Gå till innehåll

Bläckfisk


Andy99

Rekommenderade inlägg

Hej

Har blivit ägare till en brun bläckfisk och undrar lite om någon här på forumet vet lite om den som kan vara matnyttigt för mig att lära sig .

Bor i en 80l kub för tillfället då jag antar att han skulle ta allt i mitt 150l revkar .All info är bra, vet en del men har aldrig haft en bläckfisk och man kan bara läsa sig till så mycket. :)

post-3590-14468928685284_thumb.jpg

post-3590-14468928685535_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UTBROTTSÄKRA!

De är sjukt bra på att rymma. och ge den uppgifter. typ mat i glasburk med lock, så den ahr nåt att syselsätta sig med. det är väl typ det jag vet...

Har tejpat igen hela kublocket så han kommer inte ut . Vad är bra som mat ska tilläggas att jag har bara 10kg levande sten i burken och igen skummare å så , tänkte om dom grisar mycket . Samt hur ofta ska man mata honom, henne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säkra dina pumpar så den inte sticker in någon arm där och gör illa sig!

Fick honom från bromma zoo dom hade tagit hem honom för några dar sedan men då dom bara hade en så tog jag honom direkt då jag har tittat på bläckfiskar under åren lopp men aldrig blivit av . Kanske var dumt då det värkar vara lite jobb med krabaten och jag inte har någon större burk till honom . Kanske blir att ha den någon månad eller 2 och sen får någon med större kunskap ta honom men vi får se .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått ett tips från en bekant att man kan köra med typ piassavakvast (borste) istället för täckglas, så när bläckfisken försöker ta sig upp så stöter den på en kant av hård borst som dom enligt beskrivning inte alls är så förtjusta i och låter då bli att smita iväg.

Btw... du kan ju sätta upp ett litet mini kar bredvid med lite matfisk i så ser du ganska fort om någon har krypit dit och ätit.

Men viktigaste av allt är att fälla ned toalettlocket så inte den får för sig något ;) .

Något annat är väll att som folket skriver är att aktivera den med tex burkar, lego, hamstertunnlar och IQ leksaker för hundar som den får mixtra med så du får en glad bläckfisk.

Jag antar även att du kommer att behöva lite extra filtrering och en hel del vattenbyten då din bläckfisk nog med stor sannolikhet kommer att ha kalas med dina städtanter =) .

Blev som halvt avundsjuk, bläckfiskar är riktigt häftiga och kommer nog bli ett bra husdjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anders Nilsson i Ystad (eller utanför numera) har haft både 8-armad och 10-armad vill jag minnas.

Jag tror han använde sig utav konstgräs på akvariekanten för att den inte skulle rymma.

Hör med honom om vad han kan ge för tips till dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måste bara tillägga att jag tycker dom är riktigt coola djur...men jag klara av att se dem genom datorn eller tvn,,, men att ha en själv så hade jag inte vågat ha handen i karet för jag tycker de är obehagliga:O... men coola är dem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han går i en 80l kub med ls i har bara haft honom sen igår jag satte upp kuben då men tog stenen och vattnet från mitt revkar .Har inte hunnit tänka på skötseln riktigt en men blir väll lite vattenbyten då och då . Sen har kuben ett plastlock som jag har tejpat igen runt om med silvertejp så han borde inte komma långt . Finns ett galler i locket för syret.

Tänkte bara ha honom ett kort tag så om någon är sugen på honom, henne så bara hojta till så får ni ett bra pris har inte kapaciteten att ha honom för länge .-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte marknaden för folk som har tid/lust/kunskap att ha en bläckfisk är jättestor i sverige. jag önskar dig dock lycka till med skötseln så länge och hoppas du hittar ett permanent hem åt honom. Så länge du har honom ska jag försöka komma med tips och ideer.

Personligen tycker jag du borde gå tillbaka till butiken och säga att det var ett förhastat köp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andy99: Hade jag haft ett anpassat och ett betydligt större akvarium för rackarn samt tiden att göra berikningsleksaker hade jag nog inte bangat dock finns varken tiden eller akvariet för det!

Häftiga djur, dock är de nog också ett utav de djuren som borde stanna i haven tyvärr.

edit: Lite ideer om berikning kan vara att gömma maten till bläckfisken.. Kolla denna video tex:

, Det du kan göra är tvärt om med en sådan burk, du gömmer mat däri så att den får krypa i och ta maten så att den får tänka lite. Dock krävs det mer berikning och mycket variation på berikning för samma berikning efter ett tag blir tråkig( = den har redan lärt sig hur den ska göra).
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det är ett jätte roligt djur du skaffat dig. Har läst att dem är känsliga angående vattnet. Dem måste även aktiveras annars mår dom dåligt.

alexcarina: Så säger man väl inte? Detta är ett i synnerlighet mycket interligent djur. Skulle du tex kasta en hundvalp i sopen bara för den ej passade hemma? Fy skäms

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Linda81: jag vågar tro att alexcarina var ganska ironisk med sitt svar och inte riktigt mena det hon/han sa riktigt ordagrant... Dock har alexcarina rätt, många köper och tänker sen vilket är oerhört synd speciellt när det gäller djur som är oerhört smarta och behöver större förutsättningar än en chromis för att må bra. Vi alla gör sådana köp någon gång men när det gäller just såna här djur som inte är de bästa att ha i ett akvarium egentligen är det tråkigt - speciellt om man inte verkar har tiden och ändå köper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en gammal tråd på forumet ,,levadne föda är vist bäst och det e nog grundat på att i reven fins ej burkmat eller hamster snurror dom aktiverar sig med lol..

Hittade en intressant tråd om att hålla bläckfiskar på ett tyskt forum som förklarar lite varför det är så viktigt att mata bläckfiskar med levande foder.

http://www.meerwasserforum.com/thread.php?threadid=28018&threadview=0&hilight=&hilightuser=0&page=2

För er som inte kan språket så har jag översatt lite. Det är alltså inte mina erfarenheter och jag vet inte om de stämmer utan jag förmedlar bara en annan persons erfarenhet/kunskap.

Nu har jag nog lagt in tillräckligt med brasklappar för att ha ryggen fri, he he.

Bläckfiskar har ett pigment i blodet som innehåller Haemocyanin alltså inte Hemoglobin som vi människor har. Haemocyaninet är ett koppar protein och kan ta upp mer än tre gånger så mycket syre som vårat Hemoglobin.

Sjunker syrehalten för mycket i akvariet dör bläckfisken. Går PH värdet under 7,8 dör den också.Bläckfiskens blod innehåller 180-250 mg koppar och tar upp denna uteslutande genom sitt näringsintag. Sjunker kopparnivån i blodet pga felaktig kost så spelar det ingen roll att man har hög syrehalt, den dör.

Utfodrar man bläckfisken med död fisk så går kopparhalten i blodet ner och den dör. Kopparen i dött kött är så förändrat att bläckfisken inte kan tillgodogöra sig den. De flesta bläckfiskar dör efter någon månad i akvarium just pga felaktig kost.

En bläckfisk kan bara hållas om den utfodras med levande foder. Ett bra foder är levande ostron vilka innehåller 30-60 mg koppar per 100 g ostron. Mängden ostron man ska mata med beror självklart på storleken på bläckfisken, men 5-10 stora ostron per dag är ett bra huvudfoder. Komplettera detta med levande krabbor och snäckor.

Summan av kardemumman, bor man inte på västkusten och kan fånga krabbor och musslor så blir det nog svårt eller riktigt dyrt att ha en bläckfisk i akvarium. Hoppas informationen var till någon nytta.

Mer länkar med vidare info finns här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19430&highlight=bl%E4ckfisk

Trilobite

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket är redan sagt men mina tips är:

1. Säkra upp så den inte kan ta sig ut.

2. Håll calsiumet över 400.

3. Skumma mycket då de skitar ner ordentligt.

4. Mata den mycket, gärna med olika sorters mat så den inte får aptit på dina djur i akvariet.

5. Räkna med att den någon gång i framtiden kommer att ta något av dina andra djur i akvariet, det är ett rovdjur.

Slänger upp en bild på min "gamla" bläckfisk som för några månader sedan har fått lämna mitt akvarie för ett större.

post-1559-14468928688961_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke var att någon med ett större huvudkar kunde ta honom framåt då jag bara har småfisk. Har man en större burk då kommer han kanske inte se fisken som mat då de är för stora mina är ett snack typ som det är nu, därför går han i ett eget akvarium . Hade läst att det gick att mata frysta räkor och att dom liknade mycket dom räkorna som dom normalt tar i näringsvärde däremot vet jag inte hur mycket det gör att dom är döda och frysta .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Med risk för repetition slänger jag ut lite saker man kanske ska tänka på.

Vad är det för art? Vad vill den ha för temp, salt mm? Hur stor blir den?

Rymning - De är ganska starka, så säkra locket lite extra. Har du nät för luft får det vara ganska finmaskigt då de kan komma igenom väldigt små hål, mindre än man tror. Grön plastmatta, gammal dörrmattstyp, tycker de inte om att krypa på. Kan fungera mot rymning(men är inte 100%-igt..)

Mat - Tinade frysta räkor och kräftor kan funka, om den vill äta det. Små levande strandkrobbor gillar den säkert.

Rätt kalciumhalt, har jag hört från olika ställen, är viktigt

Bra skummare då de smutsar ned mycket/äter mycket.

Sen är ju bläckfiskar djur som inte lever så länge. Runt ett drygt år, beroende på art och storlek. Så man kan ju diskutera om butiker och publika akvarier skall ta in dessa djur över huvudtaget. Men det är en helt annat diskussion, så nog om det :)

Lycka till!

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Den äter räkor det har jag testat nu och den blev helt vild . Den åt inte mycket men så stor är den inte heller så blev nog mätt . Vet någon hur ofta man bör mata jag kan alltid testa mig fram men alltid bra med info.

Det ska vara en brun bläckfisk och ser så ut vad jag kan se men är inte säker kan ju alltid vara någon variant på den bruna också. Temp 23 salthalt 1.024 och den kommer inte ut det har jag sätt till :)

Hittade levande blåa muslor på ica dom ska tydligen klara upp till 29 grader kan dom överleva i akvariet tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...