Gå till innehåll

Höja salthalten för fiskarna


Mia L

Rekommenderade inlägg

Jag har just köpt mandarinfiskar och upptäckte att salthalten i påsen var 1.020. Dom har rest lönge och varit i påsen minst 2504 timmar. Nu undrar jag hur fort jag kan höja salthalten eftersom det i karet är 1.024. Hur lång tid behöver jag koppa in dom eller ska jag lägga dom i ett annat kar och öka salthalten över några dagar?

Vill verkligen inte göra fel med dessa skönheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm. Det där är ett dilemma.

Eftersom dom varit länge i påsen så har ph med all säkerhet gått ner iom ammonium mm som utsöndrat från djuren.

När man då börjar koppa in dom så går ph upp och ammoniumen/ammoniaken blir betydligt giftigare.

Kan du ha karantän med samma salinitet som det är i påsen och sedan successivt öka salthalten så är det bäst.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anser att det är bättre att bara slänga över fiskarna i ett vatten med samma salthalt och temp som i påsen, dock fritt från ammoniak. Än att börja koppa in dom i påsen och riskera förgiftning. Blir visserligen en snabb ph förändring, jag vet inte vilket som är värre egentligen.

Finns ju dom som har betydligt bättre koll på detta än lilla mig, så ta inte mitt ord som lag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt fränt annars att fisken klarat sig :P men det är nog skrivfel ja.

Jag skulle ha koppat in dem dit dem skall tagit god tid på mig. Mindre stress. Om det är jätte dåligt vatten kanske pula ner en liten syresten i påsen under tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...