Gå till innehåll

Boxarräkor = mördarmaskiner???


Torreador

Rekommenderade inlägg

I går var jag och köpte 2 st sexy shrimp till mitt 20 liters nanokar (och en söt liten gobiodon okinawae). I morse när jag vaknade hade min boxarräka (stenopus scutellatus) tagit båda två :-(

Är de små mördarmaskiner? Kan jag ha andra djur i karet över huvudtaget? Och vad i så fall?

Jag har en eremitkräfta i karet också och det går bra. Boxarn ger sig på honom också i bland men han kryper in och gömmer sig och har klarat sig än så länge. Min turbosnäcka dog och jag vet inte om det kan ha varit eremiten eller boxarn som dödade den.

Sedan testade jag 3 fiskar, två histrio och en "blenny" (tror jag de kallas), de dog alla tre samma natt - kan det ha varit boxarräkan även den gången?

Vad har ni för erfarenheter av boxarräkor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är ju inte jag så kunnig men den räkan som jag ser i bakgrunden är väl ingen boxarräka?? Det är väl en http://se.reeflex.net/tiere/838_Stenopus_hispidus.htm eller iaf ur det släktet.

Jag har en sån och den gör ingenting mot nått. Varken andra räkor,sniglar eller fisk o erimiter.

Rätta mej gärna om jag har fel.

Mvh Nicklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo den kallas boxarräka för att det ser ut som den står i "boxarguard" med klorna.

Har haft ett par i snart 4 år tillsammans med både småfisk och olika räkor. Enda gången dom har tagit något är om detta varit nära döden.

Älskar mina boxarräkor, blir otroligt mycket räkyngel också ca var tredje vecka till glädje för alla i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenopus brukar kallas boxarräkor, de går med händerna lite som en boxare. Du tänker nog på pistol räkor Atlas när du hör ordet boxarräkor.

Jag har inte haft Stenopus räkor själv men jag har läst och hört att de kan vara aggressiva. Att Atlas exemplar har 700 liter extra vatten att hålla sig i gör nog skillnaden då hans rumskamrater har lite mer utrymme att fly till :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenopus scutellatus brukar vara betydligt mer foglig än hispidus som kan bli predatorisk och ett riktigt problem i karet.

Men om dom andra räkorna är små nog så brukar opportunistiska rovdjur ta dom...

Svenska namn brukar orsaka en del huvudbry, vissa butiker/akvarister döper om arter lite på måfå och förvirring följer.

Boxarräka beskriver egentligen Odontodactylida familjen bättre än stenopus.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenopus brukar kallas boxarräkor, de går med händerna lite som en boxare. Du tänker nog på pistol räkor Atlas när du hör ordet boxarräkor.

Jag har inte haft Stenopus räkor själv men jag har läst och hört att de kan vara aggressiva. Att Atlas exemplar har 700 liter extra vatten att hålla sig i gör nog skillnaden då hans rumskamrater har lite mer utrymme att fly till :-)

Ja så kan det vara.. Trodde dessa kallades för boxar räka..http://se.reeflex.net/tiere/804_Odontodactylus_scyllarus.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en Hispidus stenopus i sedan jag började med saltvatten 2010 och han inte ställt till några besvär. Jag har haft peppamintsräkor och har nu putsarräkor tillsammans med honom utan några bekymmer. Vid ett tillfälle har jag sett honom nypa en lite väl närgången kirurgfisk i ena fenan. Det är allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag upplever inte Hispidus som aggressiva annat än mot varann, så jag tror nog i första hand att dina Thor har dött av andra skäl.

Vi har boxare i alla kar i butiken, tillsammans med allsköns andra räkor - inkl. thor, pom-pom, putsarräkor och pepparmint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det är räkan som tagit dem är jag dock rätt säker på... jag släppte i dem i går kväll och i morse satt han och mumsade på det som var kvar av den ena. Han är rejält aggresiv och anfaller även mina fingrar om jag stoppar dem i karet... Sniglarna och eremitkräftan är han på så fort han får chansen. Även fiskar som kommer i närheten.

Kanske han har för lite plats helt enkelt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi skall nog inte byta svenska namn på djur här i en tråd på forumet.

Stenopusfamiljen har ett etablerat svenskt namn: Boxarräkor sedan 30 - 40 år.

Mantisar heter egentligen bönsyrseräkor på svenska men eftersom de inte är räkor fördrar jag att kalla dem Mantis som är det vetenskapliga namnet på släktet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 år senare...

har liknande bekymmer... igår hade jag släppt en boxer i karet och i morse gömde sig min stora BTA under stenen helt o hållet... två mindre anemoner sitter kvar... bör jag plocka bort boxern eller låta den vara och se? vill inte riskera trassel i karet för att vi reser bort snart. tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2st fullvuxna boxar räkor som går ihop med putsar räkor, pepparmints räkor samt 2st BTA och har aldrig haft problem så jag skulle avvakta och se för de är väldigt trevliga djur anser jag :) 

 

Mvh

Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett mina sträcka sig efter både fisk och räka men de är så mycket långsammare än de andra så aldrig sett dem tagit något. Det som jag har sett med egna ögon är att de har ätit små borstmaskar vilket jag tycker är en bonus :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har vänd om stenen så att anemonen är tillbaka till ljuset med munnen och jag ser att då och då petar räckan på den - inte aggressivt, nyfiket... men det räckte för anemonen att sticka iväg inatt... får se om de vänjer sig med varan:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej då de klorna funkar det kan jag lova :) Låt det gå ett par dagar och se det kan helt enkelt att det sitter fast något gott på anemonen och då självklart är de där och försöker ta till sig detta. Mina boxare försöker ta mat från allt och alla då de är som Runstenen säger opportunister ;) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...