Gå till innehåll

Mitt första! 340L


Gamekeeper

Rekommenderade inlägg

post-7234-14468928534589_thumb.jpg Hej på första bilden på mitt försök till inredning, som dom sa!! man skall ju börja någonstans.

Ångrar mig djup, att jag reggade mig som Gamekeeper :smiley24: Jag skulle ju naturligtvis kallat mig för sumpen :nöjd: i alla fall om man skall kolla på mina värden.... Har fått hjälp och i morgon bär det ner till Lomma :-) OBS vill påpeka att jag blev grundlurad på Stenen, inte ett liv i den :smiley24:.

Vill rikta ett stort tack till Smultron och snickarn, som har tagit mig under deras vingar..

Allt gott så här långt / Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte är nöjd med scapen kan du ju alltid göra om :) Nu i början innan djur kommer i är ju att föredra isåfall..

En scape jag gillar är två "öar", en till vänster och en till höger, men så som du har det ser väl inte så tokigt ut det heller? :)

Livet i stenen som man vill ha är ju inte det som syns egentligen. Det är ju bakterierna man vill ha men får man med lite smått roligt så är det ju helt klart en väldigt trevlig bonus!

Edit; Kan väl tillägga att även jag köpte till synes "död" sten, men nu har jag ofantligt många pods av olika slag, dom måste ju kommit nån stans ifrån..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte scapingen ser allt för tokig ut faktiskt men å andra sidan är jag otroligt svag för "väggscapingar"! Men skulle du göra om aquascapen så gör det nu som någon annan skrev innan du får in fiskar och koraller för det blir ingen rolig historia annars, men tänk då också på att inte ha stenarna för nära glaset så att du kan komma åt med algmagnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för kommentarerna... Ja så här i början så är man väldigt ödmjuk, och tar tacksamt emot råd och tips. Antar att man måste gå på sina nitar och att man lär sig under resans gång. Ställer mig lite tveksam till öarna, missförstå mig inte, det är snyggt, men tanken är att det skall till en Max spect Razor 420 och då kommer inte ljuset att räcka till ut på sidorna, ok, man kan ju ha två st, (Måtten på karet är 120x60x50)känns lite overkill så här i början, just nu brottas jag med grönalger och kiselalger,, skall investera i Row fos i morgon :nöjd: så jag får lite bättre P-värden...

Stor tack till Manne, dina kar var verkligen en inspirationskälla....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack för all hjälp i dag, det har varit mycket lärorikt, trotts en viss Polsk inblandning :nöjd:

Jag körde testerna

Kh: 10,0

Mg:1300 ppm

Ca : 420 ppm

Så antar att jag inte ligger så fel! Nu skall vi ta bort all Po4...... Kirurgen verkar må fint, fått tillbaka all färg och äter.. Räkan och sniglarna försvann lika snabbt som mina pengar i dag...

Bilder kommer när dimman har lättat.

Allt gott / Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en stilig firre. Har ingen kirurg själv ännu men det är nästa fisk på inköpslistan(xanthurus). Tycker det ser bra ut. Gillar när stenen bygger högt i bakkant. Har det så själv. Vi har sommarställe i skummeslöv så när revyhelgerna är slut så börjar sommaren vid påsk. Då hoppas jag att vi kan ta kontakt så man kan hälsa på dig. Jag har säkert lite fraggar som jag kan ta med till dig om du vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!!

Någon vis man har sagt mig att tålamod är salt-nördens bästa vän!!! och visst är det tålamodsprövande!!!!!!

Var i huvudstaden i 4-dagar, kollade på planerna för Lidingös senaste tillskott i frågan om akvarium, http://lidingosidan.se/ekonomi/6215/akvariet-lidingoebron-kan-fa-175-000-besoekare-per-ar kul att någon vågar satsa...

Sagan om sumpen går vidare,,,, Nu kommer ni alla att fråga om mina värden,, jag vet! mina värden är fina, det är den här J.vla stenen som gör att man ledsnar :-(

Mera remover är beställt,,, har jag tur blir jag av med dessa alger innan midsommar.......

post-7234-14468928680563_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering så här på kvällen. Sorry för dålig bild.. Den skall föreställa Herr Sjöhare!! Nog effektivaste, algbetare jag sett :-)

Vill framföra mitt varmaste tack till Marie som lånade ut den till mig.

Magnus

Sent from my iPad using Tapatalk HD

post-7234-14468928717391_thumb.jpg

post-7234-1446892871762_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft karet igång i över 2 månader och nu kör konstant med fosfat remover!,, ändå vill inte kiselalerna ge med sig. Har ett cleaning crew på 4 turbo 1 salasaris( förlåt stavningen) en palettkirurg en sjöborre samt en Sjöhare i 340l..... Ved mera kan man göra???? Än att vänta!! Känns bara så hopplöst!! Nu vill man ju knappt se på det!!

Har tagit ut stenen och rengjort den en gång RO vatten!

Det är inte utan att man börjar tappa sugen :-( antar att detta är ett rookie misstag att handla levandesten och lita på den man köper den av!!

Hälsningar från algskogen.

post-7234-14468928724265_thumb.jpg

post-7234-14468928724511_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det slemmiga med bubblor ser inte ut som kiselalger, kiselalger är mer som ett damm som lätt viftas bort. Det där ser mer ut som dinoflagellater. Sök på dino algae så kommer det upp mer bilder på google.

Hur många timmar per dag har du din belysning tänd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med, det ser mer ut som dinoflagellater, dom är lite kniviga att bli av med.

Det är bara att ha tålamod.

När du byter vatten så ta en slang och sug ut allt brunt du kommer åt med hävert, sug gärna igenom gruset med en såndär grusrengörare, det ger med sig så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi får se hur ditt kar reagerar.. Är det dinos så bör inget hända tyvärr..

Är det annat skit så får vi se, hade ju en diskution över mobilen , kör på planen o mät fram fosfat/Nitrat om några dagar.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...