Gå till innehåll

något billigt att limma sten


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Billigaste sättet att binda är Buntband, annars finns fauna marines revskum som räcker till att limma ihop ~40kg sten utan problem. (150kr typ)

Förövrigt kanske du borde starta en projekttråd för att samla alla dina frågor, alternativt sökfunktionen uppe i högerhörnet. sökning "limma sten" ger många träffar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

känns lite överdrivet att starta projektråd om hur man limmar sten

samtidigt fråga om nått helt annat

Menade mer en projekttråd där du skriver om hela ditt projekt. dina funderingar etc etc. där man kan följa alla dina steg och problem under vägen.

Menar inte att hoppa på dig så men forumet blir ganska stökigt om man inte söker ordentligt. Man kan även väcka liv i en liknande tråd om man inte fått ett exakt svar och ställa en fråga så all info samlas på samma ställe istället för att det finns 10 trådar med 2 svar var?

Förstår du min tankegång?

Jag sökte nu "limma sten" och på under 2-3 minuter hittade jag ett antal poster/trådar fullt med info (kanske inte vad som är billigast) men vad som kan användas. Söka priser kan du göra själv.

För att svara på din fråga ang silicon så tror jag att det skulle fungera OM du kan få stenen att sitta väldigt still under några timmar. Detta har jag dock alltid funnit ganska svårt. jag tror även att du behöver använda ganska mycket. Blir nog inte mycket billigare än tex:

http://www.drakfisken.se/inredning/1594-fm-reef-scape-foam.html

Detta använde jag till att limma ihop ~40kg sten) sprejade på ganska rejält) och har en hel del kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en projektråd akutmottagningens rumsavdelare.

men där håller jag uppdatering vad som händer med projektet inte mina frågor underforumen är ju till för att specifika frågor skall kunna placeras och besvaras. nya frågor nya svar.

men förstår absolut din tanke då det ofta skrivs samma frågor många gånger. tyvär i denna fråga finner jag inga svar i sök funktionen.

ställer om frågan finns det något limm att använda som lokala byggvaruhus har hemma som blir starkt och giftfritt när det torkat?

det jag vet finns

buntband går sönder med tiden

pvc rör

revskumm verkar vitra fönder så inte aktuellt

korall epoxy dyrt för att bygga med sten

nu undrar jag om liknande produkter som finns man kan använda typ

silikon. annan epoxy?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

revskumm verkar vitra fönder så inte aktuellt

Stämmer faktiskt inte helt. vanligt gult skum vitrar sönder av ljuset med tiden ja, men den som är för akvarium är skyddad mot detta.

Lycka till iaf med att finna svaret. Vad jag vet har ingen gett sig på att försöka med vanligt snabbtorkande cement, känns inte som att det borde skilja sig från alla andra tillverkare som säljer det för 5ggr priset för att det är akvarietestat. Men samtidigt.... frågan är vem som är villig att riskera att sitt rev kollapsar/blir förgiftat för att spara en hundralapp eller två.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.ardex.se/

En del av mitt är limmat med detta (tips av ted camenius ,revpelarna i hans rumsavdelare gjorda med detta )

Nu är jag inte helt 100 men tror det var A55 ..

Men finns inte så små säckar så det som fanns på drakfisken blir nog ingen jättekostnad i det stora hela !

Med stark betoning på TROR ,inte helt säker det var just a55 , men ardex .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket lim har du tänkt att använda? Blir det verkligen en så stor kostnad att det är värt att ta risken med en byggvaruhus-lösning?

Jag har själv använt en kombination av de metoder du skriver ovan, och ett lim/cement som heter Reef Bond. Med buntband och/eller PVC så kan man bygga och forma revet, sen lägger jag Reef Bond mellan stenarna och då går det inte några stora mängder. 1kg torrt pulver kostar 365kr och det räcker till mängder!

Silikon skulle jag inte rekommendera av flera anledningar. Det blir inte riktigt hårt, så du skulle få ett svajigt rev. Det skulle se tråkigt ut eftersom inga alger eller djur skulle få ordentligt fäste där... och jag är klart skeptisk till dess förmåga att hålla ihop revformationer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kommer bli en hel del som ska limmas kanske runt 100kg död ls reef bound får jag kolla närmare på.

det handlar igentligen inte om priset utan att jag kan köpa det utan att behöva beställa då jag inte vet hur mycket det kommer bli i slutändan och är lite tråkigt att vänta ett par dagar var gång man behöver beställa

kan tillägga att stenen kommer gå i tunnor med vatten för att renas efter limmandet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt Ardex 45 för att göra egen bakgrund med, och till en början var allt bra, men fick stora problem med kiselalger som aldrig riktigt gav sig i mitt Deltec 720, men i mindre mängder är det säkert lättare att hantera.

Reefbond eller KZ Speedglue funkar fint. Drar du ihop med buntband först och sen limmar ihop över banden med något av dessa revsäkra alternativ så klarar du dig rätt så bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen med att blanda i grovsalt är att när du lakar ut stenarna sedan så löser sig grovsaltet i vattnet och lämnar håligheter i materialet som gör det mer poröst.

Jag tror vanlig cement också bör fungera lika bra som ardex men till ett mycket lägre pris. Då du redan tänkt laka ur det så är det bra, för det behövs. Annars får du obehagliga kh och ph värden i karet till en början...

Jag har testat silikona ihop torra stenar med men det satt inte alls bra, och det var småsten ändå. Jag skulle nog gissa på att vanligt smältlim fungerar bättre än silikon i så fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...