Gå till innehåll

Manks sumplösa 130 liter kärlek och kaos.


Manks

Rekommenderade inlägg

  • Svar 220
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Då folk är lite lätt oidipala med mätande följer här lite siffror... Med reservation för att det är ett jäkla meck och min sambo gnölar på att jag är halvblind.

Nitrit 0

Nitrat 5

Fosfat 0

Mg 1170

Ca 410

kH 9.3

Salthalt 1.023 med tillstånd från lotteriinspektionen. (vipparmsmätare) Refraktometer på ingång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker bilder är roligare än mätvärden att titta på, dessutom måste jag väl ta några stycken innan jag lär mig hur man gör, så det är väl bara att sätta igång...

En bild på Nemo, som lasse döpte hen till.

post-1011-14468928849885_thumb.jpg

En eremit som tycker att korallen är i vägen. Korallen tycker tvärtom.

post-1011-14468928849657_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt och glodde i karet nu i kväll, kunde räkna till 4 krabbor av olika sort... ojoj. Snacka om kärlek och kaos. En krabba var en terminator, men den minsta jag nånsin sett. Kanske 6 mm över skölden. de andra var i samma storlek. En var platt och vit, de andra fick jag bara en skymt av. Gud vad det här är kul.

Känner mig lite elak när jag lyser med min aldeles för starka ficklampa in i karet på natten, väcker och stressar fiskarna bl.a. Har fått för mig att rött ljus inte uppfattas av djuren på samma sätt för att det röda filtreras bort så fort så de inte har sensetivitet för det. Stämmer det? I så fall ska jag skaffa mig en röd ficklampa, men det här kan vara något jag bara hittat på i min enfald.

Ändrat av Manks
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en röd diodramp som jag kikar i karet på natten med ibland, fiskarna verkar inte bry sig alls om det så att fiskarna är "blinda" mot rött ljus verkar stämma ganska väl, så det är en god investering :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sonderar terrängen vad gäller cleaning crew. Börjar få hyffsad koll på sniglar och eremiter och vad jag behöver. Min fråga gäller sjöstjärnor. Finns det några som klarar av att leva i dryga 100-liter utan att svälta ihjäl över 4-5 månader? Skulle verkligen gilla att ha en sjöstjärna, men vill inte plåga ihjäl stackaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en hel del sjöstjärnor som du kan ha tex Pentaceraster finns några av dessa äter frysfoder mm. Dock blir dem ganska så stora sedan finns ju en dröde av olika ormsjöstjärnor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problem. Skulle snygga till i teknikfacket lite, kretskorten är bara slarvigt idragna i väggen med några långa skruvar. Hade hittat ett perfekt din-skene-fäste på Elfa, men klåparna till kineser som satt ihop mitt kretskort hade satt själva anslutningingskontakterna utanför själva kretskortet (3 mm) så de fick inte plats i fästet. Någon som har en annan ide om hur jag monterar kretskorten på väggen i teknikfacket.

En sån här var det jag tänkte använda.

5018502-01.jpg

Avslutar med en bild på fiskarnas senaste kompis. (han inte riktigt ställa in kameran...)

post-1011-14468928904299_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt coolt akvarium, retrostilen i mörkt trä gör grejen. På det glada 80-talet skulle ju alla burkar av klass som inte vara inbyggda i väggen vara i just träutförande men tyvärr vann ofta fuskträ.

Även jag har slitit med tysta lösningar för mitt akvarium. Det blev bra till slut men krävde envisa insatser vad gäller varenda liten pump.

Ändrat av Claes_A
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Conjor: Funderat på det också, men tror jag fixar nåt fäste med plexiglas i stället... (undrar vad fan man inte kan använda plexi till. Det funkar till allt)

Ska pula lite med det i morgon om jag får tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Conjor: Tack för erbjudandet, löste sig ändå, en gammal träregel målades vit och kom till undsättning.

Får väl hysta in en bild eller två också. (den skitfula maxijeten sitter bara där till jag fått hem min streamer, då ska det byggas riktigt rev också och inte bara ha en stenhög.)

Siri har också hittat akvariet

post-1011-14468929015203_thumb.jpg

Och en liten blåljusbild på Sharkbait (som blivit det slutgiltiga namnet) Sånt sjukt tryck i blåljuset från leds. Korallerna verkligen poppar ut. Helt galet. Omöjligt att fånga på bild. Har haft lysrör över akvariet i 3 dagar medan jag pulat med rampen, 4 x 39w t5. Visst det har varit ljust, men aldrig att jag går tillbaka till lysrör igen. Ingen shimmer-effekt i vattnet heller med dem.

post-1011-1446892901545_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska flytta karet till vardagsrummet.

1. För att det syns bättre där. mycket nöjd med att flytta karet till bättre plats :)

2 det låter lite för mycket. Skummaren skapar en dum resonans i teknikfacket. Gör det lite jobbigt att sova med öppen dörr, och sova med stängd dörr protesterar katterna. Hur man än gör har man änan bak.

Nu till min fråga. Minskar resonansen av att ha något mellan kar och ställningen. Det är ju träbotten under karet, så känns som rätt stumt och ingen resonans där igentligen men tänkte höra ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska flytta karet till vardagsrummet.

1. För att det syns bättre där. mycket nöjd med att flytta karet till bättre plats :)

2 det låter lite för mycket. Skummaren skapar en dum resonans i teknikfacket. Gör det lite jobbigt att sova med öppen dörr, och sova med stängd dörr protesterar katterna. Hur man än gör har man änan bak.

Nu till min fråga. Minskar resonansen av att ha något mellan kar och ställningen. Det är ju träbotten under karet, så känns som rätt stumt och ingen resonans där igentligen men tänkte höra ändå.

Hej

Föslag på att dämpa ljudet i teknikfacket klä det på alla väggar även botten med dämskivor som man sätter i datorlådor har för mig att Kjell o C har sådanana

tar bort resonans.När du ändå skall bröta med flytten.

-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett liknande problem i ett sötvattenskar, en streamer som inte kommer överens med skåpet under. Har för mej att du kör en tunze 9004, prövat att försöka ljuddämpa mellan den och glaset a'la det som man gjorde med dom gamla tunzestreamers? Nu vet jag ju inte riktig om det går att göra praktiskt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...