Gå till innehåll

prisbild på vanliga koraller/anemoner


hagbard

Rekommenderade inlägg

Förstår ju att det inte är som en bigmac..lika i hela sverige..Men säg att jag vill ha blå eller röd mushroom..betalar man per skiva? eller grupp?

Vad ska man betala för en pumpande xenia på 7 cm?Eller en sacrophyton på 5 cm?ja ni fattar!Vad får man räkna med typ?

Om jag ska köpa en guppy för 90 kronor avstår jag pga ocker...men kan stå ut med 35...förstår att det är utbudet som bestämmer o ch efterfrågan..men kan jag tjäna på att åka 25 mil istället för att betala ockerpriser så gör jag det....Eller hur sätts priserna?Efter storlek..efter inköpspris...alltså på vanliga sorter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror det är ganska svårt att avgöra ett pris på koraller då det är många faktorer som spelar in.

vart den kommer från,art,färg,etc etc ockerpriser vad menar du med det att en kirurg inte kostar lika mycket som en guldfisk?

Jovisst jag är med på faktorerna..typ på ett ungefär eller inte hehe!Men det är ju pinigt om jag betalar helt ovetande si och så mycket för en vanlig korall...som det kostar lika mycket om jag åkt 25 mil..tagit in på hotell och gått på en konsert för samma pengar=ocker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

E = mc², är väl den formel som de flesta handlare använder för att räkna fram priser :)

Hehe, och en del använder ingen formel alls utan höftar bara till med något som låter vettigt i deras öron.

Det är som sagt helt omöjligt att säga att en viss korall ska kosta si och så mycket, spannet ligger mellan någon hundring till några tusen på samma typ av koraller, beroende på var den kommer ifrån, storlek, efterfrågan, tillgång, hur länge den legat i butiken, när handlaren fått senaste kaffet, hade man med sig bulle när man gick till butiken osv. osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen idé att ställa den här frågan för ämnet är helt tabu, vissa handlare har inte ens sina priser utskrivna i butik utan tar vad de känner för (jag vet detta för jag, min man och en kompis utförde ett experiment hos en lokal handlare). Cikilidhuset och några till har en prislista på sin hemsida (jag nämner bara dem för jag bor ju i gbg, inte koll på resten så bra) så på det sättet kan du bilda dig en uppfattning. Fast det är ju väldigt missvisande för en BTA tex kan ju vara liten som en femma och brun eller stor som en handboll och knallrosa, samma djur men helt skilda individer. Typ möjligtvis clowner och några till fiskar och lägre djur man kan göra så med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det är ett skvatt tabu, det handlar bara om att spridningen är stor - art, storlek, ursprung, färg, odlad etc.

Vår prisbild ligger ungefär såhär:

SPS "fraggar" 100-250

SPS, storlek golf-tennisboll 400-800

LPS 300-1500 beroende på art och färg

mjukisar fraggar 100-250

Mjukisar större 300-500 normalt - grön Japan-sarco kan kosta 750- 1500

Skivor, typ 50-125 per st

Riccordeor 300-600

japan-zoo´s 225-500 3-5cm

osv - det finns alltid undantag åt båda hållen - koraller från Australien, N.Z och Japan är i regel betydligt dyrare än Bali eller lokalodlat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det där med ingen prisuppgift alls är något jag har svårt för, då jag inte vill behöva bli bästa kompis med min handlare och ha med kaffe varje gång. Betalar hellre 50 spänn extra för att priset ska stå utmärkt än att betala ett höftat pris som ena gången är 100 kronor lägre än föregående kund och nästa gång 100 kronor högre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte hänvisa till någon källa, men vill minnas att det var snack om det för nåt år sedan då det skulle sitta information och pris på det du köper i butik (även i vanliga butiker måste tex jämförelsepris sitta på alla hyllor, även om det inte gör det ännu).

Du ska alltså inte behöva fråga vad allt kostar, utan ska kuna se det antingen på en lista som finns tillgänglig för var och en, alternativt ska det sitta skyltar på varje kar där det finns koraller/fisk/annat levande som berättar vad det som finns i karen kostar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konsumentverkets författningssamling KOVFS 2005:4

KOVFS 2005:4 innehåller bestämmelser om skyldigheten att lämna pris- information och om beräkningsgrunderna för jämförpriser. Följande är citerat ur föreskrifter om prisinformation:Allmänt om pris och jämförpris

2 § När en bestämd produkt bjuds ut i en försäljningslokal, i ett skyltfönster eller i omedelbar anslutning till säljstället skall priset och, i tillämpliga fall, jämförpriset anges i enlighet med 7 § prisinformationslagen (2004:347).

Prisinformationen skall lämnas

1. på varan eller dess förpackning, eller

2. på en hyllkantsetikett, skylt eller på annat likvärdigt sätt i produktens

omedelbara närhet.

problemet med "I tillämpliga fall." gäller ju i högsta grad PÅ koraller... men ska väl gå att lösa...

EDIT:

http://www.expowera.se/mentor/marknadsforing/lagar_prisinformationslagen.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte lättare att fråga handlaren vad priset är för en korall? Tycker man det är mycket kan man ju fråga efter något billigare men liknande.

Men man lär sig ganska så fort vad som är ett bra pris och vad som inte är ett bra pris. Man får känna av sig lite.

En handlare som håller på med enbart salt har tex bättre priser än en vanlig djuraffär vad jag har märkt i de flesta fallen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte lättare att fråga handlaren vad priset är för en korall? Tycker man det är mycket kan man ju fråga efter något billigare men liknande.

Men man lär sig ganska så fort vad som är ett bra pris och vad som inte är ett bra pris. Man får känna av sig lite.

En handlare som håller på med enbart salt har tex bättre priser än en vanlig djuraffär vad jag har märkt i de flesta fallen.

Jo, men de kanske inte har priser på varenda fisk/korall i huvudet, och då kanske de gissar, eller sätter pris efter sitt eget humör, eller till och med beroende på vilken kund det är...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag jobbade i zoobutik gjorde jag så med vissa arter som vi bytt in (paroon, hajmal, redtail) för att slippa sälja dem till nån som inte visste vad djuret krävde...

"vad kostar den häftiga hajen?"

-895 kronor, men den är svår...

"ojdå, ja det var dyrt, men du har snygga guppies ser jag."

Hade den kostat 98kr hade kunden antagligen köpt den till sitt 54liters ändå och blivit en "problemkund"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konsumentverkets författningssamling KOVFS 2005:4

KOVFS 2005:4 innehåller bestämmelser om skyldigheten att lämna pris- information och om beräkningsgrunderna för jämförpriser. Följande är citerat ur föreskrifter om prisinformation:Allmänt om pris och jämförpris

2 § När en bestämd produkt bjuds ut i en försäljningslokal, i ett skyltfönster eller i omedelbar anslutning till säljstället skall priset och, i tillämpliga fall, jämförpriset anges i enlighet med 7 § prisinformationslagen (2004:347).

Prisinformationen skall lämnas

1. på varan eller dess förpackning, eller

2. på en hyllkantsetikett, skylt eller på annat likvärdigt sätt i produktens

omedelbara närhet.

problemet med "I tillämpliga fall." gäller ju i högsta grad PÅ koraller... men ska väl gå att lösa...

EDIT:

http://www.expowera.se/mentor/marknadsforing/lagar_prisinformationslagen.htm

Fast det där är ju förstås upphävt. För att bli klokare bör man gå direkt på lagen och för att förstå den så måste man läsa proppen också. T ex detta:

"Något absolut krav på skriftlig prisinformation uppställs inte. Den får vara muntlig om detta sätt att informera på i det enskilda fallet är likvärdigt med skriftlig information. I fråga om varor innebär detta att den muntliga informationen skall kunna fås i omedelbar närhet till varan så att konsumenten utan omgång kan jämföra olika priser och göra ett val"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Provade med den i en akvarie affär i Shlm, men det funkade inte, NEJ den musslan ska inte säljas, jaså varför har ni den då i butiken?

Klart man måste kunna ha djur som inte är till salu. I en del sps kar går det ju algbetande fiskar för att hålla rent osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart man måste kunna ha djur som inte är till salu. I en del sps kar går det ju algbetande fiskar för att hålla rent osv

Formellt sätt blir de klassade som djurpark om de har djur som inte är till salu, vilket medför mycket hårdare regler än för en affär. (Å andra sidan kan de sätta ett orimligt pris på de djur som de inte vill sälja)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart man måste kunna ha djur som inte är till salu. I en del sps kar går det ju algbetande fiskar för att hålla rent osv

Nu gör du misstaget att försöka blanda ihop logiskt tänkande med Jordbruksverkets regler. Gör inte det, det är helt olika saker.

Det som gäller är att om man förevisar djur för publik så skall man ha djurparkstillstånd vilket för med sig veterinär och zoolog och bevarandeplaner och fan och hans moster. Det gäller inte om man säljer djur så därför har man ofta gått runt det där i zooaffärer där det finns nåt djur som man egentligen inte vill sälja, t ex nån papegoja, genom att sätta ett pris som man antar att ingen vill betala. Papegojan? Visst, den kostar 50.000. Fast priset bör väl ligga inom någon rimlighet om man skall påstå att djuret är till salu, man kan nog inte sätta ett pris på en miljard för gojan och hävda att den är till salu.

När det gäller akvarier så finns det dock ett undantag, tre akvarier för visning som är på högst en kubik var kräver inget djurparkstillstånd. Det där införde man för att slippa krångla med tillstånd för typ akvariet på tandläkarmottagningen. Inget hindrar att en zooaffär använder det där undantaget så man kan mycket väl ha ett visningsakvarium med djur som inte är till salu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tror jag inte att handlarna har så jättestor spridning på priset till olika kunder. Vissa bra kunder kan ju säkert få lite rabatt och det kan man ju förstå, men skulle dom bara höfta priser till alla så skulle nog det komma fram ganska fort.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...