lockets överdel så fläkten suger uppifrån och skickar luften ut genom sidohålen. Satte ett snygga plastgaller på ovansidan och i hålen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: jag får kolla genom din byggtråd igen på fläkt lösningen. Har traditionell fläns om jag ska få in något över så måste jag fräsa ut för fläkten. Tror nog att det går få in en fläkt vid sidan. Om det är 50 grader 2cm från chippet flänsen är aluminium och jag har använt kontakt pasta, hur mycket varmare

Bakplattan va?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg precis att lasses fläkt lösning låg i en annan tråd jag startade för ett tag sedan. När jag ska byta lysrören till led så kommer jag nog välja att köra med fyrkantsprofil, känns som en bättre lösning tyngd mässigt och ska man ändå behöva fläkt så känns det rätt onödigt att belasta locket med de extra kilo som en vanlig fläns är tyngre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...